Saturday, May 23, 2020

صفحه نخست » افتتاح پارک بانوان در ساری بدون حضور زنان

park_052320.jpgطبق تصاویری که خبرگزاری‌ مهر از مراسم هفته گذشته افتتاح پارک بانوان ساری منتشر کرده، اکثریت قریب به اتفاق حاضران را مردان تشکیل می‌دهند. در برخی تصاویر، تنها یک زن دیده می‌شود. فعالان حقوق زنان، «‌پارک بانوان» را مصداق تبعیض و جداسازی جنسیتی می‌دانند و با آن مخالفند.

ایرنا - پارک بانوان ساری در حالی به بهره‌برداری رسید که به استناد اظهار نظر متفاوت شهردار جدید این شهر در مراسم افتتاح ، پیش از این که مامنی برای تفریح سالم بانوان باشد در همان مراسم افتتاح به صورت تلویحی و شفاهی تغییر کاربری داد و به پارکی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

002.jpg003.jpg

بانوان ساروی دیروز بیش از آن که از پاره شدن روبان پارکی که به نامشان ساخته شده هیجان زده شده باشند ، به خاطر نواقص ناگفته ای که این پارک اختصاصی را هنگام بهره برداری به یک پارک عمومی تبدیل کرده ، در حیرت ماندند.

شهردار ساری دیروز در نخستین لحظه‌های گشایش این بوستان با بیان چند جمله تمام گمانه‌زنی‌هایی را تایید کرد که تا کنون درباره نواقص این پارک به عنوان پارک ویژه بانوان وجود داشت از جمله مشرف بودن ساختمان‌های اطراف پارک به این فضای تفریحی و حتی به طور رسمی گفت که این پارک فضایی برای حضور خانواده‌هاست و نمی‌توان آن را پارک بانوان نامید.

یک پارک طلبِ بانوان از شهرداری

«عباس رجبی» در این مراسم از جانمایی نامناسب پارک بانوان در دوره قبلی مدیریت شهری ساری انتقاد کرد و گفت: مدیران شهری دوره گذشته در انتخاب زمین برای ساخت پارک ویژه بانوان دقت نکردند. شهرداری هم در دوره جدید مدیریت مجبور به ادامه ساخت این بوستان شد. مردم ساری این پارک را به عنوان بوستان خانواده از شهرداری بپذیرند تا در آینده پارکی در شأن بانوان ساخته شود.

شهردار مرکز مازندران صراحتاً اعلام کرد که به دلیل بی‌توجهی به ساخت و سازهایی که در اطراف این پارک صورت گرفته، تمام ضوابط و شرایط پارک ویژه بانوان از بین رفته و این پارک باید به عنوان پارک خانواده مورد استفاده قرار بگیرد.

همین چند جمله کافی است تا برای بانوان شهر ساری مشخص شود که پس از چند سال شنیدن وعده ایجاد فضایی تفریحی ویژه آنان، باز هم باید چند سال دیگر منتظر بمانند و وعده ساخت پارک بانوان بشنوند.

پنجره‌هایی رو به پارک

ماجرا از این قرار است که پارک بانوان ساری که طی روزهای اخیر بنرهای زیادی در شهر برای تبلیغ پایان ساخت و افتتاح آن نصب شد، به گفته شهردار این شهر معیارهای یک پارک ویژه بانوان را ندارد. دلیل این وضعیت هم مشرف بودن ساختمان‌های اطراف این پارک است. تقریباً از هر طرف پارک ساختمان‌ها به فضای داخلی آن دید دارند و با این حساب بانوان نمی‌توانند در این پارک آن‌طور که انتظارش را داشتند راحت حضور یابند و به فعالیت‌های ورزشی یا تفریح و سرگرمی بپردازند.

در مراسم افتتاح این پارک علاوه بر شهردار ساری که اشاره‌ای به مناسب نبودن پارک برای حضور بانوان داشت، برخی مسئولان دیگر نیز در گفت‌وگوهایی که بین آن‌ها رد و بدل می‌شد به این موضوع اشاره کردند. حجت‌الاسلام «محمدباقر لایینی» نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این مراسم حضور داشت و این موضوع مورد توجه او قرار گرفت و به آن اشاره کرد.

تناقض بزرگ

اما مشرف بودن ساختمان‌های اطراف این پارک تنها نقطه انتقاد به این پروژه ویژه بانوان نیست. در همسایگی پارک بانوان ساری، زمینی قرار دارد که گفته می‌شود مجوز ساخت یک مجتمع تجاری چند طبقه از سوی شهرداری ساری برای آن صادر شده است. یعنی شهرداری ساری همزمان که مقدمات ساخت پارکی ویژه بانوان را تدارک می‌دید، مجوزی برای ساخت یک مجتمع تجاری چند طبقه در کنار همین پارک صادر کرد ، ساختمانی چند طبقه که در همسایگی پارک در حال ساخت است. این ساختمان در حال حاضر نیز با اجرا شدن بخشی از بنا، دید کاملی به محوطه پارک ایجاد کرده است.

تصمیم شهرداری ساری بابت صدور مجوز ساخت این بنا در همسایگی پارک بانوان در مغایرت با طرح ساخت پارک بانوان است. این اتفاق در حالی رقم خورد که مدیران شهری ساری در دوره چهارم شورای شهر و مدیریت پیشین شهرداری بارها از پروژه پارک بانوان ساری به عنوان یکی از اقدامات مهم یاد می‌کردند و وعده آن را به بانوان می‌دادند. به عبارت ساده‌تر، شهرداری ساری در زمان آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه، نخستین معیار ساخت پارک بانوان را که اتفاقا در مشخصات مقدماتی این طرح آمده است ، نادیده گرفت.

در نخستین بند مشخصات طرح پارک بانوان ساری که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ با کد خبر ۶۴۱۰ روی پورتال اطلاع‌رسانی شهرداری ساری منتشر شد و به تشریح مکان طرح اختصاص دارد نوشته شده است: «پس از بررسی‌های صورت گرفته به لحاظ رعایت اشراف و محرمیت فضا و همچنین سهولت دسترسی به آن، مکان پارک در ابتدای جاده فرح‌آباد ساری، در جوار منطقه ششصد دستگاه تعیین گردید.»مشهود است که مسئولان شهرداری ساری نخستین اولویت خود را از همان ابتدا، رعایت اشراف و محرمیت فضا در نظر گرفتند تا ضابطه اصلی ساخت پارک بانوان در ایران رعایت شود و بانوان بتوانند با پوششی راحت‌تر در فضایی باز به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

علاوه بر آن نیز نوشته شده که این پارک جمعه هر هفته به حضور خانواده‌ها اختصاص می‌یابد و همه می‌توانند با رعایت ضوابط مرسوم حضور در اماکن عمومی از فضا و خدمات و امکانات این پارک استفاده کنند. یعنی قرار بود این پارک در ۶ روز هفته به طور کامل در اختیار بانوان قرار گیرد تا در شرایطی راحت‌تر نسبت به سایر پارک‌ها در آن حضور یابند و اوقات فراغت خود را بگذرانند یا به فعالیت‌های ورزشی مشغول شوند. اما مشرف بودن ساختمان‌های اطراف پارک این اجازه را به بانوان نمی‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy