Saturday, Jan 11, 2020

صفحه نخست » پادشاه عمان سلطان قابوس درگذشت

oman_011020.jpgرادیو فردا - بنا به گزارش رسانه‌های رسمی عمان در ۲۱ دی ماه، قابوس بن سعید، پادشاه آن کشور، در ۷۹ سالگی درگذشت.

دیوان پادشاهی عمان اعلام کرده سلطان قابوس پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشته است.

در خبر رسمی در خبرگزاری عمان، ۲۱ دی ماه، آمده است که «با اندوه اعلام می‌کنیم دیوان پادشاهی در سوگ است... خداوند، سلطان ما قابوس بن سعید را روز جمعه نزد خود فراخواند».

سلطان قابوس طولانی‌ترین دوره زمام‌داری یک حاکم عرب را در دوران معاصر به نام خود ثبت کرده‌است. او مدتی‌ بود که از بیماری رنج می‌برد و بنا بر گزارش برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی احتمالا به سرطان روده بزرگ دچار بود.

عمان در این سال‌ها در چالش‌های مختلف منطقه‌ای نقشی دیپلماتیک برعهده گرفته بود. سلطان عمان و حکومتی که بر آن ریاست می‌کرد، از جمله مهم‌ترین کشورها و دولت‌های میانجی بین تهران و واشینگتن در دهه‌های اخیر نیز به‌شمار می‌روند.

پیش‌تر محمد الرحبی، ‌محقق حوزه تاریخ و سیاست در عمان، به رادیو فردا گفته بود، عمان نقش میانجیگری در رویدادهای منطقه خاورمیانه بازی کرده و طرف‌های ذینفع در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به این کشور اعتماد دارند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سلطان قابوس فرزندی ندارد. بنا بر قوانین، شورای سلطنتی عمان باید فرد جدیدی را در سه روز روز آینده برگزیند.

روزنامه مصری آخرین تصاویر سلطان قابوس قبل از مرگش را منتشر کرد:

photo_2020-01-10_21-13-53.jpgخبر تکمیلی:

photo_2020-01-10_21-21-30.jpgپادشاه جدید عمان معرفی شد

پس از درگذشت سلطان قابوس، هیثم بن طارق آل سعید به عنوان جانشین سلطان بن قابوس انتخاب شد

هیثم بن طارق، وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله پسرعموی سلطان قابوس است. او گهگاهی به عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشته و پیشتر در وزارت خارجه عمان کار می‌کرده است. / ایسنا

فرزند سعید از خاندان آل بوسعید

قابوس بن سیعد آل سعید، زاده ۲۷ آبان ماه ۱۳۱۹ در صلاله بود.

او سلطنت عمان را پس از برکناری پدرش در کودتایی بدون خون‌ریزی در ۱۳۴۹ در دست گرفت. پدرش، سعید بن تیمور، را به تبعید فرستاد و بر تخت نشست.

قابوس ۱۴مین فرد از سلسله خاندان آل بوسعید بود: تنها فرزند سیعد بن تیمور و مادرش ميزون بنت احمد.

در ۱۶ سالگی روانه بریتانیا شد و در ۲۰ سالگی وارد مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست. پس از آن به ارتش بریتانیا پیوست و همراه هم‌قطارانش یک سال در آلمان بود.

در حدود سال ۱۳۴۳ به عمان بازگشت. اندکی بعد کم‌وبیش در حبس خانگی قرار گرفت و از انظار دور نگه داشته شد و در همان‌جا بود که با شمار اندکی از کسانی که قادر به دیدارش بودند، تمایلش به تغییرات در عمان را عیان کرد.

پس از برکناری پدرش تصمیم گرفت به دوران انزوای این کشور پایان دهد و پول نفت را هزینه اصلاحات و تغییراتی در عمان بکند. او نام «سلطان‌نشین مسقط و عمان» را نیز به «سلطان‌نشین عمان» تغییر داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy