Wednesday, Oct 16, 2019

صفحه نخست » روح الله زم؛ فردی که به حکومت ایران می گفت از رگ گردن به شما نزدیک‌ تریم، امیر فرشاد ابراهیمی

ebrahimi_101619.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / بخش فارسی ایران بریفینگ

روح‌الله زم بی‌تردید یکی از چهره‌های جنجالی سالهای اخیر است، فرزند محمدعلی زم روحانی نزدیک به حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی که پس‌ازآنکه در حوادث سال ۱۳۸۸ مدت‌زمانی را در بازداشت بسر برد از ایران خارج و پس از اقامت‌های کوتاه در مالزی و ترکیه وارد اروپا شده و درنهایت موفق به اخذ پناهندگی سیاسی از فرانسه می‌شود.

در کوتاه‌مدت اقامت وی در ترکیه او به همراه تعدادی از پناه‌جویان ایرانی ابتدا مدیریت و فعالیت در سحام نیوز (ارگان حزب مهدی کروبی) و سپس تأسیس سایت آمد نیوز را بر عهده می‌گیرد.

اگرچه شیوه فعالیت وی به‌گونه‌ای بود که از تیم اولیه آمد نیوز فقط به تعداد انگشتان یکدست با وی ماندند و همگی به منتقدان سرسخت وی بدل شدند اما او توانست به‌سرعت آمد نیوز را به یک رسانه جنجالی و تأثیرگذار بدل کند.

اصلی‌ترین مشی آمد نیوز افشاگری بود، مطالبی سخت اغراق‌آمیز که گاه از گفتگوی سه نفره بین مجتبی خامنه‌ای و علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی خبر می‌داد و یا مواردی که اگرچه صحیح بود اما چگونگی دسترسی وی به آن‌ها ابهام‌آلود بود.

روح الله زم هیچگاه به ابهامات پاسخی سر راست نمی داد و همواره به دو جمله کلیشه ای بسنده می کرد : « این هنر ماست » و یا خطاب به جمهوری اسلامی می گفت : « از رگ گردن به شما نزدیکتریم»

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

میزان تأثیرگذاری و قدرت تخریب آمد نیوز در حدی بود که حتی بزرگان و پیشکسوتان اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز در بسیاری موارد مجبور به باج‌دهی و دادن امتیاز به وی می‌شدند.

او در سالهای اخیر بشدت مترصد نزدیک شدن به رضا پهلوی و جریان سلطنت‌طلب بود و موفقیت‌هایی نیز در این راستا ازجمله عضویت در شورای مرکزی و شورای راهبردی چند گروه سلطنت‌طلب و مشروطه‌خواه را نیز به دست آورده بود.

روح‌الله زم اما درحالی‌که خود را منتقد و مخالف سرسخت جمهوری اسلامی می‌دانست در سال ۱۳۹۲ از سوی یک شرکت زیرمجموعه وزارت نفت جمهوری اسلامی به‌عنوان نماینده خرید تجهیزات بهینه‌سازی مصرف سوخت پمپ‌بنزین (نازل) به یک شرکت اروپایی معرفی می‌شود، به علت وجود تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی زم در فرانسه یک شرکت بازرگانی تأسیس می‌کند و این شرکت پوششی برای قرارداد بین وزارت نفت ایران و شرکت اروپایی می‌شود، او در اولین پرداخت شرکت تابعه وزارت نفت مبلغ ۱۶۰ هزار یورو را به‌عنوان کمیسیون خود برداشته مبلغی که مورد اعتراض وزارت نفت ایران نیز می‌شود، چند مدیر میانی برای کوتاه‌مدت بازداشت می‌شوند اما به دلایل نامعلوم قوه قضائیه و وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات موضوع را مسکوت می‌گذارند.

شش سال بعد همین فساد مالی پاشنه آشیل وی شد و دلیل موجهی گردید تا در ماه‌های گذشته قوه قضائیه ایران از پلیس بین‌الملل درخواست استرداد وی را به ایران نماید.

دو هفته پیش سرتیپ هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کرد که از طریق اینترپل به دنبال استرداد روح‌الله زم و مرجان شیخ الاسلامی آل آقا به ایران هستند.

ورای درخواست ایران از اینترپل پرواضح است که بین جمهوری اسلامی و کشور فرانسه معامله‌ای صورت گرفته است بهر روی او روز جمعه برای جلسه‌ای که از وی به‌عنوان شاهد درخواست شده بود تا به دادستانی امنیتی پاریس مراجعه کند دعوت می‌شود و همان روز بازداشت می‌شود.

او یا با همان پرواز روز جمعه ایران ایر به ایران منتقل‌ شده و یا طبق روایت دیگری در روز گذشته دوشنبه‌ شب به ایران بازگشت داده شده، روایت دوشنبه شب منطقی تر به نظر می رسد چرا که پخش کوتاه اعترافات و ندامت وی بشدت عجولانه و همراه با بریدگی های بسیار بود.

نهایتاً در روز دوشنبه ساعاتی بعدازآنکه سپاه پاسداران طی اطلاعیه‌ای بازداشت او را اعلام کرد او در برنامه ۲۰: ۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پس‌ازآنکه، فیلم کوتاهی درباره بازداشت او با چشم‌بند منتشر شد، در اظهاراتی کوتاه و خلاصه‌شده گفت: از رفتارهای رسانه‌ای‌اش در سال‌های اخیر «پشیمان است» و «عذرخواهی» می‌کند. وی در ادامه گفت که «از نظام هم عذرخواهی می‌کند».

بازداشت روح‌الله زم اکنون برگ برنده‌ای است برای نمایش اقتدار نیروهای امنیتی و به‌طور مشخص سپاه پاسداران اما برای نتیجه‌گیری باید تأمل بیشتری کرد چراکه فراموش نکرده‌ایم که در پرونده مشابه دیگری محمدرضا مدحی که اتفاقاً وی نیز در چند پرونده مالی محکوم قضایی بود توسط اینترپل در بانکوک بازداشت و به ایران عودت داده شد اما چندی بعد از او به‌عنوان «مأمور نفوذی» یاد شد و اظهاراتش پخش گردید و یا در تیر ۱۳۸۹ شهرام امیری به‌عنوان «قهرمان ملی» در فرودگاه تهران مورد استقبال رسمی مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفت اما سه ماه بعد به اتهام جاسوسی بازداشت و نهایتاً اعدام شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy