Sunday, Oct 13, 2019

صفحه نخست » کردها بر سر اعزام ارتش سوریه برای مقابله با ترکیه با دولت دمشق توافق کردند

turkeyKurds_101219.jpgیورونیوز - روز یکشنبه، حمله نظامی آنکارا به شمال شرقی سوریه، با هدف مقابله با شبه‌نظامیان کُرد، وارد پنجمین روز خود شد.

آخرین تحولات را در ارتباط با پنجمین روز این حمله در زیر می‌خوانید.

کردها بر سر اعزام ارتش سوریه با دولت دمشق توافق کردند

کردهای سوریه یکشنبه شب اعلام کردند که با دولت دمشق توافقی را در مورد اعزام نیروهای ارتش سوریه به سمت مرزهای شمالی کشور برای مقابله با نیروهای ترکیه امضا کرده‌اند.

مسئولان تشکیلات نیمه خودمختار کرد سوریه در بیانیه‌ای که ساعتی پیش منتشر شد اعلام کردند: «به منظور مقابله با تجاوز ترکیه و جلوگیری از تکرار آن، با دولت دمشق در مورد این که ارتش سوریه را به نواحی مرزی با ترکیه گسیل داشته و از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کند، به توافق رسیدیم.»

کردها همچنین در این بیانیه اعلام کردند که از ارتش سوریه خواسته‌اند تا تمامی مناطق اشغال شده از ابتدای عملیات ارتش ترکیه به همراه هم‌پیمانان سوری‌اش را آزاد سازد.

ماکرون و مرکل خواستار توقف عملیات ترکیه در سوریه شدند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که شامگاه یکشنبه میزبان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بود با اعلام «نگرانی» مشترک دو قدرت اروپایی در مورد وضعیت انسانی در شمال سوریه درباره احتمال بازسازی گروه داعش هشدار داد.

آقای ماکرون گفت که در روز جاری هم خود او در تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا و هم صدراعظم آلمان در تماس با رئیس جمهوری ترکیه خواستار توقف عملیات جاری ارتش ترکیه شده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه از سوی دیگر اعلام کرد برای بررسی نبرد خونین در شمال سوریه، نخست وزیر و وزرای کشور، خارجه، دفاع و دادگستری کابینه‌اش را به نشست فوری «شورای دفاع» فرا خوانده است.

آغاز حرکت ارتش سوریه به سمت شمال

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا دقایقی پیش از آغاز اعزام نیروهای ارتش این کشور به منطقه عملیاتی نیروهای تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه خبر داد. این خبرگزاری هدف از اقدام را مقابله با اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه عنوان کرده است.

در همین حال، تلویزیون المیادین نیز مدعی شد که ارتش سوریه قرار است ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد شهرهای کردنشین کوبانی و منبج در نزدیکی جبهه عملیاتی نیروهای تحت حمایت ترکیه شود.

یک مقام کرد نیز که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته است که گفتگوهایی میان مسئولان تشکیلات نیمه‌خودمختار کرد سوریه و دولت دمشق در جریان است.

آخرین آمار تلفات حمله ترکیه: ۲۶ غیرنظامی کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه شامگاه یکشنبه گزارش داد در جریان بمباران روز یکشنبه شمال سوریه توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه حداقل ۲۶ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بر پایه این گزارش تنها در منطقه مرزی راس‌العین و در پی حمله به کاروان غیرنظامیان و خبرنگاران، حداقل ۱۰ نفر کشته شدند که بر اساس برآوردهای اولیه شمار آنها را ۱۴ تن بوده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه وجود یک خبرنگار در میان کشته شدگان را تائید کرده ولی هویت او را اعلام نکرده است.

مطابق اعلام این نهاد حقوق بشری از ابتدای آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه تاکنون حدود ۱۰۴ شبه نظامی کرد و ۶۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

واکنش‌های آمریکا، از ریاست جمهوری تا وزارت خارجه و دفاع

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه مجددا تأکید کرد که تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه تدارک می‌بیند.

آقای ترامپ در توییتر خود نوشت: «در حال مذاکره با لینزی گراهام و بسیاری از اعضای کنگره از جمله دموکرات‌ها دربارهٔ اعمال تحریم‌های شدید بر ترکیه هستم.» وی افزود: «وزارت خزانه‌داری آماده است و در این باره اجماع نظر گسترده‌ای در کار است.»

همزمان وزارت خارجهٔ آمریکا انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک مقام سیاسی کُرد و دستگیر شدن تعدادی دیگر از همرزمان وی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.

این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا نیز روز شنبه اعلام کرد، به دستور رئيس جمهوری این کشور، برای خارج کردن ۱۰۰۰ تن دیگر از نیروهای این کشور از سوریه آماده می‌شود.

شرایط در شهرهای تل ابیض و رأس العین

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد روز یکشنبه در اثر حملهٔ هوایی نیروهای ترکیه به شهر رأس‌ العین ۹ تن از جمله ۵ شهروند جان باختند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر مرزی رأس العین را به تصرف خود در آورده و شهر تل ابیض را نیز تحت محاصره دارند.

وی تصریح کرد تحریم‌های تسلیحاتی اروپا تأثیری بر عملیات ترکیه ندارد و نیروهای کشورش، برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهند رفت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آنند که نیروهای ترکیه کنترل شهر تل ابیض را نیز در اختیار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد ارتش ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایتش روز یکشنبه در حالی وارد مرکز شهر تل ابیض شده‌اند که فضای شهر آرام بوده و این نیروها در حال انجام عملیات جستجو بوده‌اند.

تل ابیض یکی از اهداف عمدهٔ حملهٔ نظامی ترکیه به نیروهای کُرد ارتش دموکراتیک سوریه بوده است.

در همین حال، سی‌ان‌ان خبر داد که نیروهای تحت حمایت ترکیه موفق شده‌اند محور مواصلاتی شرق به غرب کردستان سوریه را تصرف کنند و مسیر منتهی به شهر کوبانی را به کنترل خود درآورند.

گریز صدها تن خارجی مرتبط با داعش

این درحالی است که مقامات محلی کُرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند که روز یکشنبه ۷۸۵ تن خارجیِ مرتبط با داعش، در اثر گلوله‌باران یک اردوگاه از سوی ارتش ترکیه، موفق به فرار شده‌اند.

این مقامات اعلام کردند که «مزدوران» (اشاره به نیروهای ارتش ملی سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، به اردوگاه حمله کردند و این امر باعث شد که «عناصر داعش» (ساکنان اردوگاه) نیز به نگهبانان اردوگاه یورش ببرند و بتوانند درهای اردوگاه را باز کنند.

در واکنش به این رخداد، کشورهای اروپایی اعلام کردند، در حال نهایی کردن طرحی هستند که به موجب آن صدها عضو زندانی داعش در سوریه را هر چه سریع‌تر به عراق منتقل کنند.

آخرین درگیری‌ها در شهر سلوک سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی اعلام کرد نیروهای ترکیه و متحدان سوری آنها بخش‌های عمده‌ٔ شهر سلوک در شمال سوریه را تصرف کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه ورود نیروهای ترک را به شهر سلوک، واقع در ۱۰ کیلومتری درون خاک سوریه،‌ تأیید کرد. این درحالی است که سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد بیش از ۱۳۰ هزار تن در اثر حمله ترکیه به شهرهای تل‌ابیض و رأس‌العین آواره شده‌اند.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ۷۴ جنگجوی کُرد، ۴۹ جنگجوی ارتش ملی سوریه، و ۳۰ شهروند تا کنون در این درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند. رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند در جریان بمباران‌های مرزی، ۱۸ شهروند در خاک ترکیه جان باخته‌اند.

فرار خانواده‌های اعضای سابق داعش از اردوگاه عین‌ عیسی

از سوی دیگر به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه یکصد تن زن و کودک، که اعضای خانواده و وابستگان اعضای سابق داعش بوده‌اند، از اردوگاهی در شمال سوریه گریخته‌اند.

رامی عبدالرحمان، سرپرست ناظر اردوگاه عین‌عیسی در شمال سوریه با اعلام این خبر تصریح کرد که درون اروگاه «هرج و مرج» برپا است.

مقامات کُرد پیش از این هشدار داده بودند که نگهبان کافی برای مراقبت از این اردوگاه در اختیار ندارند، زیرا بیشتر نیروهایشان را برای مبارزه به سوی مرز فرستاده‌اند و حالا فقط ۶۰ تا ۷۰ نگهبان از اردوگاهی مراقبت می‌کنند که بیش از ۱۲ هزار آواره را در خود جای داده و به حدود ۱۵۰۰ تن نگهبان نیاز دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy