Friday, Apr 3, 2020

صفحه نخست » ارتباط جدال توییتری ترامپ و ظریف و احتمال درگیری امریکا و ایران در عراق

twWar_040320.jpgفرامرز داور - ایران وایر

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری ایالات متحده در توییتر خود نوشته است: «بر اساس اطلاعات و بررسی‌ها، ایران یا نیروهای نیابتی‌ آن در حال برنامه‌ریزی یک حمله غافل‌گیر کننده به نظامیان و یا منافع امریکایی در عراق هستند. در واقع، اگر این اتفاق بیفتد، ایران هزینه بسیار گزافی را پرداخت خواهد کرد.»

ساعاتی بعد «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به ترامپ در توییتر خود نوشت: «یک بار دیگر به وسیله جنگ‌طلبان همیشگی گمراه نشو! ایران دوستانی دارد اما هیچ‌کس میلیون‌ها "نیروی نیابتی" ندارد. برخلاف ایالات متحده که با پنهان‌کاری، دروغ می‌گوید، فریب‌کاری می‌کند و آدم می‌کشد، ایران فقط برای دفاع از خودش دست به اقدام می‌زند؛ آن‌هم آشکارا. ایران هیچ جنگی را شروع نمی‌کند ولی جنگ افروزان را ادب خواهد کرد.»

00998.jpgسه ماه پیش از این، تنش لفظی بین مقام‌های امریکا و ایران منجر به کشته شدن «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در اوایل دی ۱۳۹۸، هنگامی که سفارت امریکا در بغداد زیر حملات افرادی بود که قاسم سلیمانی را رهبر خود عنوان می‌کردند، ترامپ در توییتی نوشت: «ایران به طور کامل مسوولیت جان‌های از دست رفته یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان‌های ما را برعهده خواهد داشت. آن‌ها بهای سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست، تهدید است.»

به دنبال این توییت، هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در عراق در عملیاتی که نزدیک فرودگاه بغداد انجام شد، قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی ابومهندس»، فرمانده یک گروه شبه نظامی شیعه در عراق را هدف حمله قرار دادند.

ظریف در توییتی دیگر، به امریکا هشدار داد که ترور سلیمانی توسط ایالات متحده، اقدامی به شدت «خطرناک» و «حماقت‌آمیز» است و مسوولیت تمامی عواقب آن متوجه امریکا است.

کمتر از یک هفته بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقاطی در پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در عراق را که در اختیار نیروهای امریکایی است، هدف عملیات موشکی قرار داد. سپاه اعلام کرد قصد داشته در این حمله، هیچ امریکایی کشته نشود و ظریف توییت کرد که عملیات مقابل به مثل جمهوری اسلامی همین بوده است و ادامه نخواهد داشت.

این نقطه پایان، ظاهرا پایانی بر جدی‌ترین تنش دهه‌های اخیر بین ایران و امریکا بود که نشانه‌های آن چند ساعت پیش از وقوع، در توییتر بروز کرده بود. البته آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران حمله موشکی به عین‌الاسد را در حد زدن «سیلی» به صورت ایالات متحده خواند و گفت انتقام اصلی، خارج کردن امریکا از عراق و منطقه است.

در سال‌های پیش، ایران گفته بود که عراق و افغانستان برای نظامیان ایالات متحده به چنان باتلاقی تبدیل خواهد شد که آن‌ها مجبور به خروج از این دو کشور شوند.
مقام‌های امریکا می‌گویند نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی با بمب‌گذاری، از جمله بمب‌های کنار جاده‌ای و حمله به نظامیان ایالات متحده، باعث کشته شدن صدها امریکایی در عراق شده‌اند و باید در برابر آن پاسخ‌گو باشند.

در روزهای اخیر، گزارش‌های متنوعی از تغییر آرایش نیروهای نظامی امریکا در عراق منتشر شده است و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم وقوع یک درگیری بین دو کشور را محتمل دانسته‌اند. ارزیابی از این تحولات، احتمال عملیات نظامی امریکا علیه شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی است.

منابع غیررسمی عربی می‌گویند در روزهای اخیر، سرتیپ پاسدار «اسماعیل قاآنی»، جانشین قاسم سلیمانی در نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرده است و احتمال داده می‌شود این وضع در ارتباط با جدی شدن عملیات نظامی امریکا در عراق باشد.

در عصر شبکه‌های اجتماعی، نشانه‌های اولیه از قطعی شدن درگیری را به احتمال فراوان می‌توان در توییتر منتسب به مقام‌های ارشد دو کشور دید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy