Thursday, May 14, 2020

صفحه نخست » جنجال در ایران بر سر تصویر یک زن شناگر، ویدئویی که از اینستاگرام فدراسیون جهانی حذف شد

swim_051320.jpgرادیو فردا - فدراسیون جهانی شنا نماهنگ ارسالی از سوی شناگران ایرانی را از اینستاگرام خود حذف کرد.

این نماهنگ را جمعی از شناگران مرد و زن ایرانی تهیه کرده بودند و بخشی از چالشی است که ورزشکاران مطرح دنیا در رشته‌های گوناگون در قرنطینه خانگی انجام داده‌اند.

این چالش با هشتگ Dontrushchallenge مشهور شد که آهنگی به همین نام از یک گروه رپ انگلیسی است و ویدئوهای تهیه‌شده، استقبال فدراسیون‌های جهانی از ورزش‌های گوناگون را در پی داشت.



فدراسیون جهانی شنا هم مجموعه‌ای از ویدئوها را که ملی‌پوشان کشورهای گوناگون ارسال کرده‌اند منتشر کرده، اما در پی واکنش فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران، این نماهنگ، بدون هیچ توضیحی، از اینستاگرام فینا حذف شد.

این در حالی است که در صفحه اینستاگرام فینا، ویدئوهای ارسالی از زنان و مردان شناگر پاکستانی، لهستانی، سوئیسی، فرانسوی، روسی و سایر کشورها همچنان باقی است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در ویدئوی مربوط به ایران، مهدی انصاری که در رقابت‌های جهانی شنا کرده، سینا غلامپور با سابقه حضور در قهرمانی آسیا، متینی بالسینی که در جوانان جهان حضور داشت، آرشام میرزایی که بورسیه فدراسیون جهانی شنا را دریافت کرد از جمله شناگران شناخته‌شده‌ای هستند که حضور دارند.

فیلم یا عکسی از شنای زنان ایران در رسانه‌های داخلی منتشر نمی‌شود و به همین خاطر این قهرمانان زن که در نماهنگ ارسالی حضور دارند برای هواداران ورزش شناخته‌شده نیستند.

زنان شناگر ایران پس از انقلاب اسلامی از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم بوده‌اند. آنها از نگاه فدراسیون شنای ایران، حق انتشار نماهنگ با لباس شنا را نیز ندارند.

در همین زمینه روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «جنجال کلیپ زنان شناگر» به نقل از رئیس فدراسیون ایران نوشته است: «ما به فینا ایمیل می‌زنیم و اعلام می‌کنیم که این ویدئوها باید از درگاه ما ارسال شود.»

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش خود در این باره نوشته است که گروهی از ملی‌پوشان شنا با ساخت «کلیپی نامتعارف» و ارسال آن برای فدراسیون جهانی که مورد توجه‌شان قرار گرفت، «حاشیه جدیدی را به وجود آوردند».

پیشتر کیمیا علیزاده، تنها زن مدال‌آور المپیک در تاریخ ورزش ایران، پس از پناهندگی به آلمان درباره برخورد با ورزشکاران زن در ایران در اینستاگرام نوشته بود: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر چه گفتند پوشیدم و مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند. ما ابزاریم. فقط آن مدال‌های فلزی اهمیت دارد تا به هر قیمتی که خودشان نرخ گذاشتند از ما بخرند و بهره‌برداری سیاسی کنند.»

میترا حجازی‌پور، عضو تیم ملی شطرنج ایران، نیز در مسابقات جهانی بدون حجاب اسلامی بازی کرد و از حضور در تیم ملی محروم شد.

او که در فرانسه تحصیل می‌کند، در اینستاگرام نوشت: «تصمیم گرفته‌ام که دیگر در ساخت و پرداخت این جرثومه هولناک سهمی نداشته باشم. حجاب اجباری نماد بارز مسلکی است که در آن زن، جنس دوم محسوب می‌شود. انبوه محدودیت‌ها را برای یک زن ایجاد و او را از داشتن حقوق اولیه‌اش محروم می‌کند.»

پرونده‌سازی برای دختران و پسران شناگر ایران؛ کدام ملی‌پوش زن؟

ایران وایر - ساخت یک کلیپ چالشی به سفارش فدراسیون جهانی شنا، برای برخی از ملی‌پوش‌های زن و مرد ایران دردسرساز شده است.

برخی از ملی‌‌پوش‌های شناگر ایرانی برای ساخت کلیپی که برگرفته از قرنطینه، کرونا و عشق به رشته ورزشی شنا بود، باهم همکاری کردند. تنها موردی که یک رسانه مانند «باشگاه خبرنگاران جوان» می‌توانست روی آن متمرکز شود، حضور دخترانی بود که حجاب اسلامی (پوشش برای موهای سر) نداشتند.

سایت باشگاه خبرنگاران دقایقی پس از انتشار این کلیپ، با تیتر «کلیپ ملی‌پوشان شنای ایران با لباس نامتعارف در فضای مجازی» نوشت: «گروهی از ملی پوشان شنای کشورمان با ساخت کلیپی نامتعارف و ارسال آن برای فدراسیون جهانی شنا که موردتوجه آن‌ها قرار گرفت، حاشیه جدیدی را به وجود آوردند.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این خبرگزاری مدعی شد که با «محسن رضوانی»، رییس فدراسیون شنای ایران هم تماس گرفته تا جواب آن‌ها را در قبال ویدیویی که به فدراسیون جهانی شنا ارسال شده است بشنوند.

ساعاتی بعد رییس فدراسیون شنای ایران با «نامتعارف» خواندن این ویدیو، ادعا کرد که در این کلیپ فقط ۲ یا ۳ چهره شاخص شنای ایران در بخش مردان به چشم می‌خورد و از زنان، افراد شاخص و مطرحی حضور ندارند.

درعین‌حال، برخی از گزارش‌‌ها نیز ادعا شد که دختران و پسران ملی‌پوش شنای ایران در این ویدیو حضور داشتند.

محسن رضوانی گفته بود: «فدراسیون در حال بررسی ویدیو منتشرشده بانوان شناگر در اینستاگرام فینا است. ما به فینا ایمیل زده‌ایم و اعلام کردیم که این ویدیو‌ها باید از درگاه ما به فینا ارسال شود. گویا فینا هر ویدیویی را که شناگران ارسال کنند پخش می‌کند و این ویدیو ارتباطی به فدراسیون ندارد.»

او به رسانه‌ها اطمینان داد که فدراسیون شنای جمهوری اسلامی، موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

یکی از شناخته‌ترین شناگران حاضر در این کلیپ «مهدی انصاری»، عضو تیم ملی شنای ایران است. تیر ۱۳۹۸ «محسن سمیع‌زاده»، مدیر فنی تیم ملی شنای ایران در گفت‌وگو با ایسنا اعتراف کرد که اگر مهدی انصاری از البسه جدید فدراسیون جهانی شنا که برای ثبت رکوردهای جدید طراحی شده است در رقابت‌های جهانی استفاده می‌کرد، نه‌تنها رکورد آسیا را تغییر می‌داد و نه‌تنها به فینال مسابقات جهانی می‌رسید که خیلی زود سهمیه المپیک توکیو را هم به دست می‌آورد.

مدیر فنی تیم ملی ایران تاکید کرده بود که از سال ۲۰۰۹ البسه جدید شنای تیم ملی تغییر نکرده و فدراسیون شنا لباس‌های جدید را برای ملی‌پوش‌ها خریداری نکرده است.

به‌جز مهدی انصاری، «آرشام میرزایی»، «سینا غلامپور» و «متین بالسینی»، دیگر ملی‌پوش‌هایی هستند که در چالش «شنا در قرنطینه» برای فدراسیون جهانی شنا شرکت‌ کرده‌اند.

نکته جالب اینجاست؛ پس از انقلاب و از سال ۱۳۵۷ ورزش ایران رشته‌ای به نام «شنا، شیرجه و واترپلوی ملی زنان» ندارد. دختران شناگر یا دختران واترپلو هرگز در هیچ رقابت بین‌المللی شرکت نکرده‌اند.

زمانی که زنان ایرانی حق حضور در رقابت‌های بین‌‌المللی را ندارند، «ملی‌‌پوش» بودن هم معنایی پیدا نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اما از فدراسیون شنای ایران خواسته بود با دختران و پسران شناگر تیم ملی ایران برخورد کند.

روز گذشته دختران و پسران تیم ملی شنای پاکستان هم به چالش فدراسیون جهانی شنا پیوستند و ویدیوی خود را برای فینا ارسال کردند. شناگران فرانسه، قطر، لهستان، روسیه و آمریکا نیز پیش‌ازاین در چالش فدراسیون جهانی شنا شرکت کرده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy