Friday, Jan 10, 2020

صفحه نخست » بازداشت و آزادی سفیر بریتانیا در تجمع‌ اعتراضی تهران

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که سفیر بریتانیا در تهران در تجمع اعتراضی‌ امروز مقابل دانشگاه امیرکبیر، برای ساعتی بازداشت و سپس آزاد شد.

این رسانه دلیل بازداشت راب مک ایر را «تحریک، ساماندهی و هدایت برخی اقدامات راديكال و ساختارشكنانه مقابل دانشگاه اميركبير» عنوان کرده است.

طبق نوشته تسنیم، سفیر بریتانیا ساعاتی بعد «با وساطت وزارت خارجه آزاد شد.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع مطلع نوشت: « برخی از حاضران در صحنه می‌گویند که آقای سفیر در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع امروز و گفتگو با معترضان بوده است.»

این رسانه مدعی شد که «مک‌ایر در بدو دستگیری صرفاً به زبان انگلیسی صحبت می‌کرده و از معرفی خود اجتناب کرده است. پس از خروج از محوطه اعتراضات به زبان فارسی خود را معرفی و سمت دیپلماتیک خود را عنوان کرده است.»

فارس می‌گوید که سفیر بریتانیا دلیل حضور خود در میان معترضان را ابراز همدردی با جان‌باختگان حادثه هواپیمایی عنوان کرده است.

عکس رابرت مک‌ایر سفیر انگلستان که سایت های ایران می گویند امروز در دانشگاه امیرکبیر گرفته شده:

1485.jpg

بریتانیا بازداشت کوتاه سفیر این کشور در تهران را تایید کرد

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای بازداشت سفیر خود در تهران را اقدامی "بی دلیل و ناموجه" دانسته و آن را "نقض فاحش" قوانین بین المللی خوانده است.

در بیانیه دومینک راب وزیر خارجه بریتانیا آمده است: "دولت ایران در حال عبور از یک گذرگاه مهم است. می تواند به حرکت خود به سوی وضعیتی منزوی و طرد شده با همه پیامدهای سیاسی و اقتصادی که این روش در پی دارد ادامه دهد، یا گام هایی برای رفع تنش و تعامل در مسیری دیپلماتیک بردارد."

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت: "رژیم ایران سفیر بریتانیا در ایران را دستگیر کرد. این ناقض کنوانسیون وین است، که این رژیم سابقه بدی در نقض آن دارد. ما از رژیم ایران می خواهیم رسما به خاطر نقض حقوق سفیر، از بریتانیا عذرخواهی کند و به حقوق کلیه دیپلمات ها احترام بگذارد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy