Tuesday, Feb 25, 2020

صفحه نخست » مصاحبه وزیر دفاع پیشین و مشاور کنونی خامنه‌ای با فایننشال تایمز

ft_022520.jpg- «در حمایت ایران از نیروهای شبه‌نظامی و توسعه برنامه موشکی هیچ عقب‌نشینی وجود نخواهد داشت و هیچ مذاکره‌‌ای با واشنگتن صورت نمی‌گیرد».

-«از یک جنگ همه‌جانبه دوری خواهیم کرد، سیاست‌های ترامپ در نهایت به سود ایران خواهد شد چرا که باعث تقویت احساسات ضدآمریکایی می‌شود و این مسئله باعث تقویت نیروهای متحد ایران در منطقه خواهد شد».

-«سیاست‌‌های آمریکا هم برای خودشان و هم برای ما هزینه‌ساز است اما باید ببینیم اکنون چه کسی برنده است. امروز ما معتقدیم که نفوذ ما در منطقه علی‌رغم فشارهای آمریکا افزایش یافته است».

-«ما هرگز متحدان خودمان را در منطقه رها نمی‌کنیم. ما بازیگر نیستیم، ما انقلابی هستیم».

-«تهران هیچ حمله‌ای علیه آمریکا انجام نمی‌دهد مگر اینکه پاسخ به اقدام آمریکا علیه ایران باشد. هیچ دلیلی نمی‌بینم به متحدان‌مان دستور دهیم اقدامی کنند اما آنها را از اقدام نیز منع نمی‌کنیم!»

کیهان لندن - حسین دهقان وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و مشاور نظامی علی خامنه‌‌ای ضمن تاکید بر عدم مذاکره با آمریکا از ادامه فعالیت‌‌های موشکی و پشتیبانی نظامی و مالی از شبه‌نظامیان منطقه خبر داد.

تحریم‌‌های فلج‌کننده آمریکا بر تامین مالی فعالیت‌‌های منطقه‌ای ایران تاثیر گذاشته و بودجه نظامی بعضی بخش‌ها را به حالت تعلیق درآورده است اما حسین دهقان مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر کاهش بودجه‌های نظامی ناشی از کارزار فشار حداکثری را رد می‌کند.

این روزنامه می‌‎نویسد مقام‌های جمهوری اسلامی تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را پذیرفته‌اند اما سردار حسین دهقان می‌گوید: «بودجه دفاعی و بودجه سازمان‌های نظامی ایران کاهش نیافته است. امروز به مراتب شرایط ما از نظر نظامی نسبت به سه سال پیش که دونالد ترامپ روی کار آمد در همه ابعاد بهتر است و از نظر تجهیزات، پرسنل و سازمان‌ها هم بهتر است و اگر دوباره ترامپ انتخاب شود در پنج سال آینده باز هم بهتر خواهیم شد.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

دهقان که خود در فهرست تحریم‌‌های آمریکا قرار دارد می‌گوید، «پس از شکل‌گیری داعش در منطقه و بروز ناامنی ما از همه ظرفیت‌مان برای سازماندهی، آموزش و مشاوره به متحدان‌‌مان استفاده کرده‌ایم.»

با آغاز تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا، بودجه نظامی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ریال افزایش پیدا کرده و ایران روی صنایع نظامی بومی خود تکیه کرده است با این حال هزینه واقعی و کامل نظامی این کشور که صرف تجهیز و حمایت از شبه‌نظامیان منطقه می‌شود به صورت عمومی اعلام نشده است.

مقامات دولت ترامپ ضمن اعلام هزینه می‌‌گویند از مهمترین موفقیت‌های آمریکا این بوده که ایران را مجبور کرده‌اند بودجه نظامی خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. این کاهش شامل بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم بوده و در نتیجه توان جمهوری اسلامی برای حمایت از شبه‌نظامیان کاهش یافته است.

به نوشته این روزنامه، تقابل ایران و آمریکا زمانی آغاز شد که ترامپ یکطرفه از توافق اتمی خارج و سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه جمهوری اسلامی آغاز شد. هدف ترامپ زیر فشار قراردادن تهران برای مذاکره بر سر یک توافق اتمی جدید است که در آن برنامه‌های موشکی نیز متوقف شود و رژیم ایران دست از حمایت شبه‌نظامیان منطقه بردارد.

ماه گذشته پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی در حوالی فرودگاه بغداد، جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به جنگ نزدیک شدند. مقامات تهران گرچه می‌گویند کشته شدن سلیمانی فقدانی بزرگ بوده اما مدعی‌اند در عملکرد سازمان‌های نظامی ضعیف نخواهند شد.

حالا حسین دهقان وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی و مشاور خامنه‌ای با نگاهی کوتاه به خط مشی دین‎‌‌سالارانه رهبری جمهوری اسلامی می‌‌گوید، «در حمایت ایران از نیروهای شبه‌نظامی و توسعه برنامه موشکی هیچ عقب‌نشینی وجود نخواهد داشت و هیچ مذاکره‌‌ای با واشنگتن صورت نمی‌گیرد، هرچند که از یک جنگ همه‌جانبه نیز دوری خواهیم کرد.» وی می‌گوید: «اعتقاد دارم سیاست‌های ترامپ در نهایت به سود ایران خواهد شد چرا که باعث تقویت احساسات ضدآمریکایی می‌شود و این مسئله باعث تقویت نیروهای متحد ایران در منطقه خواهد شد.»

این مقام نظامی جمهوری اسلامی در ادامه می‌گوید، «سیاست‌‌های آمریکا هم برای خودشان و هم برای ما هزینه‌ساز است اما باید ببینیم اکنون چه کسی برنده است. امروز ما معتقدیم که نفوذ ما در منطقه علی‌رغم فشارهای آمریکا افزایش یافته است و ما هرگز متحدان خودمان را در منطقه رها نمی‌کنیم. ما بازیگر نیستیم، ما انقلابی هستیم!»

در این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود در زمینه توسعه موشک کروز و بالستیک را توسعه داده و طبق آمار مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه و یمن بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده شده‌اند. آمریکا رژیم ایران را متهم به حملات پهپادی و موشکی علیه تاسیسات نفتی آرامکو در ماه سپتامبر کرده است که موقتاً تولید و صادرات نفت این شرکت را متوقف کرد.

آمریکا و اسرائیل رژیم ایران را متهم به ارسال موشک و تجهیزات نظامی برای شبه‌نظامیان می‌کنند. اسرائیل در سال‌های اخیر چندین عملیات علیه اهداف مورد حمایت ایران انجام داده است.

دهقان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت نظامی و مالی ایران از شبه‌نظامیان عراقی برای تاسیس کارخانه‌ها و پایگاه‌های موشکی در سوریه، لبنان و عراق می‌گوید: «اگر آنها از ما کمک بخواهند ما کمک می‌کنیم.»

تهران همچنین از تجهیزات نظامی خود برای انتقام از آمریکا پس از قتل سلیمانی استفاده کرد و پایگاه‌های آمریکایی در عراق را هدف قرار داد. در این حملات هیچ نظامی از آمریکا کشته نشد و پس از آن از شدت تنش‌ها میان تهران و واشنگتن کاسته شد با این حال علی خامنه‌‌ای گفت، انتقام نهایی را در آینده خواهد گرفت.

دهقان درباره واکنش ایران به قتل سلیمانی می‌گوید، «انتقام نهایی در طول زمان اتفاق خواهد افتاد که هدف از آن بیرون کردن آمریکا از منطقه است.» او می‌افزاید: «اما تهران هیچ حمله‌ای علیه آمریکا انجام نمی‌دهد مگر اینکه پاسخ به اقدام آمریکا علیه ایران باشد. همچنین هیچ دلیلی نمی‌بینیم به متحدانمان دستور دهیم اقدامی کنند اما آنها را از اقدام نیز منع نمی‌کنیم!»

او همچنین گفت، «ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست اما مذاکره هم بی‌معنی است. واشنگتن فکر می‌کند ما در موضع ضعف هستیم و نیاز به مذاکره داریم. آمریکا می‌خواهد با ما مذاکره کند تا بگوید چرا شما موشک دارید؟ چرا در منطقه هستید؟ و چرا توانایی نظامی دارید؟ درباره اینها چه مذاکره‌ای می‌توانیم بکنیم؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy