Sunday, May 3, 2020

صفحه نخست » در پی قتل ۲۳ شهروند افغان طالبان با درک «نگرانی ایران» درخواست «ترحم» کرد

41B62262-6E5E-4701-BC9F-45ABD128DF6E.jpegالعربیه

با توجه به روابط خوب گروه طالبان با دولت ایران، این گروه در واکنش به قتل 23 شهروند افغان اظهار امیدواری کرده که تهران با شهروندان افغان براساس «ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی» برخورد کند.

گروه طالبان یکشنبه 3 مه با نشر اعلامیه‌ای نوشت: «از مقامات جمهوری اسلامی ایران امیدواریم که با هموطنان ما براساس ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی برخورد نمایند.»

طالبان در این اعلامیه تاکید کرده که «نگرانی جدی‌اش را در رابطه به قتل شهروندان افغان با مقام‌های ایرانی شریک می‌سازند.»

هرچند دولت افغانستان به گونه جدی از ایران خواسته که در مورد قتل 23 شهروند افغان توسط مرزبانان ایرانی تحقیق کند، اما طالبان با ادبیات نرم و با ابراز امیداوری از تهران خواسته با شهروندان افغان براساس «ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی» برخورد کند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

هرچند گروه طالبان همواره در اعلامیه‌هایش علیه دولت افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی و نیروهای خارجی مستقر در این کشور از ادبیات خشنی استفاده کرده، که آخرین اعلامیه این گروه برای دولت افغانستان مربوط چهار روز پیش است که در مورد شیوع کرونا در زندانیان افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

طالبان در این اعلامیه آمده است: «مسئولین اداره کابل همچنان سازمان‌های نام نهاد حقوق بشر و نهادهای مدعی همدردی انسانی، این موضوع را جدی نگرفته‌اند. تمام جهت‌ها آگاه باشند که اگر خدانخواسته، زندانیان امارت اسلامی تلف شوند، از هر فرد پرسش خواهد شد و انتقام خون‌شان از دشمن بی‌رحم گرفته می‌شود».

این دو اعلامیه طالبان، با ادبیات نرم برای دولت ایران و ادبیات خشن برای دولت افغانستان نشان از روابط نزدیک این گروه با ایران دارد.

اتهام ایران به حمایت از طالبان

پیش از این نیز امریکا و نیز برخی از مقام‌های افغان از روابط نزدیک طالبان با ایران و حمایت مالی و نظامی تهران از این گروه پرده برداشته بودند.

عبدالوهاب وردک، فرمانده سابق نیروهای هوایی افغانستان به تاریخ 8 ژانویه 2020 به شبکه «طلوع نیوز» گفته بود، دولت ایران به طالبان کمک نظامی می‌کند و جنگجویان این گروه را در مشهد آموزش نظامی می‌دهد.

وردک اضافه کرد، دولت ایران با طالبان روابط نزدیک دارد، جنگ‌های که در غرب افغانستان به خصوص در ولایت فراه است، سلاح‌های ایرانی دیده شده که به طالبان کمک کردند و جنگجویان طالبان در مشهد ایران آموزش نظامی می‌گیرند.

در همین حال، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا 7 ژانویه 2020 در نشست خبری در شهر واشنگتن اعلام کرد، دولت ایران مخالف روند صلح در افغانستان است. پمپئو تاکید کرد، دولت ایران با گروه طالبان به شمول شبکه حقانی و ملا دادالله رابطه دارد. اما مقام های ایرانی همواره چنین اتهامات را رد کرده اند.

روابط افغانستان و ایران

گروه طالبان در شرایطی با ابراز امیداوری از تهران خواسته با شهروندان افغان براساس «ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی» برخورد کند که اخیراً روابط افغانستان و ایران پرٌتنش شده بود.

دو هفته پیش محمد ابراهیم طاهریان نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با رئیس جمهوری محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، عبدالرب رسول سیاف، کریم خلیلی، محمد محقق رهبران جهادی و صلاح الدین ربانی وزیر خارجه پیشین افغانستان دیدار کرد و پیشنهاد ایجاد حکومت مشارکتی داده بود.

اما شاه حسین مرتضوی مشاور رئیس جمهوری افغانستان به تاریخ 22 آوریل 2020 در واکنش به گفته های محمد ابراهیم طاهریان گفت، اگر نسخه حکومت مشارکتی شفابخش است چرا احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی تجویز نکرد؟

در همین حال، نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان به تاریخ 24 آوریل 2020 در واکنش به اظهارات طاهریان اعلام کرد: «همان قسم که مردم افغانستان از ویروس کرونا رنج می‌برند، اما ویروس مداخلات ایران خطرناک‌تر است از کرونا، باید مردم افغانستان آگاهی داشته باشند. ایران هیچ وقت به خیر مردم افغانستان نبوده، نیست و نخواهد بود».

از جانب دیگر، شبکه خبری طلوع نیوز به تاریخ 19 مارس 2020 به اطلاعاتی دست یافت و نوشت، دو دیپلمات ایرانی در کابل افغانستان به دلایل فعالیت‌های استخباراتی و عضویت در شاخه قدس سپاه پاسداران ایران اخراج شدند.

منابع به شبکه طلوع نیوز گفته‌اند، حکومت ایران در واکنش به این کار، یک دیپلومات افغانستان را ازسفارت این کشور درتهران و دیپلومات دومی را از کنسولگری افغانستان درمشهد اخراج کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان این خبر را رد یا تایید نکرد اما گفت، روابط کابل - تهران عادی است و فعالیت نمایندگی‌های سیاسی هر دو کشور بدون وقعه ادامه دارند.

از سوی دیگر، سفارت ایران در کابل به طلوع نیوز گفته است: «در حال حاضر نمایندگی‌های سیاسی و کنسولگری ایران و افغانستان در شهرهای گونه گون دو کشور کاملا فعال هستند. در رابطه با کاهش مقطعی شماری معدودی از دیپلمات ها، این امر چند ماه پیش و با صلاحدید دو دولت صورت گرفت و برخی ادعاهای مطرح شده در این رابطه، عمدتاً بربنیاد گمانه زنی بوده اند و وجاهتی ندارد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy