Monday, Nov 4, 2019

صفحه نخست » تهران از بیم سرایت تظاهرات سفرهای زیارتی به عراق را متوقف کرد

iraqFlight_110419.jpgالعربیه - به گفته یک منبع آگاه ایرانی، تهران از بیم سرایت تظاهرات عراق به اين كشور به متوقف کردن کلیه سفر های زیارتی به عراق مباىرت ورزيد .

این تصمیم بعد از اقدام تهران در بستن نقاط مرزی با عراق گرفته شد. همچنین وزارت خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای به ایرانی‌ها توصیه کرد مبادرت به سفر به عراق نکنند .

یک منبع آگاه ایرانی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت : «نخستین اولویت برای ما تامین امنیت زائران است؛ بهمین دلیل و با گذشت چند روز از زیارت اربعین و با توجه به شرایط کنونی حاکم برعراق ، ما اقدام به ارسال کارمندان خود به عتبات مقدسه نکرده و کلیه کارمندان ایرانی در عراق به کشور باز گشتند».

وی افزود : «در حال حاضر امنیت لازم برای حضور زوار وجود ندارد وسازمان حج و زیارت نیز دستور توقف تمامی کاروان های زیارتی به عتبات عالیات تا اطلاع ثانوی را صادر کرده و طی نامه ای در اواخر هفته گذشته ، خواهان لغو سفر کاروان های زائران به عتبات مقدسه عراق شد» .

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

بسته شدن مرزها

تهران به دلیل بروز تظاهرات در عراق همچنان مرزهای خود با این کشور را بسته و مقامات مسئول ایرانی روز چهارشنبه ، گذرگاه مرزی مهران را بستند که استان ایلام در ایران را به استان واسط در عراق وصل می کند .

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام مسئول محلی نوشت :این بسته شدن مرزها شامل ممانعت از سفر زائران و همچنین تردد کامیون ها و اتوبوسها بدلیل تظاهرات در عراق می شود.

به‌گفته وی «ورود کامیون‌ها و دیگر خودروها به عراق تا بهبود شرایط ، ممنوع است اما ممنوعیتی برای تحویل کالاها به عراق در مرز وجود ندارد».

وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه سه شنبه گذشته خود به اتباع ایرانی توصیه کرد با توجه به شرایط کنونی حاکم بر عراق مبادرت به سفر به این کشور نکنند .

در بیانیه کوتاه وزارت خارجه آمده است : «با توجه به تنش های جاری در عراق ، از هموطنان و زواری که قصد سفر به عراق دارند ، می خواهیم سفر خود را تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیاندازند» .

عراق از روز جمعه شاهد موج تازه‌ای از تظاهرات در بغداد و استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور بود .این تظاهرات تا کنون به کشته شدن بیش از 150 تن و زخمی شدن صدها نفر منجر شده است .

این موج از اعتراض‌ها ، دومین سونامی تظاهرات در طول ماه اکتبر است که دوهفته قبل از آن نیز موج نخست این تظاهرات بوقوع پیوست که طی ان 149 تن از معترضان و 8 نفر از نیروهای امنیتی کشته شدند.

معترضان در ابتدا خواهان بهبود خدمات عمومی و ایجاد فرصت‌های کاری و مبارزه با فساد شدند اما در مرحله بعدی ودر اثر اعمال خشونت بیش از حد از سوی ارتش ونیروهای امنیتی که دولت هم به این امر اعتراف نمود و قول بازخواست از مسئولان ان را داد ، سقف مطالبات خود را بالا برده و خواهان برکناری دولت شدند .

تعامل خشونت بار دولت با تظاهر کنندگان عراقی باعث خشم و ناخشنودی شدیدی معترضان در این کشور شده است .این در حالی است که به باور ناظران ، موج تازه‌ای از اعتراضات در راه است که دولت عادل عبدالمهدی را در منگنه فشاری بی امان قرار خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy