Monday, Sep 16, 2019

صفحه نخست » ائتلاف عربی: سلاح‌هایی که به عربستان شلیک شد ایرانی هستند

091619B_top.jpgرادیو فردا - ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن، می‌گوید سلاح‌هایی که در جریان حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان استفاده شد، از ایران آمده‌اند.

وی که دوشنبه ۲۵ شهریور در ریاض با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت تحقیقات درباره اینکه سلاح‌ها از کجا شلیک شده‌اند، ادامه دارد ولی ارزیابی اولیه نشان می‌دهد این حمله از یمن صورت نگرفته است.

آقای المالکی همچنین گفت این حمله «تروریستی» بوده و نه تنها امنیت عربستان که امنیت انرژی جهان را به خطر انداخته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دونالد ترامپ بامداد ۲۵ شهریور ماه به وقت تهران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «به تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی حمله شده‌ است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تایید (این‌که عامل حملات کیست) آماده اقدام نظامی هستیم».

آقای ترامپ افزود: «اما منتظریم پادشاهی [سعودی] بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده، و این‌که تحت چه شرایطی باید دست به اقدام زد».

سخنگوی ائتلاف عربی در کنفرانس خبری امروز از شبه‌نظامیان حوثی که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، با عنوان «آلت دست سپاه پاسداران» نام برده و جمهوری اسلامی را یک «حکومت تروریستی» خوانده است.

تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، بامداد شنبه هدف حمله قرار گرفت.

حوثی‌های یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌ و گفته‌اند این حملات بااستفاده از ده پهپاد صورت گرفت.

اما مقام‌های آمریکایی مسئول این اقدام را ایران معرفی کرده‌اند و یک مقام ارشد نظامی آمریکا نیز گفته است ایران با بیش از ۱۰ موشک کروز و ۲۰ پهپاد این حملات را صورت داد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند قلمرو و دقت حملات صورت گرفته به تأسیسات نفتی عربستان نشان می‌دهد که این حملات از سمت حوثی‌ها و یمن نبوده بلکه از جانب غرب و شمال غربی عربستان صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد تجهیزات دیگری کشف شده‌اند که نتوانسته‌اند به اهداف مورد نظر برسند و سازمان‌های اطلاعاتی عربستان و آمریکا آنها در حال بررسی آنها هستند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تأمین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرک و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته باشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی با این حال دست‌ داشتن در این حملات را رد کرده‌اند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یک‌شنبه اظهارات مایک پومپئو را برنامه‌ریزی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در صفحه توئیترش نوشت:‌ «مایک پومپئو که در فشار حداکثری شکست خورده به دروغ حداکثری روی آورده است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز دوشنبه با اشاره به اینکه ایران هرگونه دست داشتن در حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده، در توییتی نوشت: آنها در ماجرای ساقط کردن پهپاد آمریکایی هم به «یک دروغ بزرگ» متوسل شدند.

به نوشته ترامپ اینکه ایران در جریان هدف قرار دادن پهپاد گفت این پهپاد «در حریم هوایی‌اش» بوده، یک «دروغ بزرگ» بوده و این پهپاد «اصلا نزدیک» به حریم هوایی ایران نبوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy