Tuesday, Jan 28, 2020

صفحه نخست » پنج میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق رسوب کرده

iraq_012620.jpgرادیو فردا - سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به اینکه پول گاز و برق صادراتی ایران به عراق به حساب بانک مرکزی این کشور واریز می‌شود، گفته است تحریم‌ها مانع از امکان برداشت پول می‌شود و پنج میلیارد دلار در بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

حمید حسینی چهارشنبه ۹ بهمن به ایرنا گفته است اتفاق‌های اخیر در عراق و درگیری این کشور با اعتراض‌ها، تحصن‌ها و آشوب‌ها باعث شده تا فضای عراق ناامن شود و تجارت کاهش پیدا کند.

به گفته وی آمار صادرات ۱۰ ماهه نیز نشان می‌دهد هشت میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

ایران در سال گذشته خورشیدی نزدیک ۹ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق داشت، اما کل صادرات کشور به عراق شامل برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و خدمات بنابر اظهارات مقامات ایرانی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

خرداد امسال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته بود عراق ۲ میلیارد دلار بدهی از بابت خرید گاز و برق ایران دارد. به‌گفته وی ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق تحویل داده می‌شود.

البته برخلاف اظهارات آقای حسینی، پول برق و گاز ایران به حساب جمهوری اسلامی در بانک تجارت عراق و با ارز دینار این کشور واریز می‌شود، اما بر اساس معافیت‌های تحریمی آمریکا، ایران تنها مجاز به استفاده از این مبالغ برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه و غیر تحریمی از عراق است.

این در حالی است که ارزش کل صادرات عراق به ایران در سال گذشته خورشیدی تنها ۵۹ میلیون دلار بوده و ایران عملاً راهی برای استفاده از پول برق و گاز صادراتی به عراق ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy