Monday, Oct 14, 2019

صفحه نخست » مربی پیشین استقلال: هیچکس را طرفدار رژیم ندیدم، اما همه می‌ترسند

esteghlal_101419.jpgیورونیوز - وینفرید شفر، سرمربی آلمانی سابق تیم فوتبال استقلال تهران، در مصاحبه‌ای با انتقاد از عملکرد فیفا در جریان ورود زنان به ورزشگاه‌ها، خواستار اقدام قاطع در محرومیت تیم‌های باشگاهی و ملی ایران به دلیل تبعیض شده است.

آقای شفر که با رسانه آلمانی T-online گفتگو می‌کرد درباره مرگ سحر خدایاری، دختر جوان هوادار فوتبال که خود را در مقابل ساختمان دادگاه به آتش کشید، گفت: «آن دختر خودکشی نکرد به این خاطر که به ورزشگاه راهش ندادند، خودکشی کرد چرا که برای تلاش برای ورود به ورزشگاه به ۶ ماه زندان محکوم شد. در ایران همه به خوبی می‌دانند در زندان‌ها چه می‌گذرد. من نمی‌توانم تصور کنم که فیفا از زمینه ماجرا بی‌خبر بوده است و ناامید شده‌ام که می‌بایست چنین اقدام شدیدی در اینستاگرام صورت می‌گرفت تا رسانه‌ها و فیفا از خواب بیدار شوند.»

آقای شفر در پاسخ به اینکه به نظر او فیفا باید چه اقدامی را انجام می‌داد، گفت: «لیگ هنوز شروع نشده بود. فیفا باید می‌گفت یا قوانین مربوط به برابری [زن و مرد] را اجرا می‌کنید یا باشگاه‌ها و تیم ملی از مسابقات بین المللی محروم می‌شوند. بدون هیچ سازشی. اگر یک رسوایی نژادپرستانه را درنظر بگیریم مثل این می‌ماند که کشوری نمی‌گذارد بعضی از اقوام وارد ورزشگاه شوند.»

مربی سابق تیم استقلال تهران همچنین درباره هواداران این باشگاه اضافه کرد: «باشگاه به وسیله شاه بنیانگذاری شد و نمادی است از روزهای خوب گذشته. میلیون‌ها هوادار عاشق استقلال هستند چرا که این باشگاه نمادی است از یک ایران دیگر.» وی افزود: «استقلال برای بسیاری از مردم نماد ایرانی است که از دست داده‌اند. یک ایران بهتر، شریف و آزاد. من نمی‌خواهم ارزشگذاری کنم، اما این چیزی است که هواداران این باشگاه را می‌بینند.»

آقای شفر با «حکومتی» توصیف کردن مدیریت باشگاه استقلال گفت: «این واقعیت که باشگاه خیلی دیر به حادثه دلخراش آن دختر واکنش نشان داد، برای بسیاری از هواداران مهر تاییدی بود بر اینک باشگاه کاملا در دستان حکومت قرار دارد.»

آقای شفر که قهرمانی جام حذفی را با تیم استقلال تجربه کرده است در پاسخ به این سوال که آیا حامیان ممنوعیت ورود زنان اکثریت غالب ورزشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند یا نه، گفت: «از افرادی که ملاقات کردم هیچکس از ممنوعیت حمایت نمی‌کند، هیچکس از حجاب اجباری حمایت نمی‌کند، هیچکس از حکومت طرفداری نمی‌کند. اما همه می‌ترسند. باید دانست که چه میزان عظیمی از مردم از حکومت رویگردان هستند. اگر در ایران زندگی نکرده باشید تصورش سخت است. من در دو سالی که ایران زندگی کردم با بسیاری از افراد با مشاغل گوناگون، صنعتگر، دانشگاهی، فوتبالیست، راننده تاکسی و حتی وزرا ملاقات کردم و حتی یک نفر را حامی حکومت ندیدم.»

آقای شفر درباره اینکه آیا برای تغییر به نسل جوان اعتقاد دارد یا نه، گفت: «آدم‌هایی که من دیدم همانطور که گفتم ابدا با حکومت در یک خط نیستند. پیر و جوان ندارد.»

در دیدار ایران و کامبوج شماری از زنان اجازه یافتند وارد ورزشگاه شوند

سرمربی کنونی تیم بنی یاس امارات همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ترس از سرکوب را عاملی برای عدم همراهی علنی با خواسته‌های هواداران زن می‌داند یا نه، با اشاره به بازداشت یک بازیکن قدیمی تیم ملی به خاطر اظهار نظر علنی گفت: «ترس همه جا در مردم حضور دارد. نه فقط به خاطر این مساله، بلکه در کل به خاطر اظهار نظر سیاسی. به همین خاطر بود که وقتی پسرم از قضیه دختر [آبی] باخبر شد در صفحه اینستاگرام‌مان نوشت. بلافاصله ما فهمیدیم که بازیکنان قدیمی هم می‌خواهند راجع به این مساله حرف بزنند... اینستاگرام من حدود ۴۰۰ هزار دنبال کننده دارد. وقتی من به عنوان یک خارجی که دیگر در استقلال کار نمی‌کنم درباره سرنوشت این دختر بنویسم، آن وقت به بازیکنان فوتبال ایران کمک کرده‌ام و از آنها محافظت کرده‌ام که آن‌ها هم حرف بزنند. یک روز بعد از اینکه ما نوشتیم، باشگاه بیانیه داد و چهره‌های سرشناس بیشتر و بیشتری به اظهار نظر پرداختند.»

آقای شفر در پایان درباره اینکه زنان اجازه یافتند در بازی روز ۱۰ اکتبر تیم ملی فوتبال ایران در مقابل کامبوج حاضر شوند، اضافه کرد: «این دقیقا همان چیزی است که به خاطرش از فیفا انتفاد می‌کنم. این تقریبا همان نقطه ای است که سال گذشته هم در آن بودیم. یک سری منشی‌های فدراسیون و تعداد کمی زنان به صورت گزینشی به به جایگاه ویژه اسکورت شدند. این چیزی را تغییر نمی‌دهد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy