Tuesday, Apr 28, 2020

صفحه نخست » نخستین نتایج امیدبخش در درمان بیماران حاد کوویدـ۱۹ در بیمارستان‌های پاریس

paris.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - سازمان بیمارستان‌های پاریس روز دوشنبه ۲۷ آوریل نتایج اولیۀ یک آزمایش بالینی امید بخش در درمان بیماران حاد مبتلا به کوویدـ۱۹ را منتشر کرد. این نتایج از کارآئی و فقدان زیان آوری «توسیلیزوماب»، یک پادتن تک تیره (آنتی کور مونوکلونال) برای دفع آنچه «طوفان سیتوکینی» خوانده می‌شود، حکایت می‌کند.

«طوفان سیتوکینی» پاسخ شدید و فشردۀ دستگاه ایمنی بدن در برابر یک پدیدۀ بیگانه و یا عامل بیمارزاست که به دلیل تولید مفرط سیتوکین به ورم سلول‌ها منجر می‌شود و به سبب نبود دارو برای آن در بیشتر موارد مرگ بیمار را در پی دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

نتایج آزمایشات بالینی بیمارستان‌های پاریس، نخستین خبر امیدبخش در مقابله با کوویدـ۱۹ در جهان است. در حالیکه مطالعات بالینی بسیاری در فرانسه و در دیگر کشورهای جهان در جریان است، سازمان بیمارستان‌های پاریس که شمار فراوانی از پژوهش‌های بالینی در این زمینه را در دست دارد، نتایج اولیۀ یکی از برنامه‌های تحقیقاتی را که هنوز به شکل رسمی به چاپ نرسیده و نیازمندِ «تائید قطعی» است، روز گذشته ۲۷ آوریل در اختیار جامعۀ علمی کشور گذاشت.

این نتایج از کارآئی «توسیلیزوماب»، که با نام‌های تجارتی «اَکتِمرا» و «رو اَکتِمرا» در بازار وجود دارد، در جلوگیری از واکنش شدید دستگاه ایمنی نزد برخی بیماران کوویدـ۱۹ پرده بر می‌دارد.

پاسخ شدید دستگاه ایمنی بدن که «طوفان سیتوکینی» نام گرفته، واکنش نامناسب و زیان باری است که به دلیل نبودن دارو برای آن در بیشتر موارد کشنده است. این واکنش در اشکال حاد کوویدـ۱۹ نیز منجر به ورم سلول‌های ریه شده و می‌تواند به مرگ بیمار بیانجامد.

آزمایشات بالینی انجام گرفته در بیمارستان‌های پاریس، در صورت تائید قطعی، نخستین درمانی است که در این زمینه عرضه می‌شود. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این دارو شمار بیمارانی را که به بخش مراقبت‌های ویژۀ پزشکی انتقال یافته و یا جان خود را از دست داده‌اند، به نسبت گروه دیگری از بیماران که با درمان‌های دیگر مورد مداوا قرار داشته‌اند، به «میزان قابل توجهی» کاهش داده است.

این پژوهش نخستین «آزمایش تطبیقی با نمونه گیری تصادفی» است که سودمندی بالینی یک دارو را در زمینۀ مقابله با کوویدـ۱۹ در بیمارانی که به شکل حاد بیماری دچار شده‌اند، نشان می‌دهد.

سازمان بیمارستان‌های پاریس اعلام کرد که این نتایج باید با مشاهدات در جریان و افزودن نتایج در انتظار «تکمیل و تحکیم» شود و حاصل آن تا چند هفتۀ دیگر در یک نشریۀ علمی به چاپ خواهد رسید.

«توسیلیزوماب» داروئی است که در تسکین «روماتیسم مفصلی» بکار گرفته می‌شود و کارکرد آن سد کردن گیرندۀ یک مولکول پروتئینی دستگاه ایمنی است که حضور آن به التهاب و ورم منجر می‌شود.

بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ که به شکل حاد بیماری دچار می‌شوند، تنها ۵ تا ۱۰ درصد کل بیماران ابتلا یافته را تشکیل می‌دهند، اما دقیقاً بیمارانی هستند که بیش از همۀ دیگران در خطر مرگ قرار دارند و یا نیازمندِ دریافت مراقبت‌های ویژه و تنفس مصنوعی هستند.

بگفتۀ «گزاویه مارییِت»، یکی از هماهنگ کنندگان این پژوهش، ۱۲۹ بیمار بستری شده در ۱۳ بیمارستان پاریس در این آزمایشات شرکت داشته‌اند. همۀ آنها مبتلا به کوویدـ۱۹ همراه با سینه پهلوی «حاد یا متوسط» و نیازمند «اکسیژن رسانی مصنوعی» بوده، اما در «وضعیت بیهوشی و یا خواب مصنوعی» قرار نداشته‌اند.

از این شمار ۶۵ تن مداوای معمول را همراه با «توسیلیزوماب» و ۶۴ تن تنها همان مداوای معمول را دریافت داشته و به مدت ۱۴ روز تحت مشاهدۀ دقیق قرار گرفته‌اند. بگفتۀ «گزاویه مارییِت»، نتایجی که روز گذشته ارائه شد، از مشاهدات این دوهفته بدست آمده است و آگاهی‌های حاصل از مشاهدات بعدی، نتایج اولیه را تکمیل خواهد کرد. بر اساس گزارش ارائه شده، پزشکان هیچگونه اثرات ثانوی ناگوار نزد بیماران مورد مداوا با این دارو مشاهده نکرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اثرات «توسیلیزوماب» پیش از این در مداوای برخی بیماران کوویدـ۱۹ در بیمارستان «فوش» در پاریس مشاهده شده بود، اما آن نتایج در چارچوب دقیق و برنامه ریزی شدۀ آزمایشات بالینی و وجود یک «گروه مرجع و کنترل» بدست نیامده بود.

دست اندرکاران این پژوهش تاکید می‌کنند که هر چند هزینۀ کنونی درمان با «توسیلیزوماب» به میزان ۸۰۰ یورو برای هر تزریق بسیار سنگین به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با مخارج یک روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژۀ پزشکی، کاملاً مقرون به صرفه است.

داروی مشابه دیگری به نام «ساریلوماب»، که با نام تجارتی «کِوزارا» توسط شرکت داروسازی فرانسوی «سانوفی» و داروسازی آمریکائی «ریجنران» تولید می‌شود نیز در چارچوب این مطالعات بالینی مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن بگفتۀ «زاویه مارییِت» در آیندۀ بسیار نزدیک اعلام خواهد شد.

دست اندرکاران این پژوهش و دیگر متخصصان فرانسوی از بدست آمدن این نتایج ابراز خشنودی می‌کنند، اما در همان حال به احتیاط فرا می‌خوانند و استفاده از این دارو را نیازمند بررسی مطالعات تکمیلی که قرار است تا چند هفتۀ دیگر منتشر شود، می‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy