Sunday, Apr 19, 2020

صفحه نخست » تلاش جمهوری اسلامی ایران برای تسلط بیشتر بر آسمان خلیج فارس

radar_041820.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ارتش جمهوری اسلامی ایران، از بهره‌برداری از ۲ سامانه‌ راداری راهبردی با نام "خلیج فارس" و "مراقب"، و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز از ساخت ۳ پهپاد دوربرد و تحویل آنها به ارتش خبر داده است.

در مراسم رونمایی از این سامانه‌ها که روز یکشنبه ۳۱ فروردین/ ۱۹ آوریل برگزار شد، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش حضور داشتند.

به گزارش رسانه‌های ایران، سامانه‌ خلیج فارس «یک رادار آرایه فازی سه‌بعدی با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر است» و می‌تواند «موشک‌های بالستیک را کشف کند.» همچنین «رادار مراقب هم یک رادار کنترلی سه‌بعدی، با برد ۴۰۰ کیلومتر است که می‌تواند هواپیماهای بدون سرنشین و رادار گریز را کشف کند.»

ارتش جمهوری اسلامی مدعی است که این رادارها «توسط متخصصین سازمان جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان اجرا و تکمیل شده و هم اکنون آماده بهره برداری عملیاتی» شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همچنین روز یکشنبه تعدادی از پروژه‌های عمرانی نیروی پدافند هوایی ارتش به مناسبت روز ارتش افتتاح شد. این در حالی است که امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، از تحویل «حجم انبوهی از هواپیما‌های بدون سرنشین چندمنظوره رزمی، شناسایی و هدف» به نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی هوایی ارتش این کشور خبر داد.

حاتمی، روز شنبه ۳۰ فروردین، در یک مراسم رسمی با حضور عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، در این زمینه گفت که این پهپادها توسط «متخصصان صنایع هوایی بومی‌سازی و تولید انبوه» شده و «تمامی سامانه‌های آن» ارتقاء یافته‌اند.

وزیر دفاع ایران این پهپادها را «از نسل پهپاد‌های جت، ابابیل۳ و کرار اعلام کرد و گفت که «آزمایش تمامی سامانه‌های پدافندی کوتاه‌برد و دوربرد توپخانه‌ای و موشکی و همچنین دستیابی به سامانه‌های سلاح ایجاد اختلال و فریب در شبکه پدافندی دشمن، از مهمترین اهداف ساخت این پهپادها بوده است».

او ادامه داد: این هواپیماهای بدون سرنشین، می‌توانند در ارتفاع ۴۰ تا ۴۵هزار پا پرواز کنند و هواپیمای "کرار"، هواپیمای "ابابیل" و هواپیمای چندمنظوره جت، تا شعاع ۱۵۰۰ کیلومتری می‌توانند مأموریت انجام دهند و مداومت پروازی آن‌ها ۱۸۰ دقیقه است.

امیر حاتمی درباره پهپاد جت اضافه کرد: «این پهپاد‌ با وزنی بالغ بر ۴۷۰ کیلوگرم و ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت پروازی قابلیت اوج‌گیری و انجام عملیات در ارتفاع ۴۰ هزار پا را داراست.

یکسالگی پدافند هوایی ارتش ایران

موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی که فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی این کشور را نیز برعهده دارد، گفته است که «پیشرفت پدافند هوایی کشور با تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش سرعت گرفته است.»

پیشینه نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکی از ۴ نیروی زیرمجموعه این ارتش که وظیفه دفاع از حریم هوایی کشور را برعهده دارد، به سال ۱۳۷۱ و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا باز می‌گردد. این قرارگاه از سال ۱۳۷۱ فعالیت در نیروهای مسلح ایران را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۷ یگان‌های پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش نیز به این مجموعه اضافه گردید. فعالیت نیروی پدافند هوایی ارتش، در سال ۱۳۹۸ با تفکیک از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، رسماً آغاز شد.

تلاش برای تسلط بیشتر ارتش جمهوری اسلامی بر آسمان خلیج فارس، در حالی است که سال گذشته، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی نیروی پدافند سپاه پاسداران تنش میان ایران و آمریکا را افزایش داد.

همچنین ایران از این پهپادها در جنگ‌های نیابتی منطقه استفاده می‌کند. پیشتر یکی از فرماندهان نظامی ایران، اسرائیل را تهدید کرده بود که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی صدها هواپیمای بدون سرنشین در «٢۵ مدل» را به سوی اسرائیل روانه می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy