Tuesday, Dec 3, 2019

صفحه نخست » ایران در اوپک کم‌ترین میزان صادرات نفت را پس از گابن و گینه دارد

opec_120119.jpgبر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده، صادرات روزانه نفت ایران در ماه نوامبر به ۲۱۳ هزار بشکه سقوط کرده، که در میان ۱۴ عضو اوپک، کمترین میزان صادرات بعد از گابون و گینه است.

قبل از تحریم‌ها ایران با صادرات روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت، چهارمین صادرکننده بزرگ اوپک بعد از عربستان، عراق و امارت، همچنین سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بعد از عربستان و عراق بود.

آمریکا اکتبر سال گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت و تنها به هشت کشور تا اردیبهشت امسال اجازه داد به‌طور محدود از ایران نفت بخرند.

متوسط صادرات نفت ایران از ابتدای سال جاری تا ماه مه حدود ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه بود، اما بعد از این تاریخ، صادرات با افت چشمگیر روبه‌رو شده و از ماه ژوئن تا نوامبر سال جاری، به‌طور متوسط ۳۴۶ هزار بشکه بوده است.

افت صادرات ایران به ۲۱۳ هزار بشکه در ماه نوامبر در حالی است که بنابر گزارش‌ها، دولت برای بودجه سال آینده خورشیدی، صادرات ۸۷۰ هزار بشکه نفت در نظر گرفته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در بودجه سال جاری نیز صادرات بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده بود و بعدا مقامات دولتی گفتند درآمدهای نفتی بودجه بازبینی و تعدیل شده (کاهش یافته)، اما نگفتند دقیقا در بازبینی بودجه سال جاری چه میزان صادرات نفت در نظر گرفته شده است.

ایران پارسال ۶۰ میلیارد دلار درآمدهای صادرات نفت داشت و این رقم برابر بیش از ۵۵ درصد کل درآمدهای صادراتی ایران است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده کسری بودجه سال جاری برابر ۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران باشد. به‌ این ترتیب برای سال جاری انتظار می‌رود کسری بودجه حدود ۳۷ میلیارد دلار باشد. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده سال آینده کسری بودجه ایران حدود ۸.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران باشد. رشد تولید ناخالص داخلی ایران نیز انتظار می‌رود در سال جاری منفی ۹.۵ درصد باشد.

آمارهایی که کپلر در اختیار رادیو فردا قرار داده، همچنین نشان می‌دهد صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) ایران در ماه گذشته میلادی به ۳۴۳ هزار تن رسیده و با توجه به بارگیری‌های جدید، انتظار می‌رود این رقم در ماه جاری میلادی به حدود ۳۰۰ هزار تن برسد.

چین تنها مشتری گاز مایع ایران است و معمولا سه هفته طول می‌کشد تا محموله بارگیری شده ایران به چین برسد. به این خاطر، میزان تحویل گاز مایع ایران در ماه دسامبر را نیز از هم اکنون می‌توان محاسبه کرد.

متوسط صادرات گاز مایع ایران در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۴۲۰ هزار تن در ماه بود. پارسال این رقم بطور متوسط ۴۰۰ هزار تن در ماه بود.

گاز مایع، یکی از مهمترین منابع درآمد ایران از صادرات محصولات نفتی است و ارزش آن سالانه به بالای ۱.۷ میلیارد دلار می‌رسد. گپلر می‌گوید هم اکنون ۱۹ نفتکش در حمل گاز مایع ایران به چین همکاری دارند.

ماه گذشته سنگاپور نفتکش «اکو استار» چینی را که مشغول حمل گاز مایع ایران بود، توقیف کرد و دادگاه عالی این کشور، نفتکش یاد شده را به حراج گذاشته است. یک نفتکش دیگر حامل گاز مایع ایران نیز بنابر گزارش کپلر، سه ماه است در مالزی توقف کرده، اما محموله خود را تخلیه نمی‌کند.

نفتکش «گلوبال اسکورپیو» نیز بنا بر این گزارش، همکاری با ایران برای حمل گاز مایع را متوقف کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy