Monday, Nov 4, 2019

صفحه نخست » کشتی‌گیران ایران فقط قبل از بازی با اسراییل مصدوم می‌شوند؛ این بار پویا ناصرپور

koshti.jpgایران وایر - پدرام قائمی، شهروند خبرنگار، تهران - خبرگزاری تسنیم این‌‌گونه خبر داد: «پویا ناصرپور نماینده وزن ۵۵ کیلوگرم ایران در دیدار یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جهانی زیر ۲۳ سال مجارستان مقابل شوتا اوگاوا از ژاپن از ناحیه مچ پا دچار شکستگی و مصدومیت بسیار شدید شد و بلافاصله برای درمان به بیمارستان انتقال یافت و بدین ترتیب از ادامه مسابقات بازماند.»

در خبری که خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران منتشر کرده است، تاکید شده که کشتی‌گیر جوان ایرانی، «بلافاصله» پس از پایان مسابقه با ورزشکار ژاپنی و به دلیل «شکستگی مچ پا» راهی بیمارستان شده است.

ساعاتی پس‌ازاین اتفاق البته «مهرزاد اسفندیاری‌فر» مربی سابق «پویا ناصرپور» در تیم ملی جوانان ایران با رسانه‌های داخل و خارج از ایران گفت‌وگو کرد. درحالی‌که مربیان تیم ملی ایران حاضر به اظهارنظر در مورد وضعیت کشتی‌گیر زیر ۲۳ سال تیم ملی ایران نبودند، مهرزاد اسفندیاری‌فر که هم‌اکنون سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی تایوان را برعهده دارد گفت: «ساعاتی پس از بازی با پویا ناصرپور تلفنی صحبت کردم. او گفت در تایم اول پایش پیچ خورده بود. او برای من عکس پایش را ارسال کرد و با اطمینان گفت که نمی‌توانست دیگر مبارزه کند.»

سرمربی سابق ناصرپور تاکید می‌کند که «ساعاتی» پس از بازی با این کشتی‌گیر صحبت کرده و او تصویر پایش که ورم داشته را به او نشان داده است. درحالی‌که تسنیم می‌گوید این کشتی‌گیر بلافاصله پس از بازی راهی بیمارستان شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اما خبر مصدومیت پویا ناصرپور نه بلافاصله پس از مسابقه که ساعاتی پس از شکست او برابر حریف ژاپنی منتشر می‌شود. او شکست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت. قانون می‌گوید کشتی‌گیری که مقابل حریف خودش شکست می‌خورد باید منتظر بماند و ببیند که آیا حریفش به فینال مسابقات خواهد رسید یا خیر. درصورتی‌که حریف او به فینال برسد، او دوباره شانس حضور روی تشک و جنگیدن برای مدال برنز با سایر کشتی‌گیرهایی که مقابل دو فینالیست شکست‌خورده‌اند را خواهد داشت.

تا زمانی که حریف ژاپنی به فینال نرسیده بود، خبری از مصدومیت مچ پای ناصرپور به گوش نمی‌رسید؛ اما به‌محض رسیدن این کشتی‌گیر به فینال، ناصرپور به بیمارستان منتقل شد.

ابتدا باید خاطره‌ای از «علی‌رضا دبیر» کشتی‌گیر سابق تیم ملی آزاد ایران و رییس کنونی فدراسیون کشتی را مرور کرد. او پیش از آغاز رقابت‌های جهانی ۲۰۰۲ در گفت‌وگویی، از شگردهای مصدوم کردن کشتی‌گیرها برای مواجه نشدن با حریفان اسراییلی حرف زد. از زیر فشار گذاشتن استخوان، ماساژ با یخ و تحمیل دردی که ورزشکاران تحمل می‌کنند.

دوباره به خبر خبرگزاری تسنیم باز می‌گردیم: «ناصرپور از ناحیه مچ پا دچار شکستگی و مصدومیت بسیار شدید شد.» مربی سابقش اما در آخرین مصاحبه از گفت‌وگوهای زنجیره‌ای خود با رسانه‌ها به شبکه بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «من با پوریا صحبت کردم. او تصویر پایش را نشان داد که ضرب دیده بود.» مهرزاد اسفندیاری تاکید می‌کند که این مصدومیت در وقت اول اتفاق افتاده و ناصرپور تا پایان بازی با «مچ پای ورم‌کرده» به رقابت ادامه داده است.

اما پویا ناصرپور روایت سومی را رو می‌کند: «پس از مسابقه درد شدیدی داشتم. پس از عکس‌برداری مشخص شد تاندون‌های پایم کشیده شده‌اند.»

شکستگی پا، ضرب دیدن و ورم کردن و حالا، کشیدگی تاندون‌ها.

همه این داستان‌های متضاد و متفاوت به یک دلیل است؛ پس از رسیدن حریف ژاپنی به فینال، پوریا باید در اولین مسابقه برای رسیدن به مدال برنز، با «ماکسیم ویستوسکی» اسراییلی مواجه می‌شد. پس یک فرمول قدیمی به کار می‌آمد و آن‌هم مصدومیتی است که مربیان کشتی به‌صورت موقت برای ورزشکاران مهیا می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم که طی روزهای گذشته تصاویر چندانی از رقابت‌های کشتی زیر ۲۳ سال جهان پوشش نمی‌داد، اقدام به انتشار چهار تصویر از لحظات حضور آمبولانس در سالن مسابقات و گچ گرفتن پای ناصرپور کرد.

پویا ناصرپور قهرمان رقابت‌های جوانان جهان در اسلوونی است. باوجود سن کم، اما در تیم ملی بزرگسالان کشتی فرنگی ایران هم مبارزه می‌کند. مصدومیت او مقابل حریف ژاپنی غیرقابل‌باور نیست، اما چند ابهام وجود دارد. در کشتی فرنگی که تمام وزن کشتی‌گیرها به‌واسطه فنونی که در آن اجرا می‌شود روی بالاتنه آن‌هاست، چرا او باید از مچ پا مصدوم شود؟ در کشتی فرنگی، فنون کمر به پایین خطا است.

درصورتی‌که بپذیریم یک کشتی‌گیر فرنگی هم می‌تواند با چرخش ناگهانی روی مچ پا، دچار مصدومیت شود، این سوال به‌وجود می‌آید که چرا تا زمان رسیدن حریف ژاپنی به فینال مسابقات و مشخص شدن قرعه پویا ناصرپور (مبارزه با حریف اسراییلی) این خبر مصدومیت انتشار پیدا نکرد.

سومین ابهام البته بی‌پاسخ می‌ماند؛ چرا در تمام ادوار اخیر، کشتی‌گیرهای ایرانی فقط و فقط پیش از دیدار با حریفان اسراییلی مصدوم می‌شوند؟

اتحادیه جهانی کشتی، دست ایران را برای فرار کردن از قانون و مبارزه نکردن با حریفان خوانده است. طبق قوانین جدید اتحادیه جهانی کشتی، اگر کشتی‌گیری قبل از شروع مسابقه دچار مصدومیت هم شود، باید روی تشک بیاید، با حریفش دست بدهد، کنار داور بایستد تا داور حریفش را به‌عنوان فرد برنده اعلام کند و بعد به رختکن برگردد.

اما مساله اصلی برای ورزش و سیاست ایران، همان دست ندادن با ورزشکار اسراییلی است و بس.

مهر ۱۳۹۷ آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مدال‌آوران کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی گفت: «من می‌خواهم به شما بگویم مبادا شما را بترسانند. مبادا به شما بگویند که اگر فلان مسابقه را ندهید، اگر فلان کار را نکنید، اگر فلان جور ظاهر نشوید، فلان فدراسیون بین‌المللی، فلان تشکیلات بین‌المللی از شما ناراضی می‌شود. به دَرَک که ناراضی می‌شود. هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

اما این نوید رهبر جمهوری اسلامی موثر نبود. ۲۸ شهریور امسال، فدراسیون جهانی جودو، طی حکمی فدراسیون جودو ایران را به حالت تعلیق درآورد. دلیلش، اثبات دخالت سیاست در ورزش و ادعاهای «سعید مولایی» برای اصرار به عدم مبارزه با حریف اسراییلی بود. به‌این‌ترتیب، جودو ایران شانس حضور در المپیک توکیو را به‌صورت قطعی از دست داد.

پیش‌ازاین، اتحادیه جهانی کشتی به‌صورت قطعی به ایران تذکر داده بود که در صورت اثبات دخالت دوباره سیاست در امور فدراسیون کشتی این کشور و همین‌طور امتناع تعمدی کشتی‌گیران از مبارزه با ورزشکاران اسراییلی، این ورزش ایران را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

همین مساله بود که باعث استعفای «رسول خادم» از ریاست فدراسیون کشتی ایران شد. او طی نامه‌های جداگانه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای و همین‌طور شورای عالی امنیت ملی کشور، خواهان صدور مجوز مبارزه با ورزشکاران اسراییل شد؛ اما نه‌تنها با این درخواست او موافقت نکردند که او حتی از سوی نهادهای امنیتی و نظامی هم مورد تهدید قرار گرفت.

حالا در آستانه رقابت‌های المپیک توکیو، مهم‌ترین ورزش المپیکی ایران زیر نگاه مستقیم اتحادیه جهانی کشتی و البته کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته است.

پویا باید فوری مصدوم می‌شد و به بیمارستان می‌رفت که حتی فرصت روی تشک آمدن و دست دادن با حریف اسراییلی را هم پیدا نکند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy