Saturday, Feb 29, 2020

صفحه نخست » با گسترش کرونا، ترامپ ورود ایرانیان به آمریکا را محدود کرد

trump_030120.jpgبی بی سی - دولت آمریکا اعلام کرده کسانی که در ۱۴ روز گذشته در ایران بوده اند نمی توانند به آمریکا سفر کنند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا این موضوع را در کنفرانسی خبری در کاخ سفید اعلام کرد. او در کنار دونالد ترامپ و سایر مقام های دولت مشغول ارائه آخرین گام های دولت برای مقابله با ویروس کرونا بود.

آقای پنس گفت که محدودیت های موجود بر مسافران ایرانی شامل کلیه شهروندان خارجی که در ۱۴ روز گذشته از این کشور بازدید کرده اند می شود.

آقای پنس همچنین مردم را ترغیب کرد از سفر به بخش هایی از ایتالیا و کره جنوبی که گسترش در آنها شدید است خودداری کنند.

این پس از آن است که اولین مورد مرگ در آمریکا در اثر ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شد که مربوط به مردی در ایالت واشنگتن است.

مقام ها پیشتر در ساحل غربی آمریکا سه مورد دیگر ابتلا به ویروس جدید کرونا را گزارش کردند که معلوم نیست چگونه مبتلا شده اند، موضوعی که باعث نگرانی در مورد گسترش ویروس در داخل این کشور شده است.

این بیماران در واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا زندگی می کنند. هیچ کدام از آنها با کشورهایی که آمار ابتلا در آنها بالاست ارتباطی نداشته اند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی در مجموع ۵۹ نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شده اند.

ایران روز شنبه به پیشنهاد آمریکا برای کمک به کنترل شیوع ویروس کرونا واکنشی سرد نشان داد.

این پس از آن بود که مایک پومپئو وزیر خارجه اعلام کرد کشورش آماده کمک به مردم ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کروناست.

آقای پومپئو در بیانیه خود گفت که آمریکا "بر تعهد خود به کمک برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی تاکید دارد و در کنار مردم ایران ایستاده است". ایالات متحده اعلام کرده این پیشنهاد از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به دست مقام ها رسانده شده است.

وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد ایالات متحده را "ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی‌روانی" خوانده و عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه، خبر داده ایران بخشی از نیازهای خود از جمله کیت‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا را از "کشورهای دوست" تامین کرده است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی ده روز پیش اعلام کردند که ویروس کرونا وارد این کشور شده و از شهر قم به سایر نقاط کشور شیوع پیدا کرده است. وزارت بهداشت ایران می گوید تا ظهر دهم اسفند ۴۳ ایرانی جان خود را از دست داده‌اند.

شماری از کشورهای همسایه ایران، کانادا و گرجستان هم اعلام کرده اند مسافرانی از این کشور عامل ورود ویروس کرونا به آن کشورها بوده اند.

محدودیت های سفر برای ایرانیان

علاوه بر آمریکا استرالیا هم به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران محدودیت‌های سفر علیه این کشور وضع کرده است.

شب گذشته مقامات ایالت کوئینزلند استرالیا گفتند یک زن ۶۳ ساله ساکن شهر گلد کست که اخیرا از ایران برگشته بود به ویروس کرونا مبتلا شده است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور تاکنون ۲۳ نفر است.

طبق این محدودیت‌ها، از این پس اتباع خارجی که از ایران به مقصد استرالیا سفر می‌کنند، باید دو هفته از خروج آنها از ایران برای ورود به استرالیا گذشته باشد.

شهروندان استرالیایی و افراد مقیم در این کشور هم که از ایران سفر می‌کنند باید پس از ورود به استرالیا برای دو هفته در قرنطینه بمانند.

نیوزیلند نیز محدودیت‌هایی برای افرادی که از ایران سفر می‌کنند وضع کرده است. این کشور اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده که مربوط به مسافری از ایران بوده است.

اظهارات ترامپ

در آمریکا اولین مورد مرگ در اثر ابتلا به کووید-۱۹ یا همان ویروس جدید کرونا در ایالت واشنگتن در شمال شرقی این کشور ثبت شده است.

دونالد ترامپ رئیس جهور این کشور که در کنفرانسی خبری در کاخ سفید شرکت کرده بود گفت که این بیمار نزدیک به ۶۰ سال داشت و از نظر سلامتی "در معرض خطر" بود.

به گفته او بروز موارد بیشتر کووید-۱۹ "محتمل" است و آمریکا برای هر شرایطی آماده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده اند و سه هزار نفر جان خود را از دست داده اند. اکثریت بزرگ این موارد در چین اتفاق افتاده، که محل ظهور ویروس در اواخر سال گذشته است.

در آمریکا چه می گذرد؟

آقای ترامپ در کنفرانس خبری شنبه گزارش ها در مورد مرگ یک بیمار در ایالت واشنگتن را تایید کرد.

مقام های بهداشتی هویت این زن را اعلام نکرده اند اما گفتند که در بخش کینگ این ایالت درگذشته. این شخص به هیچ کشوری که انتشار ویروس در آن گسترده است سفر نکرده بود.

این زن یکی از دو نفری است که تایید شد در بیمارستانی در ناحیه سیاتل به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ بستری شده اند.

آقای ترامپ گفت از میان ۲۲ مورد دیگر ابتلا در آمریکا، چهار نفر "به شدت مریض" هستند.

جی اینسلی فرماندار واشنگتن در واکنش به موارد تازه در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

این پس از آن است که سه مورد ابتلا بدون منشاء مشخص در غرب آمریکا - کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن - گزارش شد.

قبلا یک شهروند آمریکایی در شهر ووهان چین، جایی که ویروس ابتدا ظاهر شد، درگذشته بود.

تلاش برای رفع نگرانی

آقای ترامپ ضمن اذعان به اینکه باید انتظار موارد بیشتر بیماری را داشت، سعی کرد نگرانی ها در مورد شیوع را برطرف کند.

او گفت: "از زمان مراحل اولیه شیوع این بیماری در خارج دولت من جدی ترین گام ها در تاریخ معاصر را برای مقابله با گسترش بیماری برداشته است."

"کشور ما برای هر شرایطی آماده است. دلیلی برای ترس و وحشت وجود ندارد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy