Friday, Mar 27, 2020

صفحه نخست » موشک‌‌پرانی در عراق جواب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران - آمریکا: فشار حداکثری ادامه خواهد داشت

HO.jpg کیهان لندن - پنجشنبه شب ۲۶ مارس (هفتم فروردین)، ساعاتی پس از تحریم شبکه بزرگ پولشویی و قاچاق اسلحه وابسته به سپاه پاسداران که شامل ۲۰ فرد، شرکت و نهاد ایرانی و عراقی می‌شد، بنا به تجربه و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، چندین راکت به منقطه سبز بغداد حوالی سفارت آمریکا اصابت کرد.

در پی این حملات وضعیت اضطراری اعلام شد و هلی‌کوپترهای آمریکایی برای تامین امنیت آن نواحی به پرواز درآمدند.

همچنین گروه تروریستی «کتائب حزب‌الله» وابسته به حشدالشعبی مورد حمایت سپاه قدس بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از آغاز یک رزمایش ویژه علیه آنچه تحرکات و تهدیدات آمریکا در عراق خوانده خبر داده است.

حمله به مواضع آمریکا در عراق از سوی شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در شرایطی است که در اوج بحران کُرونا و مردمی که مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند، زمامداران جمهوری اسلامی می‌خواهند ایالات متحده آمریکا از سر دلسوزی و به دلایل انساندوستان، تحریم‌ها را کاهش دهد آنهم در حالی که از رئیس دولت تا وزیر بهداشت و فرمانده سپاه پاسداران و غیره مرتب تکرار می‌کنند که نه تنها به هیچ کمکی نیازی ندارند بلکه آماده کمک به «ملت آمریکا» نیز هستند!

مطالب بیشتر در کیهان لندن

اما از سوی دیگر، به گفته‌ی حسن روحانی رئیس دولت، وزارت خارجه‌اش مأمور شده تا برای لغو تحریم‌ها تلاش کند! محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی که یک «کمپین جهانی» با لابیگران و تبلیغاتچی‌های صادراتی و غربی حکومت تشکیل داده نیز در توییتی مدعی شد که «بزرگترین اقتصاد دنیا برای مقابله با همه‌گیری به کمک دیگران نیاز دارد. با این حال آمریکا حاضر به توقف تروریسم اقتصادی‌ ضد ایران نیست. توقف اجرای تحریم‌های قلدرمابانه، الزامی اخلاقی است.»

ظریف و تیم او با بهره‌گیری از دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی در خارج کشور و مجموعه‌ای از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صادراتی که از جمله در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و همچنین روزنامه‌های پرتیراژ آمریکایی نیز فعال‌ هستند برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران تلاش می‌کنند.

اینها همه در حالیست که مقامات لشکری و کشوری جمهوری اسلامی با لاف‌زنی و گزافه‌گویی ادعا می‌کنند به کمک آمریکا نیازی نداریم و از اروپایی‌ها جلوتر هستیم. از جمله حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران که مدعی شده اگر ملت آمریکا نیاز به کمک دارند ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم ولی نیازی به کمک آنها نداریم!

همزمان، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «زمان پایان دادن به تحریم‌های ایران نیست» با اشاره به ادامه حملات راکتی به پایگاه‌های آمریکایی می‌نویسد در این شرایط دونالد ترامپ باید در برابر تقاضای لغو تحریم‌ها مقاومت کند.

به نوشته این روزنامه، کُرونا به بحران‌های جمهوری اسلامی افزوده و اگر تحریم‌های آمریکا مقصر اصلی این وضعیت می‌بود لغو تحریم‎‌ها منطقی به نظر می‌رسید اما در حقیقت مقصر واقعی وضع موجود در ایران بی‌کفایتی حکومت و منفعت‌طلبی آنهاست.

در گزارش وال‌استریت‌ژورنال آمده این تحریم‌ها نبودند که رژیم ایران را مجبور کند برای جلب آراء بیشتر در انتخابات، تا مدت‌ها خطر کُرونا را مخفی کنند؛ این تحریم‌ها نبودند که به هواپیمایی ماهان مجوز ۵۵ پرواز از چین به ایران و برعکس را صادر کردند؛ تحریم‌ها نبودند که باعث شوند با وجود شیوع کُرونا برگزاری نماز جمعه در سراسر ایران تا مدت‌ها ادامه پیدا کند، و سرانجام تحریم‌ها نبودند که جلوی رژیم را در اعمال قرنطینه گسترده در کشور بگیرد.

در عین حال، مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که تحریم‌ها شامل غذا و دارو و کمک‌های بشردوستانه نمی‌شود و در عمل نیز حتا گزارش‌های رسانه‌های وابسته در داخل ایران نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. گذشته از آنکه پس از ناکامی راه‌اندازی ساز و کار مالی «اینستکس» از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا کانال مشابهی را با همکاری سوئیس که سفارتش در ایران حافظ منافع ایالات متحده‌ است راه‌اندازی کرد که فعال نیز هست!

با شیوع کُرونا در ایران نیز نهادهای بین‌المللی و کشورهای خارجی محموله‌های کمکی خود را بدون هیچ مانعی به ایران ارسال کرده و می‌کنند. وال‌استریت ژورنال نیز در تأیید این واقعیت‌ها می‌نویسد و تأکید می‌کند که با اینهمه همچنان سودی به مردم ایران نمی‌رسد: «درست است که در گذشته بانک‌ها تمایل به انجام برخی تراکنش‌ها را نداشتند، اما ماه گذشته آمریکا و سوئیس کانال مالی شفاف‌تری را ایجاد کردند تا نقل و انتقال پول برای غذا و دارو میسّر شود. اما مردم ایران هیچ بهره‌ای از نبردند.»

رژیم ایران حتی پزشکان بدون مرز را از کشور اخراج کرد و اعلام شد که ایران به کمک نیروهای خارجی نیازی ندارد. ولی جمهوری اسلامی ابایی ندارد که وزیر خارجه‌اش را فعال کند تا فقط برای گرفتن «پول نقد» کمپین راه بیاندازد!

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد حتی اگر پول به دست جمهوری اسلامی برسد این‌بار مشکل فساد است که سر برمی‌آورد. همچنانکه سال گذشته وزیر بهداشت دولت حسن روحانی اعلام کرد که بیش از یک میلیارد دلار پولی که به واردات دارو اختصاص داده شده بود ناپدید شد یا ۱۷۰ میلیون دلار از ارز دولتی برای خرید امکانات پزشکی صرف خرید تنباکو گشت!

به نوشته این روزنامه «تحریم‌ها جمهوری اسلامی را از دریافت صدها میلیون دلار محروم کرده اما با برداشتن تحریم‌ها تنها پول بیشتری در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌گیرد، نه مردم ایران.»

این روزنامه با اشاره به اینکه قرارداد اتمی سال ۲۰۱۵ با دولت اوباما، مقدار زیادی پول در اختیار رژیم ایران قرار داد می‌نویسد: «اما عموم مردم ایران از فواید آن محروم ماندند و این رژیم ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از تروریسم در نقاط مختلف جهان صرف کرد.»

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه تاکید کرده «برداشتن تحریم‌ها بدون اینکه به مردم ایران فایده‌ای برساند، تنها موقعیت متزلزل حکومت را محکم خواهد کرد.»

به نوشته این روزنامه «در صورتی‌ که ایران هزینه ساخت موشک، بلندپروازی‌های اتمی و نظامی را کاهش دهد، برای خرید دارو به اندازه کافی پول خواهد داشت. در چنین شرایطی جلوگیری از رسیدن صدها میلیارد دلار به جمهوری اسلامی، بهترین راه برای کمک به مردم ایران و در نگاهی وسیع‌تر مردم خاورمیانه است.»

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی به گزارش وال‌ استریت‌ ژورنال واکنش نشان داده و نوشته است: «سرمقاله مهم وال‌ استریت‌ ژورنال درباره مقصر بودن رژیم در شیوع ویرانگر کُرونا در ایران. آشکار است که: رژیم به پول نقد برای تامین مالی فعالیت‌های مخربش علاقه دارد، نه کمک‌های بشردوستانه برای کمک به مردم ایران.»

اورتگاس به روزنامه «الشرق الاوسط» نیز گفته است که کارزار فشار حداکثری علیه رژیم ایران ادامه پیدا می‌کند و در حال حاضر هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه رژیم وجود ندارد.

او در این گفتگو در مورد کمپین تبلیغاتی جمهوری اسلامی علیه تحریم‌ها می‌گوید: «مقامات ایرانی خلاق نیستند. آنها این روش تبلیغاتی را از حزب کمونیست چین کش رفته‌اند. ما می‌دانیم که این ویروس در استان ووهان شروع شده و چین مسئول آنچیزی است که اکنون در جهان اتفاق می‌افتد.»

اورتگاس همچنین تاکید کرد رژیم «ایران، همیشه فرصت دارد که سر میز مذاکره حاضر شود و مانند یک حکومت مسئول، رفتار کرده و با دونالد ترامپ رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مذاکره کند. در آن زمان، می‌توان این تحریم‌ها را فورا متوقف کرد. این گزینه همیشه روی میز است».

این مقام وزارت خارجه همچنین گفت «بار دیگر اهمیت دارد که توضیح دهم، سیاست تحریم‌ها جدا از کانال‌های کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی برای کمک به ایران به منظور مبارزه با شیوع کُرونا است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy