Wednesday, Jan 22, 2020

صفحه نخست » شهروندان بهایی در ایران از دریافت کارت ملی هم محروم شدند

cm.jpgرادیو فردا - کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته گزارش کرده‌اند که گزینه «سایر ادیان» در فرم دریافت کارت ملی در ایران حذف شده و در نتیجه، بهائیان قادر به دریافت کارت ملی نخواهند بود، مگر آن‌ که خود را پیرو یکی از «ادیان رسمی» اعلام کنند.

در همین زمینه، بهاره هدایت، فعال مدنی، تصویری از پاسخ سازمان ثبت احوال به پی‌گیری یک شهروند بهایی را در توئیتر منتشر کرده که می‌گوید: «دین مورد نظر شما در قانون مصوب نشده و راه‌ حلی نیز در نظر گرفته نشده.»

به نظر می‌رسد موضع‌گیری یک نماینده مجلس شورای اسلامی منشاء این اقدام جدید باشد.

سال گذشته (بهمن ۱۳۹۷) محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، طی تذکری به وزیر کشور، وجود گزینه «سایر» در کنار ادیان رسمی را به معنای «به رسمیت شناختن» بهائیت عنوان کرده بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای ابطحی از وزیر کشور خواستار حذف گزینه «سایر» از فرم ثبت‌نام و دریافت کارت ملی هوشمند شده و گفته بود اگر در این زمینه تغییری ایجاد نشود، این مسئله را از طریق دیگر ابزار‌های نظارتی مجلس پی‌گیری خواهد کرد.

این در حالی است که جواد لاریجانی، دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، سال گذشته تأکید کرده بود بهائیان «از تمام حقوق شهروندی برخوردار هستند» و اضافه کرده بود: «ما با آنان مطابق با قانون شهروندی برخورد می‌کنیم. تا جایی که آنها این قانون را رعایت کنند، دولت به آنها امنیت می‌دهد و از آنان محافظت می‌کند.»

کارت شناسایی ملی از جمله حقوق شهروندی اتباع هر کشور به شمار می‌رود.

اما جمهوری اسلامی بهائیت را به عنوان یک «دین الهی» به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن علاوه بر محرومیت از حقوقی چون تحصیل در دانشگاه و برخورداری از شغل‌‌های دولتی، همواره در معرض بازداشت و تعقیب قضایی به اتهامات گوناگون قرار دارند.

بر اساس اصل‏ نوزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، «‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.

اصل‏ بیست و سوم این قانون نیز مقرر داشته است که «تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچ‌ کس‏ را نمی‌توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‌‌ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy