Friday, Oct 18, 2019

صفحه نخست » رادیو اسرائیل: به دام انداختن روح الله زم، بخشی از یک جنگ قدرت بین دو جناح متنازع رژیم

zam_101619.jpgچگونگی دستگیری روح الله زم پایه گذار کانال تلگرامی "آمد نیوز" و این پرسش که او در کجا و چگونه و به دست چه کسانی دستیگر شده و چگونه به ایران انتقال یافته، همچنان یکی از خبرسازترین موضوع های مورد علاقه ایرانیان است. حکومت به طور عمدی به انتشار گزارش های ضد و نقیض ادامه می دهد که مخالفان خود را به این باور بکشاند که بازوهای عملیاتی آن بسیار گسترده است و می تواند به هر کس و هرکجا برسد.

همچنین، این نکته را باید درنظر داشت که روح الله زم و کانال "آمد نیوز" در حمایت یک جناح از حکومت قرار داشت که با جناح دیگر سخت در نزاع است و خاموش کردن و انتقال او به ایران، بخشی از یک جنگ قدرت است که میان سپاه پاسداران و جناحی که ظاهرا معتدل تر به نظر می رسد، جریان دارد.

آخرین مطلبی که از قول منابع دولتی عراق و توسط خبرگزاری رویترز انتشار یافته آن است که روح الله زم را ماموران امنیتی عراق در فرودگاه بغداد بازداشت کردند و به حکومت ایران تحویل دادند. ادعا شده که این اقدام غیرقانونی، ظاهرا بر اساس توافق نامه استرداد مجرمین بین دو کشور صورت گرفته است.

همچنین در یک گزارش دیگر آمده است که زم، پیش از آن که به ایران انتقال یابد، مدت چند روز در شهر اربیل در شمال عراق نگاهداری شده و بازپرسی های زیادی از وی به عمل آمده است.

همه این گزارش ها پرسش های بزرگی را به میان می آورد. به طور مثال این پرسش که دولت عراق چه سودی داشته که به چنین اقدامی دست بزند - به ویژه آن که قرارداد استرداد مجرمین با ایران، موارد مربوط به تلاشگران سیاسی را شامل نمی شود.

آیا سازمان امنیت عراق، به طور خودسر و در مخالفت با سیاست دولت عمل می کند؟ آیا عوامل حکومت ایران آنقدر در سازمان امنیت عراق رخنه کرده اند که می توانند هر کاری می خواهند بکنند؟

در گزارشی که در چند نشریه بریتانیایی انتشار یافت و بی بی سی نیز آن را از قول یک مقام عراقی که از او نام برده نشده، منتشر کرد، گفته شده که روح الله زم در هوایپما نگاه داشته شد تا همه مسافران پیاده شدند و در همانجا مورد بازجویی قرار گرفت. آیا طبیعی تر نبود که زم را پیش از همه مسافران دیگر پیاده کنند و او را به اطاق بازجویی ببرند، و پرسش ها را در آن جا علیه وی به عمل آورند؟

احتمال دارد پاسخ منطقی این پرسش آن باشد که ماموران می خواسته اند تلفن زم و هرگونه امکان ارتباطی دیگری که دارد از او بگیرند تا نتواند ورود خود به بغداد را به خانواده و همکاران خود اطلاع دهد.

دولت خودگردان کرد در شمال عراق، حضور روح الله زم در اربیل را قاطعانه تکذیب کرده، ولی دولت بغداد هنوز نسبت به این گزارش که وی در فرودگاه بغداد بازداشت گردیده و به ایران تحویل داده شده، ابراز واکنش نکرده است.

این گزارش ها در حالی انتشار می یابد که مناسبات دولت عراق با حکومت ایران چندان دوستانه نیست و دولت بغداد کوشیده و می کوشد به عربستان سعودی نزدیک شود. همچنین، دولت عراق دستور انحلال گروه حشد الشعبی را به عنوان یک گروه چریکی خودسر صادر کرده که هنوز عملی نشده و حتی شایع گردیده که افراد حشد الشعبی، به دستور حکومت ایران، به سوی تظاهرکنندگان اعتراض های اخیر بغداد، و حتی به سوی ماموران امنیتی تیراندازی کرده اند.

رژیم ایران می کوشد از جریان ربودن روح الله زم، بیشترین بهره برداری سیاسی و اطلاعاتی را نصیب خود سازد و بنابراین، همه گزارش ها را باید با احتیاط ریر ذره بین گذاشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy