Sunday, Feb 16, 2020

صفحه نخست » دال مرکزی پوپولیسم ایرانی و امریکایی؛ «جمع کنید و بروید»!

7413D6C1-CC8B-47E1-AAC1-1E795FCFE18E.jpegفرارو

قاسم توکلی

«آنکه با هیولا دست و پنجه نرم می‌کند باید بپاید که خود در این میانه هیولا نشود. اگر دیری در مغاکی (گودال) چشم بدوزی، آن مغاک نیز در تو چشم می‌دوزد.» (فردریش نیچه)

مبارزه با دشمنان ملت و میهن بر هر سیاستمدار وطن پرستی فرض است، اما این مبارزه باید معطوف به تقلیل شرارت خلق شده از سوی دشمن باشد و نه منتج به تکثیر و «بومی سازی» همان شرارت در درون کشور! «فعالین سیاسی» که بدنبال درمان درد‌های «جامعه دردمند» خویش هستند، باید هوشیار باشند که معمولا بالاترین میزان احتمال ابتلا به هر ویروس خطرناکی، در درجه نخست دامن گیر همان درمانگرانی می‌شود که در صف مقدم مبارزه با ویروس ایستاده اند (درست همانگونه که «لی ونلیانگ» نخستین دکتر چینی افشاکننده اپیدمی کروناویروس، خودش جزو اولین قربانیان همین ویروس خطرناک شد).

اکنون حکایت هذیان «جمع کنید و بروید» نیز عینا تکرار همین قصه است، به این معنا که اگر کارزار «ضداستکباری» زینب ابوطالبی و استاد رائفی پور را تبارشناسی کنیم، به ریشه‌های مشترکی با ایدئولوژی‌های روز استکباری غرب می‌رسیم که ظاهرا این عزیزان تصور می‌کنند بیشترین زاویه را با آن دارند!

شاید خواهران و برادران «سوپر اصولگرا» ندانند (یا هم بدانند و به روی مبارک شان نیاورند) که ادبیات توهین آمیز «جمع کنید و بروید» از قضا یکی از دال‌های مرکزی گفتمان «پوپولیسم راست گرا» در غرب و بویژه در امریکا و اسرائیل بوده و هست! در ادامه صرفا به چند نمونه آشکار از ادبیات «جمع کنید و بروید» دونالد ترامپ و نتانیاهو اشاره می‌شود تا سخنگویان این کمپین توهین آمیز در ایران بدانند که سخنانشان یادآور کدام جریان و گفتمان سیاسی در حافظه جمعی مسلمانان و ملت ایران می‌باشد:

١- ترامپ به هنرمندان امریکایی: «بروید به کانادا»!
در جریان کارزار‌های انتخاباتی ترامپ، وقتی جامعه هنری و فرهیخته امریکا با ادبیات نفرت پراکن و نژادپرستانه او مواجه شدند اعلام کردند که در صورت پیروزی وی در انتخابات از امریکا مهاجرت خواهند کرد. ترامپ هم بلافاصله پس از پیروزی اش در سال ٢٠١٦ رسما در شبکه فاکس نیوز خطاب به هنرمندانی مثل لیان دانام، ووپی گلدبرگ، رزی اودانل، جان استوارت و... اعلام کرد که «به کانادا می‌روید که بروید، مواظب باشید موقع رفتن با درب خروجی تصادم پیدا نکنید»!

٢- ترامپ به منتقدان سیاسی اش: «به کشورهایتان برگردید»!
در سال ٢٠١٩ نیز ترامپ خطاب به منتقدان سیاسی خودش در کنگره که از اقلیت مسلمان و رنگین پوستان و متعلق به حزب دموکرات بودند مثل الکساندرییا اوکازیو کورتس، الهان عمر، ایانا پرسلی و رشیده طلیب رسما اعلام کرد که «اگر در امریکا شاد نیستید از کشور زیبای ما دوباره به کشور‌های مملو از جرم و جنایت تان برگردید»! ترامپ علت این اظهارات نژاد پرستانه اش علیه نماینده مسلمان کنگره را اینگونه توجیح کرد: «او چیزی‌های افتضاحی درباره اسرائیل می‌گوید. او از اسرائیل و یهود بدش می‌آید، مساله به همین سادگی است.»

٣- قاضی هوادار ترامپ: «اگر ترامپ را دوست ندارید از امریکا بروید»!
پس از جنجال‌های مربوط به صدور قانون مهاجرتی ضدانسانی ترامپ، جان پیریمومو قاضی فدرال در تگزاس گفت: «چه آن‌هایی که به ترامپ رای دادند یا ندادند، اگر شهروند آمریکا هستند، ترامپ رییس جمهوری آنهاست. او رییس جمهوری شماست و اگر او را دوست ندارید، به کشور دیگری بروید.»

٤- کاخ سفید به کارمندان دولت: «اگر مخالف برنامه ترامپ هستید بروید»!
کاخ سفید در همان سال ٢٠١٦ واکنش صریحی به اعتراض کارکنان وزارت خارجه، دادگستری و بخش امنیتی واداره گمرکات امریکا نسبت به فرمان اجرایی ترامپ نشان داد و رسما اعلام کرد: «آنان یا برنامه را اجرا کنند یا می‌توانند بروند.» که البته خانم سلی ییتز، سرپرست دادستانی کل امریکا، به عنوان اولین قربانی بلافاصله توسط ترامپ برکنار شد.

٥- بنیامین نتانیاهو به فلسطینی ها: «بروید بیرون»!
اظهارات نتانیاهو و پسرش در سال ٢٠١٩ نیز وقتی جنجالی شد که خطاب به یک میلیون و ششصدهزار عرب مسلمان ساکن در سرزمین‌های اشغالی و با استناد به قانون نژادپرستانه دولت-ملت یهود گفت: «اسرائیل صرفا متعلق به یهودیان است و اعراب نباید در اداره آن نقشی داشته باشند.» این اظهارات نتانیاهو مکمل سخنان نژاد پرستانه فرزندش یائیر نتانیاهو بود که در صفحه فیسبوک خود مدعی شد که صلح و آرامش در سرزمین‌های اشغالی بدون خروج شهروندان عرب میسر نخواهد شد!

خاخام صهیونیست، «کشتیئیل» هم در همین سال طی سخنرانی‌ها در شهرک عیلی در کرانه باختری توصیفی اینچنین از مسلمانان عرب ارایه کرد (به نقل از هاآرتص): «ما نژادپرست هستیم، زیرا نژاد‌ها و ژن‌ها و ملت‌هایی در جهان هستند که اختلال ژنتیکی دارند، ما از آن‌ها می‌خواهیم که برده ما باشند، اعراب بردگی و زندگی تحت اشغالگری را دوست دارند.»

سخن پایانی:
اکثر این اظهارات توهین آمیز و نفرت پراکنانه ترامپ و نتانیاهو و اصحاب و اذناب شان برآمده از اندیشه پوپولیسم افراطی راستگرایانه است که عموما اهداف انتخاباتی داشته اند و قربانیان کارزار نفرت انگیز «جمع کنید و بروید» هم اکثرا اقلیتها، مهاجرین و رنگین پوستان جوامع امریکا و اسرائیل بوده اند یعنی کسانی که از دید اقتدارگرایان حاکم، شهروند درجه دو و سه و حتی برده تلقی می‌شوند.

حال پرسش اساسی از بنیانگذاران و منادیان کارزار «جمع کنید و بروید» ایرانی این است که آیا آن‌ها هم مانند ترامپ و نتانیاهو، طیف منتقدین خویش را شهروندان درجه دو و سه می‌دانند که شایسته اخراج از موطن خویش هستند؟! یا بردگانی که خداوند آن‌ها را افریده تا در اطاعت ایشان باشند؟! اساسا وجه ممیزه گفتمانی و هویتی راست گرایان پوپولیست ایرانی که برای پیروزی در اهداف سیاسی و انتخاباتی خویش متوسل به روش‌های ماکیاولیستی و ادبیات حذفی می‌شوند، با همتایان راست گرا و نو-کانسرواتیست شان در امریکا و اسرائیل چیست؟! اگر آن‌ها دشمن شما هستند، پس تفاوت گفتمانی و روش شناختی شما در سیاست، با دشمنان تان چیست؟!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy