Thursday, Sep 26, 2019

صفحه نخست » ورود مقامات ارشد جمهوری اسلامی و خانواده‌هایشان به آمریکا محدود و تعلیق شد

Trump.jpgکیهان لندن - دونالد ترامپ، چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهرماه)، ساعاتی پس از سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با فرمانی ورود مقامات ارشد حکومت اسلامی ایران و وابستگانشان را‎ به آمریکا ممنوع کرد.

در مقدمه این فرمان آمده، «جمهوری‌ اسلامی دولت حامی تروریسم ‌است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نیروهای قدس سپاه از تروریسم حمایت می‌کنند و بطور مستقیم آلوده کارهای تروریستی است. رژیم ایران در بحران‌های انسانی نقش دارد، همسایگان‌اش و کشتیرانی‌ بین‌المللی را تهدید می‌کند، حمله سایبری دارد و شهروندان آمریکایی را گروگان می‌گیرد. این رفتارها صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌‌کند، ️بنابراین محدودکردن و تعلیق ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک‌ آنها، چه برای مهاجرت یا غیر از آن به نفع آمریکا است.»

در ادامه این دستورالعمل که امضای ترامپ زیر آن است نوشته شده، «طبق اختیاراتی که قانون اساسی و دیگر قوانین ایالات متحده به من تفویض کرده و با توجه به اینکه متوجه شدم مجوز ورود بدون محدودیت مهاجرتی یا غیرمهاجرتی مقام‌های جمهوری اسلامی و اعضای درجه یک خانواده‌های آنها برای ایالات متحده زیانبار است، فرمان تعلیق یا محدودیت مجوز ورود این افراد را صادر می‌کنم.»

مجوز ورود ایرانی‌هایی که طبق این فرمان محدود یا تعلیق می‌شود شامل مقامات ارشد حکومت ایران، اعضای درجه یک خانواده‌های آنها، اعضای هیات‌های نمایندگی حکومت ایران می‌شوند که وزیر خارجه ایالات متحده مسئول شناسایی آنها بوده و می‌تواند طبق این فرمان با مشورت وزارت امنیت داخلی اقدام کند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در شیوه اجرای این دستورالعمل تاکید شده ورود دو گروه برای مهاجرت یا غیر از آن به آمریکا تعلیق می‌شود: مقامات ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک‌ آنها.

همچنین آمده که این محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌‌ها شامل دارندگان اقامت دائم (گرین‌کارت) و کسانی‌ که پناهندگی سیاسی یا مهاجرت‌شان پذیرفته شده‌، نمی‌شود.

دونالد ترامپ وزارت‌ خارجه و وزارت امنیت داخلی آمریکا را مسئول بررسی و تشخیص وضعیت ‌کسانی کرده که شامل این دستور می‌شوند.

بر این اساس افرادی که ورودشان به آمریکا با این دستور تعلیق شده تنها با تشخیص وزارت امور خارجه آمریکا می‌توانند به آمریکا بروند و وزارت خارجه است ‌که تشخیص می‌دهد تا چه زمانی این دستور کامل یا ناقص همچنان اجرا شود.

در این دستور آمده این مقررات نمی‌تواند مانع از تعهدهای آمریکا به توافق‌های بین‌المللی بشود. به نظر می‌رسد منظور از این بند، رفت و آمد محدود برخی دیپلمات‌های رژیم ایران در رابطه با شرکت در نشست‌های سازمان ملل است.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین در کنفرانس خبری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «برای مقابله با شرارت و فساد هر دو رژیم دیکتاتوری در ایران و ونزوئلا، امروز ابلاغیه‌ای صادر کردم که ورود مقامات ارشد هر دو رژیم و خانواده‌های‌شان به ایالات متحده را تعلیق می‌کند.»

ترامپ در این کنفرانس خبری به نشست خود با رهبران برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: «آنها [ایرانی‌ها] اگر بیایند سمت ما، وضع‌شان خراب می‌‌شود. ولی خب آنها هرگز، هرگز به کشتی آمریکایی حمله نمی‌‌کنند. ببینید، من دنبال دردسر نمی‌‌گردم. ولی بگویم اگر آنها این کار را بکنند در یک معضل بزرگ گرفتار می‌‌شوند.»

وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا نیز در این کنفرانس سخنرانی کردند. استیون منوچین پس از سخنرانی پمپئو به ایران اشاره کرده و گفت: «در مورد کمپین فشار حداکثری، گفتگوی خوبی با هم‌پیمانان خود داشتیم و اروپایی‌ها نیز گفتند که آن را اجرا می‌کنند و هیچ‌ کاری را بدون ما انجام نخواهند داد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy