Thursday, Feb 13, 2020

صفحه نخست » روح اله زم، فرصت یا تهدید، اردوان روزبه

Ardavan_Rouzbeh.jpgپس از برگزاری دادگاه غیر رسمی «روح اله زم» با ریاست قاضی صلواتی که در سابقه خود محاکمه‌های پر حاشیه‌ای را دارد در روز ۲۱ بهمن‌ماه مشخص شد زم با ۱۷ مورد اتهام روبرو است. اما موضوع مهم تر این است که هم زمان با برگزاری دادگاه وی پشت درهای بسته، صدا و سیمای جمهوری اسلامی فیلمی به نمایش گذاشت که اگرچه تکرار صحبت‌های قبلی بود اما این بار به اسم کسانی که متهم به همکاری با آمد نیوز بودند، علی غزالی هم اضافه شد. این مستند البته در پخش مجدد نام فامیل علی غزالی را حذف و صورت او را محو کرد اما یک بار دیگر نشان داد که روح اله زم می‌تواند مهره مناسبی برای اطلاعات سپاه در تسویه حساب‌های درون سازمانی باشد پیش از این هم با آورده شدن نام محمد حسین رستمی گرداننده سایت عماریون در زمان دستگیری زم، بیست و دوم مهرماه، از او به عنوان رابط اطلاعاتی و عاملی که اطلاعاتی از وضعیت نیروهای سپاه در سوریه به زم رسانده بود یاد شده بود. او سفرهایی به سوریه داشته بود و به بدنه اطلاعاتی سپاه هم نزدیک بود اما بعد در سال ۹۴ به جرم جاسوسی برای اسراییل دستگیر شد.

این گرداننده سایت عماریون چندی بعد از انتشار این مستند تلوزیونی از زندان پیام صوتی را ارسال کرد که در ان تاکید کرده بود این اتهامات به دلیل کینه‌ای است که حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه، نسبت به او دارد. او دلیل دستگیری‌اش را افشای فساد اقتصادی در سپاه و اطلاع از جنگ درونی قدرت در این نهاد دانسته است.
حال با پخش مستند «پرسه در مه» هم زمان با تشکیل دادگاه غیر علنی روح اله زم نام علی غزالی به میان می‌آید. علی غزالی داماد سابق و مغضوب شده سردار نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران که پیش از این در افشای نکاتی در حوزه‌های امنیتی، مفاسد اقتصادی از جمله جریان فساد مالی دلال مشهور نفتی بابک زنجانی که هنوز در وضعیت غیر روشن در زندان به سر می‌برد، پرونده بورسیه‌های تحصیلی آقازاده‌ها و تقلب‌های انتخاباتی باعث غضب سردار نجات و تیمی از نیروهای اطلاعاتی سپاه شده بود، مهره تازه‌ای است که به پرونده زم پایش باز می‌شود.
گفته می‌شود طلاق وی نیز از همسرش به دلیل فشار‌های پدر او یعنی سردار نجات صورت گرفته است. در واقع مدیر سابق تارنمای «بازتاب امروز» هم مورد غضب دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران بوده است. حالا با توجه به گذشتن نزدیک به چهار ماه از دستگیری روح اله زم در خارج از ایران و انتقال او به داخل، نحوه اطلاع رسانی قطره چکانی در خصوص این فقره، انتخاب قاضی صلواتی به عنوان کسی که پرونده‌های اطلاعات سپاه را به نحوه مورد توجه این سازمان بررسی می‌کند، آورده شدن نام محمد حسین رستمی و این اینک علی غزالی دو فردی که در عمل با سپاه در تنش بوده‌اند می‌توان برداشت کرد آن چه که در شرف اتفاق است بهره برداری سپاه به طور مستقیم از پرونده روح اله زم برای دنبال کردن اهدافی که است که این تشکیلات دنبال می‌کند.
باید توجه داشت که هر کسی با زم سر و کار داشته است بدون شک اذعان خواهد کرد که وی نه تنها سابقه و شم رسانه‌ای نداشته بلکه در طول چند سال گذشته با رو دست‌های امنیتی که خورده است حتا یارای حفظ خود را در منطقه امن نداشته است. کلیات ورود روح اله زم به جریان شبه رسانه‌ای در کشور بر می‌گردد به زمانی که او بعد از مدتی ارتباط با «سحام نیوز» به دلیل وجود دست رسی به منابعی در داخل مایل به انتشار اطلاعاتی بود که به نقل مستقیم از خودش «از داخل به دستش رسیده بود» و باید آن‌ها را منتشر می‌کرد. جایی آقای زم گفته بود که او به نزدیک به ۸۰ هزار صفحه مدارک و مستندات دست‌رسی دارد و این دلیل آغاز به کار «آمد نیوز» بود. سوالی که مطرح می‌شود این است که چه کسانی در پایان دوره احمدی نژاد از داخل این اسناد را در اختیار او قرار داده بودند؟ آن‌ها با چه هدفی می‌خواستند این سند‌ها منتشر شود؟ از سوی دیگر با چنین ظرفیت پایینی چرا باید زم دست رسی به یک سری منابع داخلی و اسناد و مدارکی داشته باشد که به موقع به عنوان برگ برنده روی میز گذاشته شود؟ آیا هدایت زم، خواسته یا ناخواسته، بیش از آن که از سوی سرویس‌های امنیتی غیر ایرانی باشد توسط سرویس‌های اطلاعاتی داخل ایران نبوده است، آیا اطلاعات سپاه می‌دانسته به طور دقیق در جریان اتفاقات دی ماه ۹۶، با توجه به احتمال زیاد شروع و هدایت اولیه این جریان در بین مغزهای متفکر اصول‌گرایان مشهد، «آمد نیوز» برای نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دولت یا هر گروهی دیگری که سپاه مایل به هجوم به آن‌ها بوده، چه نقشی را باید در آن بازی کند؟
به تعبیر من در پرونده «روح اله زم» در طول ماه‌های آتی تا انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال جدید نام‌های بیشتری به عنوان رابط‌های خبری و اطلاعاتی و نقش موثر در «آمد نیوز» به میان خواهد آمد. به هر روی نقش اطلاعات سپاه در مهندسی دو انتخابات پیش روی، حذف بیش از ۹ هزار کاندیدای انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان و فرایند بی رقیب کردن کاندیداهای مورد توجه مجموعه امنیتی سپاه و جریان‌های نزدیک، معرفی افرادی به عنوان همکار، جاسوس، رابط در این پرونده، بستری را برای رویداد‌های تازه در پیش روی فراهم خواهد کرد تا حاکمیت به سمت یک‌سان سازی دولت، حکومت پیش برود.
و این سوال در نهایت دوباره به ذهن می‌آید، آیا روح زم بازی‌چه دست سازمان‌های اطلاعاتی خارج از ایران بوده است یا داخل؟

اردوان روزبه



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy