Thursday, Apr 2, 2020

صفحه نخست » دولت روحانی در "راه‌اندازی کشور" تردید دارد

dolat.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - در ایران، در حالی که آمار رسمی تلفات بر اثر بیماری "کووید ۱۹" روزانه بیش از صد نفر است، مقامات دولتی در مورد چگونگی "راه‌اندازی" دوبارۀ امور کشور تردید دارند. در این وضعیت، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی تأکید کرد که تأمین نیازهای اقتصادی کشور باید به موازات مبارزه با بیماری صورت گیرد. به گفتۀ او "مبارزه با فقر، شبیه مبارزه با کرونا است".

روز پنجشنبه ۱۴ فروردین/۲ آوریل، حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت، اطمینان داد که "مشکلی برای تامین ارز در سال ۹۹ نداریم و حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور وجود دارد که در روزهای آینده وارد بازار می‌شود".

روحانی در مورد رفع محدودیت‌ها و "راه‌اندازی" دوبارۀ امور گفت: "تصمیم نهایی در اختیار ستاد ملی کرونا خواهد بود که کسب و کارها بعد از تاریخ بیستم فروردین چگونه باید راه اندازی شود".

تقریباً هم زمان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز گفت: "تا کشف داروها و واکسن‌های موثر باید شیوع این ویروس را کنترل کنیم و راه حل آن نیز فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است که باید ادامه دهیم".

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

تاکنون، دولت گفته است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا بیستم فروردین - شش روز دیگر - ادامه خواهد داشت، اما تجدید نظر در این تاریخ ناممکن نیست.

روحانی در جلسۀ ستاد اقتصادی گفت که "ممکن است اجتماعات برای مدتی دیگر محدود شود و لازم باشد که اجتماعات نداشته باشیم". او تأکید کرد که "مسئله کرونا، ‌مسئله‌ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دوره‌اش تمام می‌شود. کرونا ممکن است تا ماههای آینده و یا تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید پروتکل‌های بهداشتی را در همه جا مراعات کنیم. مراکز فعالیت اقتصادی و کسب و کارها پس از بازگشایی هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند".

روحانی گفت "تا پایان این مسیر، راه کوتاهی در پیش نداریم" و فعلاً "همه تلاش‌ها این است که تعداد فوتی‌ها در کشور کاهش یابد".

"تعداد فوتی‌ها"

بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت، تاکنون ۵۰ هزار و ۴۶۸ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ نفر درگذشته‌اند و شمار کل تلفات اپیدمی به ۳۱۶۰ نفر رسیده است. همچنین تا حالا بیش از ۱۶ هزار نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

بنا بر همین آمار، در حال حاضر نزدیک به چهار هزار نفر از مبتلایان "در وضعیت شدید بیماری قرار دارند".

کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت که از چندی پیش، هر روز ظهر آمار رسمی دولتی را اعلام می‌کند، یادآوری کرد که کسانی که تاکنون در سایت غربالگری کرونا (salamat. gov. ir) ثبت نام نکرده‌اند، باید هرچه زودتر این کار را انجام دهند.

کنترل رفت و آمد

این در حالی است که نظارت بر رفت و آمد مردم از طریق دوربین‌ افزایش یافته است. بسیاری از کسانی که با اتوموبیل شخصی به مرکز تهران رفته‌اند، در همان روز پیامک اخطار دریافت کرده‌اند. برخی نیز که قصد ترک کردن شهر تهران را داشته‌اند، پیامی دریافت کرده‌اند که آنان را به پانصدهزار تومان جریمه و توقیف خودرو در صورت خروج دوباره محکوم می‌کند.

به حداقل رساندن مسافرت‌های بین‌شهری یکی از مواردی است که در طرح "فاصله‌گذاری اجتماعی" پیش‌بینی شده است. یک روز بعد از سیزده‌بدر، پلیس راه استان خراسان رضوی اعلام کرد که طی یک هفتۀ گذشته، بیش از صدهزار خودرو در جاده‌های این استان به مقصد بازگردانده شده است.

اقدامات بهداشتی

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت که تعداد تست‌های روزانۀ بیماری کووید ۱۹ به ۱۰ هزار رسیده است. او گفت ۳۰ آزمایشگاه خصوصی در کشور مجوز انجام تست کرونا را دریافت کرده‌اند اما همۀ آنها این کار را انجام نمی‌دهند.

رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران نیز "خدمات سپاه و بسیج" را برای مبارزه با کرونا تشریح کرده و از جمله گفته است که از ظرفیت ۷۰۰ تختی بیمارستان بقیه الله، ۵۰۰ تخت آن به بیماران کرونایی اختصاص دارد. بیمارستان بقیه الله یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های پایتخت است که به سپاه پاسداران تعلق دارد.

مسئلۀ کفن و دفن و واجبات مذهبی

رمضان شریف گفت که در پیروی از فتوای آیت‌الله خامنه‌ای، بیمارستان بقیه الله "پیشتاز تغسیل و تکفین بیماران فوتی کرونایی" است. حدود یک ماه قبل خامنه‌ای در فتوایی تأکید کرده بود که نباید همۀ رسوم و واجبات دینی را به خاطر شیوع اپیدمی کنار گذاشت. او گفته بود: "ابتلاء به این بیماری (کووید ۱۹)، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود" و بنابراین باید با "مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد". منظور از حنوط، استفاده از کافور یا داروهای دیگر است.

در استان کرمانشاه، مدیر گروه بهداشت جزییات و مقررات کفن و دفن را برای خبرگزاری ایلنا تشریح کرده و گفته است: "با توجه به فتوای مقام رهبری مبنی بر اینکه هر زمان ترس از شیوع بیماری باشد به جای غسل میت می‌توان آن را تیمم داد، هم اکنون قربانیان کرونا تنها تیمم داده می‌شوند". او گفت که "تمامی افرادی که در کار تغسیل حضور دارند لباس مخصوص، ماسک و دستکش داشته و آموزش‌های لازم را دیده‌اند... این افراد میت را غسل داده و بعد از پوشاندن کفن، آن را در یک کاور مخصوص پلاستیکی که در آن محلول گندزدایی هیپوکلرید سدیم ریخته شده قرار می‌دهند".

امیر کرمی به ایلنا گفته است: "برای آماده‌سازی قبر حدود دو تا چهارمتر زمین باید کنده شود. ارتفاع قبر بستگی به سطح آب‌های زیرزمینی دارد و هرچه سطح آب پایین‌تر باشد، عمق قبر بیشتر می‌شود". به گفتۀ وی قبل از قرار دادن جسد در قبر و پس از آن نیز آهک ریخته می‌شود. این مسئول بهداشت استان کرمانشاه افزود: "اجساد با آمبولانس مخصوص به آرامگاه منتقل می‌شود و درب آمبولانس پلمب شده است. رانندۀ آمبولانس به تنهایی جسد را منتقل کرده و هیچ کس در آمبولانس حضور ندارد".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy