Wednesday, Sep 18, 2019

صفحه نخست » امکان لغو سفر روحانی و ظریف به نیویورک به دلیل صادر نشدن ویزای آمریکا

rouhani.jpgرویداد۲۴ - برخی رسانه‌های رسمی ایران از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری ایلنا از احتمال لغو سفر رییس جمهور به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت خارجه آمریکا از صدور روادید برای حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امتناع کرده است.

این رسانه‌ها از احتمال انتشار بیانیه رئیس‌جمهور تا ساعاتی خبر داده‌اند.

رادیو فرانسه نوشت: یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، اعلام کرد که ایالات متحده شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد داد. برخی منابع مخالف جمهوری اسلامی گفته‌اند که شاید هیئت ایرانی برای اجتناب از پاسخگویی در مورد حملۀ اخیر، قصد دارد که از رفتن به مجمع عمومی سازمان ملل شانه خالی کند.

آیا امکان عدم صدور ویزا وجود دارد؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد رکن اصلی و مشورتی سازمان ملل است. کلیه کشور‌های عضو در مجمع در این نشست حضور پیدا میکنند. مجمع عمومی به‌طور منظم دوره‌های اجلاسیهٔ سالیانهٔ خود را از سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه تشکیل می‌دهد و در موارد استثنایی به درخواست شورای امنیت یا به درخواست یک عضو که مورد موافقت اکثریت اعضا باشد دوره‌های اجلاسیهٔ فوق‌العاده خواهد داشت.

براساس اساسنامه سازمان ملل، مجمع عمومی، مرکب از کلیهٔ ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل است و هریک از اعضا می‌توانند حداکثر تا پنج نماینده در مجمع عمومی داشته‌باشند.

ایالات متحده امریکا به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بر اساس اساسنامه این سازمان موظف است تسهیلات ورود نمایندگان کشور‌های عضو به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را فراهم کند.

در حال حاضر کشور‌های کوبا، لبنان، لیبی، مالی، نیکاراگوئه، کره شمالی، سومالی، سودان، سوریه، اوکراین، روسیه، ونزوئلا، یمن و زیمبابوه در کنار ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

در تمام دوره‌های نشست مجمع عمومی سازمان ملل علی رغم وجود این تحریمها، نمایندگان و سران کشور‌های عضو سازمان ملل از جمله کشور‌های تحت تحریم آمریکا حق شرکت در این نشست را داشتند و بنا به توافقی که میان این سازمان بین المللی و ایالات متحده آمریکا وجود دارد، باید تسهیلاتی نظیر ویزا و تشریفات برای نمایندگان این کشور‌ها در نظر گرفته شود.

نشست پیش روی سازمان ملل از یک جنبه اهمیت قابل توجهی دارد. بسیاری معتقدند این نشست ممکن است زمینه ساز نشست تاریخی سران کشور‌های ایران و آمریکا باشد.

چرا نشست این دوره مهم است؟

یاهو نیوز در گزارشی با بازنشر خبر احتمال لغو سفر روحانی به نیویورک نوشت: انتظار می‌رفت در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل روحانی و ترامپ با هم دیداری داشته باشند. ترامپ ایده دیدار با همتای ایرانی‌اش را در کنفرانس خبری نشست گروه هفت مطرح کرده بود و سعی داشت مذاکراتی را بر سر توافق هسته‌ای که خودش از آن خارج شده با ایران داشته باشد.

اگرچه این ایده در بدو مطرح شدن با استقبال مقامات ایران روبه رو شد و حسن روحانی در اولین سخنرانی خود بعد از سفر ظریف به فرانسه همزمان با حضور ترامپ در شهر بیاریتز برای مذاکره با هر کسی که به نفع منافع ایران باشد اعلام امادگی کرد، اما به سرعت این خبر از سوی او و رهبری تکذیب شد.

تا اوایل این هفته احتمال مذاکره مستقیم ایران و امریکا در حاشیه نشست سازمان ملل یکی از موضوعات محوری مورد تحلیل در رسانه‌های آمریکایی بود. حمله روز شنبه حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان فضای روابط ایران و آمریکا را بار دیگر وارد تنش کرد. انگشت اتهام مقامات آمریکایی به سمت ایران نشانه رفته است. وزیر خارجه آمریکا مدعی شده ایران پشت صحنه حمله به تاسیسات نفتی عربستان بوده و مقامات عربستانی و اطلاعاتی آمریکا نیز مدعی شده‌اند اسنادی در دست داردند که نشان میدهد شلیک موشک‌ها و پرواز پهپاد‌ها از سمت جغرافیایی یمن صورت نگرفته بلکه از سمت ایران صورت گرفته است.

روز گذشته آیت الله خامنه‌ای در کلاس درس خارج خود اعلام کرد ایران با آمریکا در نیویورک یا هرجای دیگر مذاکره نخواهد کرد.

با وجود اینکه انگشت اتهام آمریکا برای حادثه تاسیسات نفتی عربستان به سمت ایران نشانه رفته است، اما کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرده بود احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه نشست سازمان ملل را رد نمیکند.

کیلین کانوی مشاور کاخ سفید در گفتگو با فاکس نیوز گفته بود: حملات روز شنبه ممکن است کمکی به چشم انداز دیدار احتمالی سران دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نکرده باشد، اما هنوز شانس این دیدار وجود دارد.

با این وجود روز گذشته ترامپ به صورت ضمنی احتمال مذاکره با ایران را رد کرد. او در جمع خبرنگاران در سفرش به کالیفرنیا درباره احتمال دیدار با روحانی گفت: من هیچ چیزی را رد نمیکنم، اما ترجیح میدهم با حسن روحانی ملاقات نداشته باشم.

انتشار خبر احتمال مذاکره ایران و امریکا در حاشیه نشست سازمان ملل توسط امانوئل ماکرون در نشست خبری مشترکش با ترامپ در فرانسه با واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد.

پایگاه خبری اکسیون در جریان نشست گروه هفت در فرانسه و سفر غیر منتظره ظریف به محل این نشست در گزارشی نوشت: نتانیاهو هنگام عزیمت ظریف به فرانسه تلاش فراوانی کرد تا از دیدار احتمالی بین ترامپ و وزیر امور خارجه ایران جلوگیری کند.

بر اساس گزارش این سایت، پس از انتشار خبر سفر ظریف به فرانسه، نتانیاهو نخست سراسیمه تلاش کرد تا با ترامپ تماس برقرار کند؛ اما ترامپ که برنامه فشرده‌ای داشته، تلفن خود را پاسخ نمی‌دهد. پس از این دفتر نتانیاهو با چندین مقام بلندپایه دولت ترامپ تماس گرفت تا امکان برقراری مکالمه تلفنی میان این دو را فراهم کند.

نتانیاهو در تماس تلفنی با امانوئل مکرون اعلام کرد زمان بندی برای مذاکره با ایران مناسب نیست.

لغو احتمالی سفر روحانی به نیویورک به هر دلیلی که باشد برای گروه‌های مخالف مذاکره خبر خوبی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy