Monday, Jan 27, 2020

صفحه نخست » سه سانحه هوایی در کمتر از ۴۸ ساعت: در صنایع هوایی ایران چه خبر است؟

plane_012720.jpgسه سانحه هوایی در کمتر از ۴۸ ساعت: در صنایع هوایی ایران چه خبر است؟

-هواپیمای بوئینگ MD شرکت «کاسپین» در فرودگاه ماهان از باند خارج و بعد از برخورد به فنس و موانع انتهای باند در وسط یک بلوار متوقف شد!
-رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا خلبان پرواز، پیش از فرود در باند فرودگاه ماهشهر، گزارشی از نقص احتمالی به برج مراقبت اعلام کرده یا نه، گفت: «در حال حاضر امکان اظهار نظر در این زمینه وجود ندارد».
-آتش سوزی در موتور هواپیمای «قشم‌ ایر» پرواز گرگان به تهران از سوی مدیران آن کتمان می‌‌شود.
- نقص فنی در موتور هواپیمای «ایران ایرتور» پرواز تهران به استانبول دقایق هولناکی را برای مسافران آن رقم زد. هواپیما برای دقایقی از روی رادار محو شده بود!
- روز دوشنبه دست‌کم هشت پرواز در فرودگاه‌‌های مختلف ایران لغو شده‌اند!

کیهان لندن - صبح دوشنبه، ۷ بهمن، یک فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس (بوئینگ MD) متعلق به شرکت «کاسپین» از باند فرودگاه ماهشهر خارج و در بلواری در مجاورت فرودگاه متوقف شد!

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا خلبان پرواز، پیش از فرود در باند فرودگاه ماهشهر، گزارشی از نقص احتمالی به برج مراقبت اعلام کرده یا نه، گفت: «در حال حاضر امکان اظهار نظر در این زمینه وجود ندارد و با توجه به اعزام تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشور و تیم فنی کاسپین، ابعاد موضوع بررسی و نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید».

558877.jpg
چرخ‌‌های هواپیما کاسپین بطور کامل از بدنه جدا شده و در گوشه‌‌ای از بیابان اطراف فرودگاه افتاده است
***

این هواپیما ۱۳۶ مسافر و ۷ خدمه پروازی داشت. شاهدان عینی می‌‌گویند هواپیما از قسمت انتهای باند خارج و به فنس و موانع انتهای مسیر برخورد کرده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

بر اساس مشاهدات اولیه، چرخ‌‌های این هواپیما هنگام فرود شکست. مسافران و خدمه همگی سالم ماندند اما ارابه فرود هواپیما و قسمت پایین بدنه روی زمین کشیده شد و از بین رفت. خوشبختانه اصطکاک بدنه و زمین موجب آتش‌سوزی در هواپیما نشد. امیری نسب مدیر روابط عمومی فرمانداری ماهشهر گفته دلیل بروز این سانحه نقص فنی هواپیما بوده است.

برخی منابع می‌‌گویند هواپیما قبل از نشستن روی باند به علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده است.

مسافران این پرواز می‌‌گویند اضطراب زیادی داشتند و برخی از ترس فریاد می‌زدند.

آتش‌سوزی در موتور هواپیمای «قشم ایر»

صبح یکشنبه ۶ بهمن نیز هواپیمای AVRO RJ85 شرکت «قشم ایر» پرواز گرگان به تهران در حال برخاستن از باند با نقص فنی که در بخش موتور هواپیما روبرو شد. شایعه شد موتور هواپیما آتش گرفته است. با این حال علی متانت مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان در اینباره گفت «هواپیما حدود ۲۰۰ متر بر روی باند حرکت کرد اما به علت لرزشی که در موتور احساس شد، خلبان پرواز را متوقف کرد.»

وی گفت: «موتور شماره ۴ هواپیما دچار لرزش شده بود و پس از توقف بر روی باند، هواپیما به پارکینگ انتقال داده شد. هیچ آتش‌سوزی در موتور هواپیما رخ نداده بود.»

اما وبسایت «کن نیوز» که اخبار صنایع هوایی را پیگیری می‌‌کند به صراحت نوشت که موتور این هواپیما دچار (back fire) شد و آتش گرفت.

نقص فنی‌ موتور در پرواز «ایران ایرتور»

در رویدادی دیگر هواپیمای متعلق به شرکت «ایران ایرتور» که از تهران به استانبول پرواز می‌‌کرد به دلیل نقص فنى در موتور در میانه راه به تهران بازگشت.

این هواپیما از فرودگاه «خمینی» در جنوب تهران برخاست و کمی آنورتر در فرودگاه مهرآباد در غرب پایتخت به زمین نشست. برخی منابع گفته‌اند چرخ این هواپیما باز نمی‌‌شده است.

خلبان حدود دو ساعت در حوالی آسمان تهران در مسیری مارپیچ چرخید تا باک هواپیما به میزان لازم برای فرود خالی شود. مسافران این پرواز و خانواده‌‌های آنان لحظات پراضطرابی را از سر گذراندند. به ویژه آنکه هواپیما به طرز عجیبی مسیر مارپیچ را تمام کرد و به سمت رشته‌‌ کوه‌‌های البرز رفت و در حوالی گچسر از رادار خارج شد! دقایق زیادی اصلا مشخص نبود چه بر سر هواپیما آمده تا اینکه اعلام شد به سلامت روی زمین نشسته است.

سایت «فلایت رادار۲۴» که مسیر پرواز هواپیماها را رصد می‌کند گزارش داد که به علت قدیمی بودن «ترانسپوندر» این هواپیما سیگنال به رادار ارسال نشده و به همین دلیل در دقایق آخر از صفحه رادار محو شد.

کیهان لندن همچنین مطلع شده که روز دوشنبه ۷ بهمن ۹۸ نیز یک فروند هواپیمای نظامی متعلق به ارتش روی باند فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی شد و برای دقایقی فعالیت این باند متوقف شده است.

همچنین بر اساس گزارش‌‌های دریافتی روز دوشنبه پرواز «تبریز- تهران» (۲۲:۰۰) شرکت ایران ایرتور، «زاهدان- تهران» (۱۱:۰۰) شرکت ایران ایرتور، «آبادان- تهران» (۲۱:۱۰) شرکت آتا، «بندر عباس- تهران» (۰۹:۳۰) شرکت ماهان، «مشهد -شیراز» (۱۱:۰۰) شرکت ایران ایرتور، «اهواز- تهران» (۱۶:۳۰) شرکت زاگرس، «رشت- تهران» (۱۴:۲۵) شرکت ایران ایرتور، «رشت- تهران» (۱۸:۴۰) شرکت آسمان به دلایل نامعلوم لغو شده‌اند.

سه سانحه هواپیمایی در کمتر از ۴۸ ساعت تصویر روشنی از وضعیت صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران و سوء مدیریت در کشور را به نمایش می‌گذارد. آنهم کمتر از سه هفته پس از شلیک پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای بوئینگ اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین که در نوع خود یک سانحه‌ی ویژه به شمار می‌رود زیرا این هواپیمای مسافربری توسط نیروی نظامی کشور مربوطه مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرده است!

واقعیت این است که سوانح هوایی تا مدت‌‌های طولانی بر ذهن مسافران هوایی و خدمه پرواز تاثیرات روانی می‌گذارد به ویژه سرنگونی هواپیمای اوکراینی که از یکسو بسیار تلخ و غم‌انگیز و از سوی دیگر به دلیل هدف موشک کشور خودی قرار گرفتن بسیار هولناک است. هنوز جمهوری اسلامی از تحویل جعبه‌های سیاه این هواپیما به کشورهایی که بتوانند آنها را بازخوان کنند خودداری می‌‌کند و روند بررسی دلایل شلیک به هواپیما را که حتی احتمال عمدی بودن آن وجود دارد، مختل کرده است. در چنین شرایطی، درباره واقعیات بطور شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌شود و حقیقت از مردم پنهان نگه داشته می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy