Tuesday, Oct 8, 2019

صفحه نخست » کُردها؛ قربانیان تصمیمات ناگهانی ترامپ؟ بابک‌ داد

Babak_Dad.jpgظاهراً دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان تفاهم کرده‌اند به شرط آنکه «ترکیه مسئولیت هزاران داعشی اسیر در شمال سوریه» را بر عهده بگیرد، به این منطقه بیاید! این مضمون چیزی است که از مجموعه نشانه‌های موجود می‌توان برداشت کرد. برای همین با «ظاهراً» آغاز کردم!
🔹اگر چنین برداشتی دقیق باشد، یعنی ترامپ در ازای کنار گرفتن از هزینه‌های سنگین نگهداری از هزاران داعشی اسیر، شمال سوریه را به ناگهان ترک می‌کند و هم‌پیمانان خود «کُردها» را تنها می‌گذارد! تصمیمی تلخ که مخالف پرنسیپ‌های سیاسی است و بیشتر شبیه تصمیمات یک تاجر است و از یک سیاستمدار بعید است!
🔹بدون حضور حماسی کردهای شمال سوریه، پیروزی نیروهای آمریکایی بر «داعش» ناممکن بود و نیروهای «دولت اسلامی» روی شکاف مرزی سوریه و ترکیه، به راحتی به غرب و اروپا دسترسی داشتند.
کُردها داعش را از شمال سوریه به سمت جنوب راندند تا در بن‌بستی که نیروهای عراق و نیروهای آمریکایی حضور داشتند، داعش را نابود کنند. این مهم بدون جانفشانی مردم کُرد «ممکن» نبود. حمایت‌های نظامی آمریکا و حمایت‌های لجستیکی اروپا از کُردها، موجب شد «ماشین داعش» در کُنج مثلثی از کُردها، آمریکایی‌ها و عراقی‌ها متوقف شود و نیروهای زیادی از آنها اسیر و یا پراکنده شوند.
🔹دیروز آقای ترامپ در تصمیمی عجیب که بعد از گفتگوی تلفنی با آقای اردوغان اعلامش کرد، خبر داد نیروهای آمریکایی را از آن منطقه عقب خواهد برد و این کار یعنی «آمریکا، کُردهای سوریه را در برابر ماشین جنگی ترکیه تنها خواهد گذاشت»! تصمیمی که نه تنها صدای اعتراضات کُردهای مرزنشین را در آورده، بلکه نزدیک‌ترین متحدان ترامپ در حزب جمهوریخواه آمریکا را هم گیج یا عصبانی کرده است.
🔹افراد بانفوذی مثل لیندسی گراهام و خانم نیکی هیلی این تصمیم را با همان تأکیدی که بالاتر هم نوشتم یعنی «اگر اینچنین باشد» زیر سئوال برده‌اند. آقای گراهام اعلام کرده کنگره راهی جداگانه برای حمایت از هم‌پیمانان کُرد خود در شمال سوریه در پیش خواهد گرفت. نکته این است که کنگره اقدام عملی خاصی نمی‌تواند بکند و «بیانیه دادن کنگره» مشکلی از کُردها که مورد تهدید ترکیه قرار دارند، حل نمی‌کند. فرمانده کل قوا در آمریکا فعلاً کسی است که تصمیمات حیاتی خود را به شکل خلق‌الساعه و ناگهانی می‌گیرد و البته گاهی مثل امروز به دلیل فشار افکار عمومی و تعجب ناظران، ناچار می‌شود آن تصمیم را اندکی «اصلاح» کند!
🔹«نیکی هیلی» سفیر سابق ترامپ در سازمان ملل از رویکرد جدید آمریکا هم نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه نظامیان کرد اظهار نگرانی کرده و نوشته: ″اگر انتظار داریم آنها پشت ما باشند، باید همواره هوای «متحدین خود» را داشته باشیم. کُردها نقش مهمی در نبرد موفق ما علیه داعش در سوریه داشتند. ترک آنها برای مُردن؛ یک اشتباه بزرگ است!″
🔹آخرین توییت دونالد ترامپ تا ساعتی قبل (ظهر دوشنبه ۷ اکتبر به وقت محلی)، اصلاح بخشی از تصمیم خود بوده است. تهدید نرم ترکیه که در برنامه‌اش لابد به تعهداتی که داده عمل کند؛ «وگرنه اقتصادش را نابود خواهم کرد!»
این توییت هم، نه کُردها را آرام خواهد کرد و نه سیاستمداران آمریکایی را متقاعد می‌کند.
از طرفی اگر آقای ترامپ کُردها را در مقابل بقایای داعش و ارتش ترکیه تنها بگذارد، همان «یار بدعهدی» خواهد شد که دشمنان دیرین آمریکا مثل رهبر جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند. و این «تصویر بد» از آمریکا تا سالها در اذهان جهانیان باقی خواهد ماند!
🔹ترمیم چهره‌ی جدید «آمریکایی که ترامپ ساخته»، کار فوق‌العاده سختی خواهد بود. مگر آنکه خود او به خصوص در اموری که به «جان انسان‌ها» مربوط می‌شوند، به اصلاح تصمیماتش بپردازد. از خروجش از پیمان‌های جهانی زیست محیطی گرفته تا همین تصمیم اخیرش در باز گذاشتن دست ترکیه برای ورود به شمال سوریه و آغاز یک جنگ بزرگ!
🔹شخصاً پیش‌بینی می‌کنم (و امیدوارم) جهانیان و آمریکایی‌ها نگذارند کُردها «قربانیان تصمیمات ناگهانی آقای ترامپ» بشوند. کُردها سپر دفاعی جهان در مقابل داعش بوده‌اند و اکنون نباید «تنها» بمانند!
بابک‌داد ۹۸/۷/۱۵
♦️اینستاگرام:
♦️تلگرام:
📩تماس:


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy