Monday, Oct 21, 2019

صفحه نخست » زندگی‌ سکسی واقعی (و غیر‌واقعی) بلا تورن؛ صد زن

bbc_102119.jpgبی بی سی - به تازگی بلا تورن، بازیگر، اعلام کرد با سایت پورنو‌گرافی پورن‌هاب همکاری می‌کند تا جلوی "پورنوگرافی انتقامی" و آزار اینترنتی زنان را بگیرد. داستانی پشت‌پردهٔ این ماجراست.

بلا تورن شروع به گریه کرد. یکی از سگ‌هایش، "ما"، از نژاد شپرد استرالیایی، دور پاهای او جست‌و‌خیز می‌کرد تا با او همدلی کند.

دربارهٔ شرم هرزگی، افسردگی و آزار و اذیت کلامی در شبکه‌های اجتماعی گفت‌وگو کردیم و اینکه چگونه او یکی از هنر‌پیشه‌هایی است که بیشترین حضور را در بیش از هزاران فیلم‌ "دیپ‌‌فیک" یا جعل عمیق پورنوگرافی دارد.

او می‌گوید:"حرف زدن دربارهٔ چنین دنیایی مرا خیلی غمگین می‌کند، باعث می‌شود از آن متنفر باشم ."

اما هیچ‌کدام از اینها نبود که باعث شد اشکش سرازیر شود.

ما روی تراس خانه‌ٔ اجاره‌ای او بر اسکلهٔ سادبری در اونتاریو کانادا نشسته بودیم. همه‌جا آرام بود. درآستانهٔ پائیز بودیم و برگ‌های افرا همه‌جا را پوشانده بود. تورن سه ماه بود که اینجا بود و همراه با میکی رورک در فیلم "گرل" بازی می‌کرد. او در این فیلم نقش زن جوانی را دارد که به شهر آرام زادگاهش باز‌می‌گردد تا پدر آزارگر و متجاوزش را بکشد.

یک سال از زمانی که این دختر ۲۲ ساله خود را برهنه به جهان نشان داد، می‌گذرد.

58587.jpgاو اولین کتاب خود را به نام "زندگی یک ستارهٔ حسرت‌به‌دل: برهنگی روانی" منتشر کرد. مجموعه‌ای از شعر‌های تلخ شخصی که به ناامیدی و انزوا و آزار جنسی می‌پرداخت.

وقتی فقط نه سال داشت اندوه تلخ از دست دادن پدرش را در یک تصادف موتور‌سواری تجربه کرد و حرفه‌اش به عنوان کودکی که مدل بود، در زیر نورافکن‌های خیره‌کننده ادامه داشت و سپس در کمدی موقعیت کانال دیزنی، "شیک ایت آپ" هم‌بازی زندیا شد.

او به نیاز توجه عاشقانه خیلی فکر می‌کرد و آنچه بیش از همه در شیوهٔ زندگی به آن گرایش داشت، همه‌جنس‌گرایی یا پن‌سکشوال بود.

" شاید چون در تمام زندگی‌ به من تعرض شده است؟ یا شاید چون از سنین کم با سکس روبه‌رو شدم، این احساس در من به وجود آمد که طبیعی‌ترین چیزی است که می‌توانم به همه دنیا بدهم؟"

گزیده‌ای از اشعارش که در آنها آگاهانه واژه‌هایی را با املای غلط نوشته است، هفته‌ها پس از انتشار در فهرست پر‌فروش‌های آمازون قرار داشت.

در ماه ژوئن امسال، در جریان سفر‌هایش برای معرفی کتابش که انرژی عاطفی بسیاری هم می‌طلبید، سیلی از پیام‌های اینترنتی از طرف آدم‌های ناشناس به سویش سرازیر شد.

او چنین به‌ خاطر می‌آورد: "از یک مصاحبه بیرون ‌آمدم و در آستانهٔ گریستن بودم و دربارهٔ کتابم حرف ‌زده بودم که ناگهان نگاهی به تلفن همراهم کردم و چندین عکس برهنه از خودم دیدم."

"خیره به آن عکس‌های خصوصی مانده بودم، عکس‌هایی که زمانی برای عاشق سابقم فرستاده بودم و خشکم زده بود." با مدیر برنامه‌ها و دفترش تماس گرفت تا از آنها راهنمایی بخواهد.

دوباره بینگ... تلفنش صدا کرد.

عکس‌های برهنهٔ بیشتر، در این عکس‌ها چند تا از دوستان معروف او هم بودند.

صبح خیلی زود بود و او هنوز در رختخواب بود.

صد زن

سرویس جهانی بی‌بی‌سی در فصل صد زن امسال فهرستی از زنان الهام بخش، تأثیرگذار و خلاق را انتخاب کرده است. بلا تورن، به دلیل تلاشش برای مقابله با آزار زنان در اینترنت یکی از زنان منتخب امسال بوده است.

بلا در کتابش آزار جنسی‌ که در کودکی تجربه کرده بود را توضیح داده است به این امید که کسی که مرتکب این کار شده بود، شناسایی شود و نوشته بود از ترس اینکه هیچ‌کس حرفش را باور نکند این جرم را گزارش نکرده بود. او که به عکس‌های برهنه نگاه می‌کرد، سراسر وجودش را حسی مثل تجاوز و آزار جنسی فرا گرفت.

او فکر کرد: "باز دوباره، یک نفر مهار زندگی مرا در دست گرفته است و می‌تواند به‌جای من تصمیم بگیرد. باز دوباره وقتی پای موضوعات جنسی به میان می‌آید، کسی می‌تواند مرا مجبور کند کاری را که دوست ندارم انجام دهم".

او تصمیمش را گرفت. در صفحه‌‌هایش در شبکه‌های اجتماعی با حدود هفت میلیون فالوئر در توئیتر، ۲۲ میلیون در اینستاگرام و ۹ میلیون در فیس‌بوک، خودش این تصاویر برهنه را منتشر می‌کند، همراه با پیام خودش و اسکرین‌شات متن تهدید‌آمیز هکری که او را تهدید کرده بود.

"من تصمیم گرفتم این کار را بکنم چون این حالا تصمیم خودم است و دیگر نمی‌توانی به این وسیله مرا تهدید کنی".

این انتخاب، شمشیری دولبه بود.

ووپی گلدبرگ، در برنامهٔ میزگرد آمریکایی "ویو"، تورن را سرزنش کرد نه برای انتشار تازه عکس‌ها بلکه به این علت که از ابتدا چنین عکس‌هایی را در فضای مجازی گذاشته بود.

گلدبرگ در این برنامه می‌گوید:" وقتی مشهور هستی، مهم نیست چند سال داشته باشی. نباید از خودت عکس‌های برهنه بگیری، وقتی چنین عکس‌هایی گرفتی وارد دنیای دیجیتال می‌شود و هر هکری که بخواهد می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند و اگر در سال ۲۰۱۹ تو هنوز این موضوع را نمی‌دانی، برایت متأسفم."

تورن در اینستاگرام به گلدبرگ با چشمانی اشکبار پاسخ داده است و نظرات او را "بیمارگونه و واقعاً نفرت‌انگیز" خوانده است.

تورن می‌گوید: "زنی که بیش از همه تحسینش می‌کردم، بیش از همه مرا آزرد".

پیام او برای چنین آدم‌هایی این است: "شما هرگز اجازه نمی‌دهید کسی نگاهی به داخل خانه‌ٔ خودتان بیندازد... هر آدمی عواطف و احساساتی را در اینترنت به اشتراک می‌گذارد".

او اضافه می‌کند وقتی عموم مردم برای چنین رفتار‌هایی جوانان را شرمگین کنند، و آنها هم به خودی‌خود تحقیر شده و آسیب دیده باشند، ممکن است باعث شود که دچار بحران‌های سلامت روانی شوند.

او می‌گوید: "اگر عکسی از دختری جوان یا هر آدمی منتشر شود و در مدرسه دست به دست بگردد ممکن است آن فرد تصمیم به خودکشی بگیرد و بعد آنها مصاحبه‌ای مثل این مصاحبه هم می‌شنوند و با خودشان می‌گویند " اوه، پس حقم است و آنها حق دارند".

عکس‌هایی که بلا تورن منتشر کرد اولین عکس‌های او با بالاتنهٔ برهنه در اینترنت بودند.

هرچند اکنون ویدئوهای صریح جنسی بسیاری از بلا تورن وجود دارد که در هیچ‌کدام از آنها او به راستی حضور ندارد. این فیلم‌ها دیپ فیک یا جعل عمیق هستند، روشی که تصویر چنان دستکاری و تحریف می‌شود که می‌توانند چهره‌ٔ تورن را در فیلم ظاهر کنند تا هرچه سازندگان بخواهند انجام دهد.

در یکی از این فیلم‌ها فایل صوتی اشک ریختن تورن در مرگ پدری که خیلی دوستش داشت را استفاده کرده‌اند و چهره و صدای او را بر روی زنی قرار داده‌اند که در حال خود‌ارضایی است.

او به بی‌بی‌سی گفت: "این فیلم همه‌جا دست‌به‌دست می‌چرخد و همه خیال می‌کنند که این فرد واقعاً من هستم، و آنها برای این فیلم زیرنویس گذاشته‌اند: "پدر! پدر!".

برنامه‌نویسان نرم‌افزاری به بی‌بی‌سی گفتند که فناوری ساخت فیلم‌های دیپ‌فیک یا جعل‌عمیق فقط با استفاده از یک تصویر فرد، تا کمتر از یک سال دیگر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. این موضوع، بلا را نگران کرد.

او می‌گوید:"این کار همیشه برای افراد معروف و محبوب استفاده نمی‌شود، بلکه می‌تواند زمینه‌ای برای پورنوگرافی کودکان بشود".

چنین فیلم‌هایی می‌تواند به عنوان انتقام یا تهدید یا اخاذی از زنان جوان استفاده شود. زنانی که برخلاف او چنین دسترسی وسیعی به شبکه‌های اجتماعی ندارند که بتوانند دروغ بودن این فیلم‌ها را اعلام کنند.

در چنین موقعیتی بود که ما با تورن در نقش یک کارگردان گفتگو کردیم، فیلم برگزیدهٔ پورنوگرافی "هر اند هیم" و ماجرا‌های غیر‌منتظره‌ای که اتفاق افتاد.

او می‌گوید که تصمیم گرفته است این فیلم را بسازد چون فکر می‌کند صنعت فیلم‌سازی نیاز به کارگردانان بیشتری دارد که موضوع داستان‌ها را عوض کنند و دربارهٔ‌ جنسیت زنانه مطالب بیشتری ارائه دهند.

سپس از او خواستم نظرش را در مورد آخرین پژوهش بی‌بی‌سی بیان کند که درآن دریافتند سایت پورن‌هاب که فیلم او را پخش کرده است، از فیلم‌های پورنوگرافی به قول معروف انتقامی سود می‌برد.

به نظر می‌رسید که او این ماجرا را اولین بار از بی‌بی‌سی شنید و کاملاً جا خورد.

او می‌گوید:" من این را نمی‌دانستم" و ناگهان اشکش سرازیر شد. "آدم به چیزی دل می‌بندد و فکر می‌کند با کاری که می‌کند اوضاع را بهتر می‌کند. من تلاش کردم و می‌خواستم کمک کنم اما از آن طرف چنین چیزی...".

دیگر صدایش در نیامد. من پرسیدم آیا مایل است پس از اینکه سر فرصت تحقیق کرد، مطلبی در مورد پورن‌هاب اضافه کند.

"من دلم می‌خواهد خودم باشم، پس بگذارید همان پاسخ اولم سر جایش بماند".

این مصاحبه به پایان رسید.

مایند گیگ، مؤسسه‌ای که صاحب پورن‌هاب است به بی‌بی‌سی گفت:"ما تلاش می‌کنیم که فضای امنی برای کاربران خود ایجاد کنیم تا محتوایی را به اشتراک بگذارند و استفاده کنند. امکان ندارد که با دادن اجازه به فیلم‌های پورنو‌گرافی انتقام‌جویانه در سایت‌های این مؤسسه چنین فضایی را خراب کنیم".

وقتی به هتل برگشتم، دستیار تورن برای من پیامی فرستاده بود و مرا به رویدادی که تورن هم در آن شرکت می‌کرد، دعوت کرده بود در گردهمایی به نام " اطمینان پیدا کنید که دوستانتان حالشان خوب است، از افسردگی تابو‌شکنی کنید". این موضوع به طور خاصی برای تورن مهم بود و می‌خواست هوادارانش به‌خصوص آنهایی که آسیب‌پذیر بودند، دربارهٔ آن خوب بدانند.

سه روز بعد من آنجا بودم، یک مهمانی در باغی در بورلی‌هیلز.

او می‌گوید: "جایی که من بزرگ شدم، فقط تعداد کمی از آدم‌ها مبتلا به افسردگی بودند، یا افسرده بودند، حالا تقریباً هر کس که می‌شناسم، افسرده است، باید دلیلی برای آن وجود داشته باشد، و من فکر می‌کنم بزرگ شدن در فضای شبکه‌های اجتماعی باشد".

وقتی داشتم مهمانی را ترک می‌کردم، یکی از دوستان تورن به ما گفت که او بلافاصله پس از مصاحبه شما با پورن‌هاب تماس تلفنی گرفته است و بهتر است منتظر اظهار نظر آنها باشیم.

اواخر هفته، تورن برای کارگردانی فیلم ویژهٔ بزرگسالانش، "هر اند هیم" در پورن‌‌هاب جایزه گرفت.

او از شرکت پورنوگرافی برای پذیرش دیدگاه نوآورانهٔ او در مورد حضور بیشتر کارگردانان زن در صنعت پورنوگرافی تشکر کرد و سپس پیام منظورداری در محکوم کردن فیلم‌های انتقام‌جویانه به آن اضافه کرد.

"من با پورن‌هاب کار می‌کنم تا بتوانیم گام‌به‌گام ضعف‌های سیستم آنها را اصلاح کنیم و با اطمینان، فضایی امن برای هر فرد در اجتماع و در جمع خود ایجاد کنیم".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy