Thursday, Jan 9, 2020

صفحه نخست » آن‌چه فرمانده نیروی هوافضای سپاه نگفت

nagoft010920.jpgرادیو فردا - سخنان امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در نشست خبری روز پنج‌شنبه، ۱۹ دی، که به تعبیر خودش «گزارش به ملت» بود، سویه‌های جدید رویکرد رسانه‌ای و سیاسی جمهوری اسلامی پس از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد عراق را نشان داد.

او در این نشست خبری گفت که «خویشتن‌داری» دو طرف باعث شد جنگ رخ ندهد، ضمن آن‌که در این نشست نیز با خویشتن‌داری درباره برخی سویه‌های مهم خبری و رسانه‌ای، نشان داد که قصد مدیریت برخی حاشیه‌ها و ابهام‌ها را دارد.

یکی از مهم‌ترین جملات حاجی‌زاده این بود که گفت «دنبال کشته‌سازی» نبودیم. در دو روز گذشته گزارش‌های رسانه‌ای متعددی منتشر شده است با این جهت‌گیری که سپاه پاسداران با برنامه‌ریزی و عامدانه، این حمله موشکی را به‌گونه‌ای انجام داد که تلفات انسانی نداشته باشد.

اظهارنظر این فرمانده ارشد سپاه تا حدودی با این گزارش‌ها تطبیق دارد یا حداقل چنین تحلیل‌هایی را تقویت می‌کند.

آقای حاجی‌زاده در بخش دیگری از این نشست گفت که در این عملیات «حتماً ده‌ها نفر کشته‌» شده‌اند، ولی برخلاف تبلیغات قبلی سپاه، عدد مشخصی نگفت. به نظر می‌رسد این موضوع هم از نظر تبلیغاتی رویکرد جدیدی باشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بامداد چهارشنبه، ساعاتی پس از انجام حمله، «یک مقام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» به رسانه‌ها گفته بود که در این حمله ۸۰ نفر قطعاً کشته شده‌اند.

این عدد که توسط برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه به ۲۷۰ کشته هم رسید، در دو روز گذشته به یک نماد مهم تبدیل شده بود.

اشاره نکردن فرمانده نیروی هوافضای سپاه به این عدد یا عدد مشخص دیگر، نشان می‌دهد که تمرکز آن‌ها در شرایط کنونی بر تلفات انسانی که می‌تواند مبهم و مناقشه‌انگیز باشد، نیست.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخش دیگری از این نشست گفت: «همه موشک‌های ما به هدف برخورد کرده است».

این گزاره با تصاویر منتشر شده از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد همخوانی ندارد، ولی در شرایط کنونی با توجه به گزارش‌هایی که درباره دقت حمله موشکی سپاه منتشر شده، قابل درک است که مقام‌های سپاه بر برجسته‌سازی حداکثری توان موشکی خود اصرار بورزند.

یک نکته دیگر در گفته‌های این فرمانده سپاه این بود که گفت تصمیم حمله موشکی با اجماع داخلی و «گروه‌های مقاومت» انجام شده است.

مشارکت دادن یا تبلیغ مشارکت دادن «گروه‌های مقاومت» در تصمیم‌‌گیری کلانی چون حمله موشکی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در ارسال پیام‌های حمایت به گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به خویش کاملاً مصمم و هدفمند عمل می‌کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین گفت که پس از این حمله «مرحله جدیدی»، هم برای آمریکا و هم برای جمهوری اسلامی، شروع شده است. گزاره‌ای که او به عنوان استراتژی حکومت ایران در این مرحله اعلام کرد، پی‌گیری موضوع «اخراج» آمریکا از منطقه است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این هدف را که جزء شعارهای چهل سال گذشته بوده، به عنوان «انتقام سخت» اعلام کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy