Sunday, Mar 29, 2020

صفحه نخست » تنها کشور اروپایی که نگران ویروس کرونا نیست

اروپا این روزها به کانون شیوع ویروس کرونا در جهان تبدیل شده، اما بلاروس تنها کشور این قاره است که مقامات آن به دنبال اعمال تغییرات بنیادین در زندگی روزانه مردم نیستند.

بی بی سی - بلاروس از بسیاری جهات کشوری منحصر به فرد به شمار می‌رود و برای مقابله با ویروس کرونا هم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و حتی نزدیک‌ترین همسایگان خود - از جمله روسیه و اوکراین- مسیری بسیار متفاوت در پیش گرفته است.

994994.jpgدر حالی‌که اوکراین تا اعلام وضعیت اضطراری فاصله‌ چندانی ندارد و روسیه هم با بستن مدارس، لغو رویدادهای عمومی و توقف همه پروازهای ورودی و خروجی به مبارزه با این ویروس رفته، در بلاروس اوضاع از بسیاری جهات طبق معمول همیشه است؛ مرزها همچنان باز هستند، مردم هنوز سر کار می‌روند و هیچ کس از سر ترس دستمال توالت انبار نمی‌کند.

نترسید!

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس می‌گوید نیازی نیست کشورش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دست به اقدامات احتیاطی بزند.

او در نشست خود با سفیر چین در مینسک، پایتخت بلاروس گفت:‌ " این چیزها اتفاق‌ها می‌افتد. مهم‌ترین مساله این است که نترسیم!"

دولت بلاروس سالن‌های سینما و تئاتر را تعطیل نکرده و برگزاری رویداد عمومی در این کشور ممنوع نیست.

بلاروس علاوه بر این یکی از معدود کشورهای دنیاست که هنوز مسابقات فوتبال خود را لغو نکرد‌ه‌.

مسابقات لیگ برتر بلاروس همچنان برگزار می‌شوند و برای طرفداراران تشنه فوتبال در روسیه - که در همسایگی این کشور قرار دارد- روی آنتن می‌روند.

تراکتور مشکل ویروس کرونا را حل خواهد کرد

این اظهار نظر رییس جمهور بلاروس که "تراکتور مشکل ویروس کرونا را حل خواهد کرد" به موضوعی داغ برای بحث و حتی تمسخر در شبکه‌های اجتماعی در این کشور تبدیل شد. منظور لوکاشنکو در واقع کار سخت و صادقانه در مزرعه بوده است.

او همچنین گفت با این که خودش مشروبات الکلی نمی‌خورد اما نوشیدن مقداری ودکا می‌تواند در جلوگیری از شیوع این بیماری مفید باشد.

با این حال بسیاری از مردم عادی بلاروس که از اتفاقات بیرون از کشور اطلاع دارند، نگران گسترش این ویروس هستند.

در مینسک عده‌ای از جوانان و دانش‌آموزان با تظاهر به بیماری از حضور در کلاس‌های درس پرجمعیت دوری می‌کنند.

کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور در تلاش برای رفع این نگرانی‌ کلاس‌های خود را با چند ساعت تاخیر شروع می‌کنند تا دانش‌آموزان مجبور به رفت و آمد در ساعات شلوغ روز نباشند.

در همین راستا جمعیت به نسبت کمتری در خیابان‌های پایتخت دیده می‌شوند و مردم از این موضوع که افراد مسن در معرض خطر بیشتری هستند، آگاهند. هر چند تنها بخش بسیار کوچکی از این آگاهی‌رسانی توسط دولت انجام گرفته است.

لوکاشنکو می‌گوید جای نگرانی وجود ندارد چون از همه مسافران ورودی به کشور آزمایش کرونا گرفته می‌شود.

او می‌گوید:‌ " در طول روز تست دو یا سه نفر مثبت می‌شود که آن‌ها را در قرنطینه نگه می‌داریم و بعد از یک هفته و نیم یا دو هفته رها می‌کنیم. "

در جستجوی عاملان وحشت‌پراکنی

لوکاشنکو نگرانی و روان‌پریشی را بسیار خطرناک می‌داند و معتقد است خطرشان می‌تواند از خود ویروس هم بیشتر باشد. او به سرویس مخفی کشور، " کا‌گ‌ب بلاروس" دستور داده "پست فطرت‌هایی" که عامل وحشت‌پراکنی در کشور هستند را پیدا کند.

بلاروس تا کنون ۸۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا و دو مورد مرگ داشته است. هر چند هنوز به طور رسمی تایید نشده که این آمار قطعا مربوط به این بیماری هستند.

بلاروس از بسیاری جهات کشوری منحصر به فرد به حساب می‌آید. به عنوان مثال تنها کشور در اروپاست که مجازات مرگ همچنان در آن به اجرا درمی‌آید. علاوه بر این تنها کشور اروپاییست که به نظر می‌رسد مقامات آن با آرامش با ویروس کرونا برخورد کرده‌اند.

در یک اتفاق به شدت غیرعادی، آندری کیم، از فعالان مخالف دولت و یکی از منتقدان پر و پا قرص مسئولین کشور، موافقت خود با رییس جمهور را اعلام کرده است.

کیم در فیس‌بوک خود با اشاره به درست بودن نظر لوکاشنکو گفت به اعتقاد او قرنطینه کل کشور می‌تواند به "مرگ اقتصاد بلاروس" بیانجامد. او در ادامه نوشت:‌ "اوضاع برعکس شده و بلاروس الان تنها کشور جهان است که مقامات آن تحت تاثیر عوام‌گرایی قرار نگرفته‌اند و بهترین را برای شهروندان خود می‌خواهند. می‌دانم برای گفتن این حرف‌ها زنده زنده خورده خواهم شد اما در شرایط کنونی جنون همگانی نمی‌توانم ساکت بمانم."

ظاهرا منظور کیم از " جنون" اقدامات سایر کشورهای دنیا برای مقابله به ویروس کرونا است. تصور او بر این است که بلاروس با انجام هیچ کاری، سالم باقی خواهد ماند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy