Sunday, Oct 20, 2019

صفحه نخست » فارین پالیسی: دورانی که ایران از پناهجویان یهودی استقبال می کرد

fp_101419.jpgرادیو اسرائیل - یک نشریه پرنفوذ آمریکایی گزارشی درباره مهمان نوازی ملت ایران نسبت به یهودیان آواره انتشار داد که یکی دیگر از مصیبت هایی را که در جنگ جهانی دوم و هولوکاست یهودیان، گریبانگیر این ملت شد بیان می کند. هفته نامه فارین پالیسیForeign Policy در گزارشی نوشت که چگونه در بحبوحه جنگ جهانی دوم و در همان زمانی که کوره های آدم سوزی آلمان نازی شبانه روز کار می کرد و اجساد یهودیان به قتل رسیده را به خاکستر مبدل می ساخت، ملت میهمان نواز ایران درهای کشور را به روی هزاران نفر یهودی و مسیحی لهستانی گشود که بتوانند از دست نازی ها بگریزند و به مکان امنی پناه ببرند.

حکومت آلمان نازی مسیحیان کاتولیک را نیز مورد آزار قرار می داد ولی آن ها را نمی کشت.

هزاران تن از این نگون بختان که به اتحاد شوروی گریخته بودند، از طریق جمهوری های آسیای مرکزی از طریق دریای خزر وارد ایران شدند و مورد حمایت قرار گرفتند.

آن ها با آغاز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ به جمهوری های اتحاد شوروی در آسیای مرکزی گریختند و به سال پس از آن با طی کردن مسافتی که بیش از پنج هزار کیلومتر بود، خود را به ایران رساندند. برخی تاریخ نویسان ارزیابی می کنند که حدود ۴۳ هزار نفر پناهجوی یهودی و کاتولیک وارد ایران شدند.

این روند از تابستان سال ۱۹۴۲ آغاز شد و شمار نامعلومی از آوارگان یهودی خود را به بندر پهلوی رساندند و وارد آن شهر کوچک شدند و در جستجوی پناهگاه به تلاش پرداختند.

دولت ایران صدها چادر در طول ساحل بندرپهلوی برای آوارگان برپا ساخت و برای جلوگیری از شیوع تیفوس، قرنطینه نیز برقرار گردید و اماکنی برای توزیع آذوقه بین پناهجویان برپا شد.

مورد دیگر مهمان نوازی ملت ایران و دلجویی از قوم یهود، هنگامی بود که همراه این موجب عظیم پناهجویان، صدها کودک یتیم و بی سرپرست یهودی وجود داشتند که یهودیان ایرانی آن ها را به تهران آوردند و مورد مواظبت قرار دادند. چند سال بعد، این کودکان یتیم که در ایران رشد کرده بودند، به کمک دولت ایران توانستند به اسرائیل انتقال یابند و با گذشت بیش از هفتاد سال از این ماجرا، هنوز آن افراد در اسرائیل "کودکان تهران ילדי טהראן نامیده می شوند و نسبت به ملت ایران سپاسگزار هستند.

ملت ایران یکبار دیگر نیز پذیرای یهودیان آواره بود، و آن هنگامی که با اعلام استقلال اسرائیل، اوباش عراقی به کشتار یهودیان پرداختند و بر اموال آن ها مسلط شدند و هزاران تن از این نگون بختان داخل خاک ایران شدند و مورد مواظبت ملت ایران قرار گرفتند و بتدریج با کمک دولت ایران، انتقال آن ها به اسرائیل امکان پذیر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy