Monday, Apr 20, 2020

صفحه نخست » فشار اقتصادی و مذاکره! احمد زیدآبادی

za_041820.jpgاحمد زیدآبادی در کانال تلگرام خود نوشت:

سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفته است: "تازمانی که آمریکا فشارهای اقتصادی را ادامه دهد، ایران هیچ گفتگویی با آمریکا نخواهد داشت."

بسیار خوب! آیا این حرف، روی دیگرش این است که اگر فشارها برداشته شود، ایران و آمریکا مذاکره می‌کنند؟

تا آنجا که من می‌دانم کشورها معمولاً برای برداشتن فشارها مذاکره می‌کنند! اگر فشارها خود به خود برطرف شود، دیگر چه نیازی به مذاکره است؟ به عبارت دیگر، اگر فشارهای اقتصادی یک کشور مذاکره با آن را به قصد برداشتن فشارها توجیه نکند، در شرایط نبود چنین فشاری، دیگر چه ضرورتی مذاکره را موجه می‌کند؟

00900.jpgموسوی: ترامپ دنبال جلب‌نظر است، مذاکره نمی‌کنیم

دویچه وله - سخنگوی وزارت خارجه ایران امید آمریکا به مذاکره را "خیالی باطل" خواند. او ترامپ را به سیاسی کاری در موضوع کرونا متهم کرد و از صندوق جهانی پول خواست برای پرداخت وام به تهران، تسلیم "سنگ‌اندازی"‌ واشنگتن نشود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود، به اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره نیازهای پزشکی تهران و تمایل این کشور به مذاکره با آمریکا پاسخ داد.

عباس موسوی از آمریکا خواست از سیاسی‌کاری در موضوع کرونا پرهیز کند. او با اشاره به تاکید ترامپ مبنی بر سرایت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در "ووهان" گفت: «... خود این رژیم در این موضوع متهم است و ما فکر می‌کنیم مقامات آمریکایی به جای کمک به حل این اپیدمی مشغول سیاسی کاری هستند تا تبلیغاتی برای انتخابات انجام دهند و یا این که ذهن افکار عمومی را از بی‌تدبیری دولت خود منحرف کنند.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، سخنان ترامپ پیرامون تمایل ایران به توافق با آمریکا را "ادعا" خواند و عنوان کرد: «ترامپ گاهی ادعاهایی مطرح می‌کند که دروغ است. به تازگی هم او از دریافت نامه‌ای از رهبر کره شمالی خبر داد که پیونگ یانگ آن را بلافاصله تکذیب کرد.»

موسوی ترامپ را به تلاش برای جلب نظر متهم کرد و گفت: «جمهوری اسلامی به دلیل اقدام آمریکا در مورد خروج غیرقانونی از برجام و فشار و تحریم، تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد. کارنامه عهدشکنی آمریکا مشخص است و آنها فکر می‌کنند با سوء استفاده از شرایط موجود، می‌توانند مذاکره کرده و به توافق جدیدی دست یابند. الان هم جلوی بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشورها را می‌گیرند، امید دارند که ایران تن به مذاکره به آنها بدهد، که طبیعتاً خیال باطلی است.»

رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین نشست خبری خود، ضمن ابراز تردید نسبت به آمارهای مربوط به کرونا در ایران، از آمادگی کشورش برای کمک به ایران خبر داد و گفت: «مقامات جمهوری اسلامی باید عاقل باشند و با ما به توافق برسند.»

ترامپ عنوان کرد که ایران در زمان روی کار آمدن او داشت بر تمامی خاورمیانه مسلط می‌شد اما اکنون تنها برای بقا تلاش می‌کند. او اضافه کرد که فشارها به جمهوری اسلامی نتیجه بخش بوده و ایران برای همین به دنبال توافق و مذاکره است.

عباس موسوی در کنفرانس مطبوعاتی خود، ادبیات آمریکا را "نازل" خواند و گفت فشارهای آمریکا، ایران را به مذاکره مجبور نخواهد کرد.

تکرار تقاضا برای وام

عباس موسوی بار دیگر از صندوق بین‌المللی پول تقاضا کرد که وام مورد درخواست تهران را بپردازد و تسلیم "قلدری‌" آمریکا نشود. او گفت: «ما به عنوان عضو قدیمی صندوق که حق عضویت خود را می‌پردازیم، در خواست وام داده‌ایم و استحقاق دریافت آن را داریم. متاسفانه این درخواست با سنگ‌اندازی آمریکا مواجه شده که در راستای فشار واشنگتن علیه ایران است و ما تقاضا داریم دیگر کشورها و نهادهای بین المللی تسلیم قلدری آمریکا نشوند.»

موسوی خبر داد که وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایران به رایزنی برای دریافت وام مورد نظر ادامه خواهند داد و ابراز امیدواری کرد که مقامات صندوق جهانی پول این درخواست را عملی کنند.

ایران از صندوق جهانی پول ۵ میلیارد دلار وام تقاضا کرده است. رئیس کل بانک مرکزی ایران اسفند ۹۸ در نامه‌ای به رئیس صندوق جهانی پول نوشت که این مبلغ برای مقابله با کرونا و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن هزینه خواهد شد. ایالات متحده که از اعضای پرنفوذ صندوق به شمار می‌رود، با اعطای این وام مخالف است و علت این مخالفت را استفاده ایران از کمک‌های بین‌المللی در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه، از اروپا نیز خواست به تعهداتش در برجام و ساز و کار اینستکس عمل کند. رهبر جمهوری اسلامی دریافت کمک از واشنگتن را رد کرده و روحانی خواستار لغو تحریم‌های ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام شده است.

عباس موسوی در نشست خبری خود، حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را نیز "تحریک آمیز و نامشروع" خواند و مسئولیت حفاظت از تنگه هرمز را متوجه ایران دانست: «تا آنجا که می‌دانیم آمریکا مانع گشت‌زنی نیروهای ایرانی شده و پاسخ مقتضی را دریافت کرده است.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید شناورهای سپاه در مانور ۲۷ فروردین در شمال خلیج فارس، رفتارهای مخاطره‌آمیزی داشته‌ و چند مرتبه از فاصله نزیک و با سرعت بالا از جلو و عقب ناوهای آمریکایی رد شده‌اند. نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز مدعی شده که نیروی دریایی آمریکا رفتار تحریک‌آمیزی داشته و برای یکی از شناورها ایجاد مزاحمت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy