Friday, Nov 1, 2019

صفحه نخست » درآمدزایی سپاه پاسداران و مدیران شرکت‌‌های هوایی با جان مردم

- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: پرواز هواپیمای آنتونوف ممنوع نیست و دستور رییس‌جمهور مبنی بر ممنوعیت پروازی فقط برای هواپیمای ایران ۱۴۰ بوده.

-مالک ایران ایرتور می‌‌گوید توپولف‌‌ها زمینگیر هستند اما می‌توان از این هواپیماها در مباحث نظامی استفاده کرد!
- از قرار معلوم امنیت و جان نظامی‌ها و خدمه‌ی هواپیماهای از دور خارج شده برای مسئولان مربوطه هیچ اهمیتی ندارد!


Havapeyma.jpgکیهان لندن - در ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هواپیماهای از رده خارج آنتونوف را به مسیرهای پروازی برگردانده و مدیران کاسب دولتی به دنبال قالب کردن توپولف‌‌ها به ارگان‌‌های نظامی هستند.

سابقه‌ی فاجعه‌‌بار سوانح این هواپیماها شهروندان را بسیار نگران کرده است.

در سال‌‌های اخیر سقوط چهار فروند هواپیمای آنتونوف که ساخت اوکراین است باعث مرگ چند صد نفر شده و خسارات سنگینی روی دست شرکت‌‌های هوایی داخلی گذاشته است.

پس از گذشت ۵ سال از سقوط آنتونوف در پرواز تهران- طبس متعلق به شرکت «سپاهان ایر» با ۴۸ کشته و ممنوعیت پرواز این هواپیماها، شرکت «پویاایر» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدت‌‌هاست با آنتونوف اقدام به جابجایی مسافر می‌‌کند.

شرکت «پویاایر» به عنوان یک شرکت تجاری ثبت شده اما به دلیل حمل نیرو و تجهیزات نظامی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحت تحریم است. این شرکت در گذشته زیر عنوان «یاس‌ایر» فعال بود که آن دوران هم تحریم شد و با تقلب و کلاهبرداری نام آن به «پویاایر» تغییر پیدا کرد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

شرکت هواپیمایی «پویاایر» به غیر از آنتونوف هواپیماهای ایلیوشین (ساخت شوروی)،‌ امبرائر (ساخت برزیل)، بمباردیه (ساخت کانادا) و هاربین (ساخت چین) برای عملیات چندمنظوره در اختیار دارد.

در ایران آنتونوف‌‌ها به نام «ایران ۱۴۰» مونتاژ می‌‌شوند. سال ۹۳ که یک فروند از این هواپیماها سقوط کرد پرواز آنها در خطوط هوایی کشور ممنوع شد اما مدت‌‌هاست با این ادعا که هواپیمای سقوط کرده از نوع «ایران ۱۴۰» بوده آنتونوف‌‌ها را به خط پرواز بازگردانده‌اند.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایلنا می‌‌گوید، «پرواز هواپیمای آنتونوف ممنوع نیست و دستور رییس‌جمهور مبنی بر ممنوعیت پروازی فقط برای هواپیمای ایران ۱۴۰ بوده و هواپیمای آنتونوف از هواپیمای ایران ۱۴۰ متفاوت است.»

او می‌‌افزاید، «این آنتونوف متعلق به شرکت هواپیمایی پویاایر است و به غیر از این آنتونوف چند هواپیمای امبرائر هم دارد. هم در حوزه باری و هم مسافری فعال است. این هواپیما مجوز سازمان هواپیمایی را دارد و نیازی به دریافت مجدد مجوز نیست. از خط خارج نشده که برای بازگشت آن مجوز دریافت کند.»

ایلنا نوشته از آنجا که درباره هواپیمای آنتونوف دستور بالاترین مقام اجرایی کشور شکسته شد و اجازه پرواز را پیدا کرده بنابراین از سازمان هواپیمایی بعید نیست که اجازه پرواز به توپولف‌ها را هم بدهد. هواپیماهایی که از رده خارج شده و زمینگیر هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین درباره احتمال بازگشت توپولف‌ها می‌‌گوید، این هواپیماها چندین سال است که زمینگیر هستند و امکان بازگشت آنها به خط وجود ندارد و احتمالا قطعات مورد نیاز آنها نیز دیگر توسط شرکت‌های سازنده تولید نمی‌شود.

او تاکید کرده، «امکان بازگشت توپولف‌ها به پروازهای مسافری وجود ندارد اما خارج از چرخه مسافری می‌تواند در سایر حوزه‌ها فعال باشد»! از قرار معلوم، مسئولان مربوطه، امنیت و جان خلبان و کمک خلبان و دیگر خدمه پرواز را به حساب نمی‌آورند!

مصارف نظامی برای توپولف‌های از رده خارج شده!

مجید شکاری مالک هواپیماهای توپولف در این ارتباط به ایلنا گفته «امکان عملیاتی کردن هواپیماهای توپولف وجود دارد و در برخی از مسیرها در سایر کشورها شاهد پرواز هواپیماهای توپولف هستیم اما حتی اگر سازمان هواپیمایی هم مجوز پرواز بدهد شرکت ایرتور قصد برگرداندن این هواپیماها به خطوط پروازی را ندارد. می‌‌دانیم که مسافران هم از هواپیماهای توپولف استقبال نمی‌کنند.»

شکاری با اشاره به امکان استفاده این هواپیماها در بخش باری گفت:‌ «امکان باری شدن این هواپیماها وجود دارد اما این هواپیما ظرفیت حمل و تحمل وزن ۱۵۰ مسافر را دارد بنابراین نمی‌توان از این هواپیماها برای جابجایی بار در حجم سنگین استفاده کرد.»

او می‌‌گوید، «می‌توان از این هواپیماها در مباحث نظامی استفاده کنیم و در برخی از کشورها از توپولف‌ها برای جابجایی نیروهای نظامی استفاده می‌کنند.»

در واقع رویکرد یک مدیر ارشد نظام جمهوری اسلامی اینطور است که هواپیماهایی که زمینگیر هستند و قطعات آنها تولید نمی‌‌شود و احتمال وقوع هر سانحه‌‌ای در پرواز آنها چندین برابر است برای شهروندان عادی خطرناک است اما برای نظامی‌‌ها و خود خدمه‌ی هواپیما نه!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy