Wednesday, Mar 11, 2020

صفحه نخست » چرا نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با قرنطینه کردن شهرهای آلوده مخالف‌اند؟!

corona2.jpg کیهان لندن - نخستین قدم برای مقابله با تکثیر ویروس کُرونا قرنطینه کردن شهر مبدأ ویروس در هر کشور است کاری که چین بلافاصله انجام داد و کشورهای دیگر نیز با قرنطینه هم محلی و هم خانگی تلاش می‌کنند با گسترش این ویروس مقابله کنند. اما در ایران نهادهای امنیتی با این اولین اقدام ضروری برای مهار کُرونا مخالف‎اند.

محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، سه‌شنبه شب ۲۰ اسفند، گفت «طبق درخواست‌های مکرر افراد از بنده جهت قرنطینه کامل استان گیلان، صحبت‌های مختلفی با مسئولان کشوری داشتم اما دلایل شورای امنیت ملی ما را قانع کرد که از این خواسته منصرف شویم!»

قرنطینه نکردن شهرها و ناتوانی دولت و دیگر نهادهای مسئول برای مقابله با ویروس کُرونا ایران را با یک فاجعه انسانی روبرو و به یکی از کشورهای صادرکننده ویروس تبدیل کرده است. این وضعیت ظاهرا مورد انتقاد برخی از مسئولان نیز هست اما گوش شنوایی در کار نیست. مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی خود را قرنطینه کرده‌ و مردم را رها کرده‌اند!

احمد همتی نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، «قرنطینه‌سازی ارزش علمی دارد و منبع شیوع ویروس باید کنترل می‌شد و اما غفلت‌های زیادی در این مورد انجام شد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

او همچنین گفت، «احتکار اقلام بهداشتی، احتکار عادی نیست و در این مقطع این افراد، با اقدام‌های ناجوانمردانه، امنیت ملی را تهدید می‌کنند از سوی دیگر می‌بایست هتل‌ها و مهمان‌پذیرها باید اجرای ستاد ملی با کرونا را در دستورکار قرار دهد و مسافر نپذیرند.»

حسن روحانی رئیس شورای‌ عالی امنیت ملی است و بطور قانونی اوست که در نهایت باید در مورد قرنطینه کردن شهرها تصمیم بگیرد اما یا فهم و برنامه‌ای برای قرنطینه وجود ندارد و یا نهادهای مربوطه توان اجرای این عملیات تخصصی را ندارند و یا اینکه دولت مثل همیشه از اختیارات کافی بی‌بهره است و تصمیمات را نهادهای فراقانونی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نهایت علی خامنه‌ای مسئول آن است می‌گیرند.

در یک ماه گذشته میلیون‌ها ماسک و اقلام بهداشتی ضروری و موادضدعفونی‌کننده در بازار احتکار شده و گاهی اعلام می‌شود اطلاعات سپاه پاسداران یا نیروی انتظامی یک انبار از این اقلام را کشف کرده یا تعدادی از سودجویان در دادگاه‌های نمایشی محاکمه می‌شوند.

چندی پیش احمد توکلی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و رئیس «سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت» در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستار حمایت از وزارت بهداشت برای مقابله با مافیای تجهیزات پزشکی مقابله با کُرونا شد.

در این نامه آمده، «۲۰۰ میلیون ماسک عددی نیست که دو سه دلال معمولی بتوانند بی‌پشتیبانی صاحبان قدرت کارش را سامان دهند. و از آن بسیار مهمتر، اینکه با کمال بی‌شرمی و نهایت گستاخی این جنایت را علنی کنند. چنین حوادثی بر زخم مردم نمک می‌پاشد و آبروی و مشروعیت نظام را در خطر قرار می‌دهد.» او خواستار تعقیب «صاحب منصبان» و «کارگزاران مفسدی» شد که پشت ماجرا هستند.

در ایران اما بسیجیان و روضه‌خوان‌ها و «طلاب جهادی» پیشگام مقابله با ویروس کُشنده کُرونا شده‌اند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه شب، در یک گفتگوی تلویزیونی در «شبکه دو» تلویزیون جمهوری اسلامی گفت، «ارزیابی مجلس در خصوص نوع مقابله با کرونا به گونه‌ای است که از روز اول هم معتقد بودیم باید قم قرنطینه شود و روند مقابله با قاطعیت پیش می‌رفت تا از شیوع و پخش ویروس در کشور جلوگیری به عمل می‌آمد حاکمیت جامعه نباید اجازه دهند ناقلین ویروس به راحتی در جامعه تردد نمایند این همان کاری است که چین در قبال ویروس کُرونا انجام داد.»

الگوی ووهان قوی‌ترین الگوی مقابله با کُرونا

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی در لندن در یک یادداشت اینستاگرامی با برشمردن راه‌های مقابله با کُرونا در کشورهای مختلف جهان با تاکید به اینکه «روش جهانشمول علمی برای مقابله با کُرونا وجود ندارد» می‌گوید، «امروز الگوی چین طبعاً از قوی‌ترین الگوهای مقابله است. این الگو بر اساس مقابله‌ی تهاجمی و همه‌جانبه مبتنی بر اعمال قرنطینه کامل است که بر شهر ووهان اعمال شده است، بطوری که تمامی رفت و آمدها در شهر ممنوع شد.»

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه می‌گوید، از همان ابتدا به مقامات ایران توصیه کردیم تا برای جلوگیری از گسترش کُرونا، قم را قرنطینه کنند اما آنها این پیشنهاد را رد کردند و گفتند نیازی نیست.

مخالفت اطلاعات سپاه با قرنطینه

شماری از رسانه‌ها می‌گویند «حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی با درخواست وزارت بهداشت برای قرنطینه کردن قم مخالفت کرده است». گویا حسین طائب در این جلسه گفته بود قم «آبروی اسلام» است و قرنطینه کردن آن باعث بهره‌گیری رسانه‌ای آمریکا خواهد شد!

برخی دیگر نیز گفتند علما و مراجع و روحانیون با قرنطینه کردن قم مخالفت کرده‌اند اما آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید «مخالفت علما با قرنطینه قم شایعه دشمن است و مراجع از همان ابتدا گفتند تابع نظر مسئولان هستند.»

تصمیم‌گیری‌های دوگانه و بی‌عرضگی زمامداران و نبود امکانات و تجهیزات کافی برای مقابله با بیماری کُرونا کشور را به بزرگترین بحران خود در طول حکومت جمهوری اسلامی کشانده است. اصلا مشخص نیست تلفات و خسارات این فاجعه چه ابعادی از جمله پس از عبور از این بحران داشته باشد!

آیا مخالفت نهادهای امنیتی با قرنطینه کردن شهرهای آلوده از یکسو به دلیل نادانی و جدی نگرفتن شیوع کُرونا و از سوی دیگر به خاطر این نبوده است که نمی‌خواسته‌اند مجبور شوند نیروهای سرکوب را در مقابله با این ویروس در خدمت قرنطینه کردن شهرها به کار بگیرند؟! آیا آنها واقعا نگران «اعتبار مذهبی» قم بوده و گوش به فرمان «مراجع» هستند؟! یا اینکه از واکنش مردم نسبت به قرنطینه شدن شهرشان نگران بوده‌اند؟! و یا حاضر نبوده و نیستند مأموران سرکوب نظام با توجه به کمبود امکانات، در خطر ابتلا به این ویروس قرار بگیرند؟!

دلیل مخالفت امنیتی‌ها با قرنطینه کردن شهرهای آلوده هر چه باشد، ابعاد این بحران دیر یا زود آن را بر ملا خواهد کرد. در حال حاضر حقیقت این است که تمام فشار مقابله با کُرونا بر شانه‌های بدون امکانات کادر پزشکی و پرستاری کشور و خود مردم بی‌پناه گذاشته شده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy