Saturday, Feb 29, 2020

صفحه نخست » بلومبرگ: بی‌مسئولیتی ایران در قبال کرونا تهدیدی برای جهان

indepp_022920.jpgایندیپندنت فارسی - خبرگزاری بلومبرگ در یادداشتی از مقامات سازمان بهداشت جهانی خواست که مقداری از زمان و توجه خود را به جای پکن، به ایران به عنوان یکی دیگر از «کشورهای اقتدارگرا» که هم اکنون برای مهار ویروس کرونا با چالش مواجه است، جلب کند. در این یادداشت از دولت دونالد ترامپ خواسته شده است تا برای مقابله با کرونا در ایران، تحریم‌های لوازم پزشکی را بردارد.

به نوشته بابی‌ قاش، عضو سردبیری این خبرگزاری، «سوء‌مدیریت جمهوری اسلامی» در مهار این ویروس، «نه تنها خطری برای ایرانیان بلکه برای همه خاورمیانه و آسیای مرکزی، بلکه احتمالا با توجه به طبیعت این ویروس، خطری برای جهان است».

ایران هم اکنون از نظر تعداد افرادی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند از نظر، بعد از چین رتبه دوم در جهان را به خود اختصاص می‌دهد و نشانه‌های ابتلا و افرادی که به خاطر ابتلا شناسایی شده‌اند در بسیاری از استان‌ها گزارش شده است.

نویسنده این مقاله، آمارهای ایران را در خصوص تعداد افرادی که جان خود را از دست داده‌اند زیر سوال برده و به نظر یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرده‌ که اوایل این هفته از «۵۰ نفر کشته» آن هم تنها در شهر قم خبرداده بود. او اضافه کرده است:‌ «مقامات در تهران، چنین اعدادی را اغراق می‌نامند، اما سخنان آنها ارزش کمتری از پول رایج کشور دارد.»

اشاره او به پایین رفتن ارزش پول ایران دارد که طی دو سال گذشته باعث شده است که ارزش آن در برابر دلار کاهش شدیدی پیدا کند و هم اکنون هر دلار آمریکا، با بیش از ۱۴ هزار تومان ایران در بازار خرید و فروش می‌شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی


بلومبرگ همچنین به بی‌اعتمادی مردم به دولت خود اشاره کرده و آورده است:‌ «ایرانیان می‌دانند که به حکومت خود اعتماد نکنند و گزارش‌ها از تهران حاکی از رشد وحشت عمومی است. چنین وضعیتی بدتر خواهد شد، در حالی که یکی از مقامات رسمی که خود مسئول مدیریت شیوع این ویروس بوده، تصریح کرده است که خودش نیز به آن مبتلا شده است.»

این خبرگزاری نوشته است که مقامات ایرانی درگیر یک «مخفی‌کاری» هستند. طی ماه‌های گذشته و به دنبال سقوط هواپیمای اوکراینی، مقامات ایرانی برای سه روز، از به عهده گرفتن مسئولیت سقوط این هواپیما خودداری کردند و علیرغم استفاده از دو موشک که به سقوط هواپیما انجامید، تئوری‌های دیگری را مطرح کردند که در نهایت به دلیل فشارهای بین‌الملی و کشف قطعات موشک در تحقیقات اولیه توسط هیاتی که از اوکراین اعزام شده بود، مقامات ایرانی مجبور به تایید این اظهارات و پذیرش مسئولیت شدند. این موضوع صدمه زیادی به اعتماد عمومی مردم نسبت به اظهارات مقامات حکومتی ایجاد کرد. اعتمادی که به دلیل موارد مشابه در طی سالهای گذشته، به نظر می‌رسد که در پایین‌تر سطح خود طی سالهای گذشته باشد.

نویسنده بلومبرگ گفته است «بی‌مسئولیتی» مقامات ایرانی «آزاردهنده» است. چرا که دشوار بتوان دریافت که تعداد واقعی مبتلایان، جان‌باختگان و حتی شمار کسانی که مثلا با آن مقامی که خود به ویروس آلوده بوده را بتوان حدس زد. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی نیز روز جمعه اعلام کرد که ابعاد شیوع کرونا در ایران احتمالا گسترده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

در ادامه نویسنده این مقاله به سیاهه‌ای از مواردی پرداخته است که حکومت ایران به مردم خود دروغ گفته است: «منزوی کردن کامل کشور کاملا غیرممکن است. ایرانیان به صورت گسترده به کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه سفر می‌کنند و بسیاری از آنها از مسیرهای رسمی استفاده نمی‌کنند. هیچ کدام از کشورهایی که دولت‌هایشان سرسپرده ایران هستند، مثل لبنان و عراق و سویه، نمی‌توانند در خصوص اینکه ممنوعیت‌های مرتبط با سفر را اجرا کنند، قابل اتکا نیستند.» او افزوده است:‌ «عراق به صورت خاص موجب نگرانی است. شهرهای زیارتی، که مقصد زائران ایرانی هستند جایی است که آنها با دیگر افراد از سایر کشورهای جهان در تماس خواهند بود. شبه‌نظامیانی که توسط ایران کنترل می شود کمترین اعتنایی به مرزها ندارند. عراق همچنین بازار بزرگ صادرات ایران است.»

در انتهای این مقاله تحلیلی آمده است که «سوء مدیریت عمدی» ایران در حل این بحران نباید نادیده گرفته شود و جامعه بین‌المللی باید «بر رژیم فشار بیاورد تا جدی (با این مساله)‌ برخورد کند.» و برای این منظور سازمان بهداشت جهانی باید تیم‌های پزشکی خود را به ایران و در سراسر کشور اعزام کند تا تلاش‌های دولت را در مقابله با ویروس «نظارت» کنند و اگر لازم باشد کمک‌های لازم را ارائه دهند.

بلومبرگ در آخر از دولت ترامپ خواسته است که «خطری که بی‌کفایتی ایران می‌تواند در سطح جهانی» داشته باشد درخصوص برخورد با این بحران را به رسمیت بشناسد و «تحریم‌ها علیه لوازم و افراد متخصص» را بردارد همان گونه که این اقدام از طرف «کانال‌های بانک سوئیس» برای کمک‌های انسان دوستانه مورد استفاده قرار گرفته است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده آماده کمک به ایران برای مقابله با ویروس کرونا است و افزود: «ساختار خدمات بهداشتی آن‌‌ها قوی و به روز نیست و تمایلی ندارند به بقیه اطلاع بدهند که داخل کشور چه خبر است... این ایران است که اطلاع‌رسانی نمی‌کند.»

همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تیمی از این سازمان قرار است یکشنبه یا دوشنبه وارد ایران بشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy