Tuesday, Jan 28, 2020

صفحه نخست » خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی: در فرودگاه مزاحم خروج ما می‌شوند

hp.jpgرادیو فردا - حامد اسماعیلیون، نویسنده و پزشک ایرانی مقیم کانادا که در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در اطراف تهران همسر و دخترش را از دست داد، در صفحه فیس‌بوکش خبر داده که ماموران فرودگاه تهران پیش از خروج اعضای خانواده قربانیان این حادثه از کشور، برای آنها مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

او در پستی که عصر دوشنبه ۷ بهمن منتشر کرده، خطاب به ماموران فرودگاه امام خمینی تهران نوشته است: «بگذار اعضای خانواده برای شرکت در خاکسپاری به راحتی از کشور خارج شوند ... به تو ربطی ندارد چرا دولت کانادا به راحتی و ظرف چند ساعت ویزا را صادر کرده است».

اداره مهاجرت کانادا روز ۲۱ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات ویژه‌ای برای تسهیل مسافرت فوری خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به کانادا انجام خواهد داد.

بر اساس همین اطلاعیه برخی از اعضای خانواده قربانیان که قصد خاکسپاری قربانیان در کانادا یا انجام امور شخصی قربانیان داشتند، درخواست ویزا کردند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

تعداد افرادی که درخواست روادید کرده‌اند یا با درخواست ویزای آنها موافقت شده، اعلام نشده است ولی به روایت آقای اسماعیلیون این کار با سرعت انجام شده است.

علاوه بر خبر ایجاد مزاحمت برای خروج برخی از خانواده قربانیان هواپیما از ایران، در روزهای گذشته خبرهایی درباره فشار بر خانواده برای مصاحبه نکردن با رسانه‌های خارجی منتشر شده بود.

طی روزهای گذشته شنیده‌هایی مبنی بر تحت فشار قرار دادن بازماندگان کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین به گوش می‌رسید.

وب‌سایت «زیتون» روز ۲۳ دی ماه در گزارشی نوشت که خانواده قربانیان برای مصاحبه با برخی رسانه‌های وابسته به حکومت و تایید «ولایت‌پذیری» تحت فشار هستند و به آنها گفته شده اگر به درخواست نهادهای امنیتی توجه نکنند، پیکر قربانیان را تحویل نخواهند داد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۷ دی ماه در سخنرانی‌اش در مصلی تهران گفت مادر یکی از قربانیان به او نامه نوشته و گفته «ما پای جمهوری اسلامی ایستادیم». او این نامه را شجاعانه خواند و گفت «آدم در مقابل این‌جور شخصیت‌ها احساس تکریم و تعظیم می‌کند».

در یک مورد دیگر، جواد سلیمانی، همسر الناز نبیئی، یکی از قربانیان سرنگونی هواپیما نیز با اشاره به فشارهای مقام‌های حکومت بر خانواده قربانیان در تحمیل نحوه برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ها نوشت که به خاطر این فشارها مجبور به خروج از کشور شده است.

او در صفحه اینستاگرامش نوشت که به خاطر گفتن مطالب انتقادی علیه فرمانده سپاه از سوی ماموران امنیتی تهدید و به وزارت اطلاعات احضار شده است.

از سوی دیگر، علی‌اصغر گرجی، عموی پونه گرجی، یکی از قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری به دست سپاه، در یک پست فیس‌بوکی که روز جمعه، چهارم بهمن، منتشر شد از ثبت شکایت علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران در این رابطه خبر داده است.

او با اشاره به اینکه قرار است به دادگاه بین‌المللی جنایی نیز شکایت کنند، گفته است «به خاطر فشارهای احتمالی» جمهوری اسلامی، اسامی افرادی که پیگیر شکایت هستند، «ناشناس» می‌ماند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین که روز ۱۸ دی ماه با شلیک دو موشک سپاه پاسداران سقوط کرد، حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیایی بود که همه آنها کشته شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy