Monday, Oct 21, 2019

صفحه نخست » تشدید درگیری‌های درونی حکومت یک هفته پس از دستگیری گرداننده «آمدنیوز»

zam.jpgکیهان لندن - یک هفته پس از بازداشت روح‌الله زم گرداننده کانال تلگرامی «آمدنیوز» گروهی از مقامات سیاسی از جمله تعدادی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گویند از طریق او باید سرشاخه‌های جاسوسی رسانه‌ای شناسایی شوند.

یکی از این نمایندگان، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است که روز ۲۸ مهرماه در مصاحبه با خبرگزاری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی، او را یکی از «عوامل دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای» دانست و گفته باید «رابطین داخلی» با کانال آمدنیوز شناسایی شوند.

به گفته فلاحت‌پیشه، آمدنیوز در شرایط مختلف به گونه‌ای عمل کرد تا کشور دچار آشوب و ناامنی شود و در شرایطی که کشور در تحریم قرار داشت «اثرگذاری فشار را به دشمنان فروخت و در این راستا مطالب کار می‌شد، حتی در شرایط ثبات سعی می‌کرد بین نخبگان تفرقه‌افکنی کند.»

یک مرور کوتاه در اظهار نظر مسئولان جمهوری اسلامی و رسانه‌های داخلی ایران که تقریباً همه آنها در مورد بازداشت روح‌الله زم موضع مشترک دارند یک تناقض بزرگ دیده می‌شود: از یکسو همگی او را متهم به انتشار اخبار کذب و جعلی می‌کنند و از سوی دیگر برای بازداشت کسی که به اعتقاد آنها دروغ‌پردازی کرده بزرگنمایی می‌کنند و از «به دام انداختن» وی به عنوان یک «عملیات پیچیده» نام می‌برند. از جمله فلاحت‌پیشه که از یکسو می‌گوید اخباری که روح‌الله زم منتشر می‌کرد ریشه کذب داشت و بر اساس دروغ تنظیم می‌شد و از سوی دیگر مدعی است که بخشی از اخبار این شبکه‌ی «معاند» نشان‌دهنده نفوذ بود! به همین دلیل نیز خواسته است که «سرشاخه های نفوذ و جاسوسی رسانه‌ای شناسایی شود.»

این نماینده همچنین هشدار داده «در حد امکان پیگیری‌ها و شناسایی سرشاخه‌ها صورت گیرد به گونه‌ای که در آینده آمدنیوز تازه‌ای شکل نگیرد.» وی حتی تاکید کرده «اگر سرشاخه‌های جاسوسی رسانه‌ای شناسایی نشود در آینده دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی می‌توانند روی ایجاد رسانه‌ای تازه کار کنند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

ماجرای اول: اعتراف روح‌الله زم به همکاری با مدیر سابق عماریون

خبر «بازداشت» روح‌الله زم، شنبه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر)، رسانه‌ای شد. اولین فردی که او در اعترافات تلویزیونی به اسم وی اشاره کرد، فردی به نام محمدحسین رستمی مدیر سابق وبسایت «عماریون» است که به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شده. این در حالیست که «عماریون» به یکی از منابع نهادهای امنیتی برای پرونده‎سازی علیه دیگران تبدیل شده بود.

رستمی از شبه‌نظامیان موسوم به «مدافع حرم» بود و سابقه حضور در سوریه داشت. اعزام به سوریه برای آن دسته داوطلبانی که عضو ثابت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش نبودند مستلزم روابط ویژه است که یقیناً رستمی از آن برخوردار بوده تا بتواند به سوریه برود. ولی او در سال ۹۵ به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شد. در حالی که صداوسیمای حکومتی اعلام کرده که وی در سال ۹۴ بازداشت شده است! این فرد فعالیت سیاسی خود را از ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد از سال ۸۴ شروع کرد و در سازمان شهرداری‌ها و وزارت رفاه سابقه کار دارد. اگرچه پرونده او به خودی خود جنجالی و پرمناقشه است با این حال آنچه از گذشته تا امروز در مورد او در رسانه‌ها مطرح می‌شود آشکارا پر از تناقض‌ و خبرهای دوغ و دوشاب است و به همین علت قابل اعتماد نیست.

از محمدحسین رستمی یک فایل صوتی نیز منتشر شده که ضمن تکذیب اتهامات منتسب به خودش، حسین طائب رئیس اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اعمال خلاف متهم کرده است. در این فایل به ماجرای فعالان محیط زیست و کاووس سیدامامی که در زندان بطرز مشکوکی درگذشت نیز اشاره شده است.

رستمی همچنین جریان ربوده شدن خود را شرح داده و گفته برایش شنود غیرقانونی گذاشته‌ بودند و سلاحی که گفته شده متعلق به اوست اثر انگشت او را نداشته است. وی همچنین اتهاماتی را که در مورد جاسوسی علیه او مطرح شده رد کرده است. محمدحسین رستمی گفته که اگر تخلفی در سوریه مرتکب شده باید پرونده‌اش به سازمان قضایی نیروهای مسلح می‌رفته نه دادسرای امنیت.

ماجرای دوم: مدیرمسئول وبسایت منتسب به احمدی‌نژاد

یک هفته پس از بازداشت روح‌الله زم، وبسایت نواندیش نوشت که محمدحسین حیدری مدیرمسئول سابق وبسایت «دولت بهار» منتسب به محمود احمدی‌نژاد، ۲۷ مهرماه، در خانه خود بازداشت شده است. در ادامه‌ی این خبر آمده که دستگیری وی «بنا بر برخی خبرها مرتبط با دستگیری روح‌الله زم است.»

شماری از رسانه‌ها با استناد به این منبع، خبر بازداشت حیدری را منتشر کرده و به ارتباط او با روح‌الله زم پرداختند از جمله روزنامه اعتماد که مدیرمسئول آن الیاس حضرتی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است. حضرتی خود از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و پس از بازداشت روح‌الله زم در سرمقاله این روزنامه به «برادران اطلاعات سپاه» دست‌مریزاد گفت و تاکید کرد که دستگیری او باعث خوشحالی مردم و بچه‌انقلابی‌ها و حزب‌اللهی‌ها شده است. روزنامه اعتماد در مورد بازداشت محمدحسینی حیدری مدیرمسئول وبسایت دولت بهار نیز یک گزارش نوشت. این روزنامه با نفوذی که الیاس حضرتی در نهادهای نظامی و امنیتی دارد با سردار اسماعیل کوثری جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با «خبرفروشی» امثال حیدری و رستمی برای آمدنیوز هم مصاحبه کرد.

اما یک روز بعد روزنامه اعتماد نوشت که محمدحسین حیدری به‌دلیل ارتباط با آمدنیوز بازداشت نشده و از او به خاطر درج این خبر عذرخواهی کرد! این بدان معنی است که آنچه اسماعیل کوثری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مورد گفته است یا دروغ و یاوه‌سرایی بوده و یا اینکه این تکذیب و عذر، دروغ و یاوه است!

در این میان، محمدحسین حیدری نیز در یک رشته توییت به شدت به روزنامه اعتماد و سردار کوثری انتقاد کرده و نوشته است که اصلا در بازداشت نیست!

اینطور که به نظر می‌رسد، بازداشت روح‌الله زم و پرونده آمدنیوز جناحین و مهره‌های درون نظام را به جان هم انداخته است. جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی، یکشنبه ۲۸ مهرماه، از بازداشت چند نفر در «حوزه نهاد ریاست‌جمهوری» به اتهام ارتباط با پرونده «آمدنیوز» خبر داد و در توییتی از حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی به عنوان «مسئول اتاق عملیات روانی دولت» در پرونده «آمدنیوز» نام برد.

آشنا هم ساکت نماند و به توییت کریمی‌ قدوسی واکنش نشان داد و او را «مسئول اتاق عملیات روانی ضددولت» در این پرونده معرفی کرد.

از سوی دیگر، گویا عده‌ای به ویژه از میان اصلاح‌طلبان و طرفداران و وابستگان دولت روحانی منتظر بگیر و ببندهایی هستند. در همین رابطه، علیرضا خان‌کرمی مسئول حراست نهاد ریاست‌جمهوری می‌گوید «تا کنون هیچ دستگیری در نهاد ریاست‌جمهوری در پیوند با پرونده آمدنیوز روی نداده است!»

در این ماجرا پای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی فرانسه و عراق و همچنین دفتر آیت‌الله سیستانی نیز به میان آمده است که همراه با تکذیب‌ آنها، با چاشنی‌‌های پلیسی و حدس و گمان‌های مختلف «تحلیلگران» در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

در حالی که ابعاد امنیتی بازداشت روح‌الله زم همچنان از مباحث داغ بسیاری از رسانه‌های داخلی و فارسی‌زبان در خارج از کشور است و به نظر می‌رسد هر یک به دلایل مختلف به آن دامن نیز می‌زنند، اما باید یادآوری کرد که «آمدنیوز» و پرونده‌اش ارتباط چندانی با حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری یا شیوه و عملکرد رسانه‌‌های معتبر و حرفه‌ای در امر خبررسانی و آگاهی دادن به جامعه و مخاطبان ندارد. آمدنیوز از مواردی است که در همان آغاز به عنوان یک «پروژه امنیتی» مورد تردید قرار گرفت. اکنون نیز در ادامه به سناریویی تبدیل شده که محور آن افراد به ظاهر خبرنگار و فعال و حامی رسانه هستند اما در عمل کاسبانی‌اند که از سوی جناحین نظام تغذیه می‌شوند و از «خبررسانی» آنها برای اهداف سیاسی و درگیری‌های درونی حکومت استفاده می‌شود.

محتوا و شیوه‌ی تنظیم اخبار و گزارش‌هایی که آمدنیوز در دوران فعالیت خود تولید کرد نیز با اصول حرفه‌ای خبرنویسی و اطلاع‌رسانی فاصله بسیار داشت اما نبود آزادی بیان و عدم شفافیت و بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه‌های داخلی و همچنین تمایل مخاطبان به مسائل جنجالی، سبب شد تا شمار مخاطبان کانال آمدنیوز که بارها خبرها و گزارش‌های آن جعلی و دروغ از آب درآمد، به بیش از یک میلیون نفر برسد.

اکنون به نظر می‌‌‎رسد پرونده آمدنیوز ادامه‌دار باشد و اسامی بیشتری در این پرونده مطرح شود. چنانکه در سه چهار سال گذشته نیز چندین تن به اتهام همکاری با آمدنیوز احضار و بازداشت شدند. در داخل ایران مقام‌های حکومتی از بازداشت روح‌الله زم به عنوان یک دستاورد شگفت‌انگیز اطلاعاتی و شکست نهادهای امنیتی غربی یاد می‎کنند! همراهی برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در پیچیده نشان دادن عملیات «ربودن» یا «دستگیری» روح‌الله زم نیز به این ماجرا که اهداف مختلفی، از جمله ترساندن فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران و بی‌اعتمادی بین آنها را دنبال می‌کند، دامن می‌زند. اما چنین قضایایی همواره مانند شمشیر دو دَم عمل می‌کند و چندان دور از ذهن نیست که کنترل این پروژه امنیتی از دست گردانندگان آن خارج شود و درست در نقطه‌ی مقابل اهدافی که برای آن ترسیم شده، گریبان خود نظام و حکومتی‌ها و عوامل آنها را در داخل و خارج کشور بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy