Monday, Jun 1, 2020

صفحه نخست » هشدار چین به آمریکا: با پاسخ قاطع ما روبرو می‌شوید

china_060120.jpgبی بی سی - چین هشدار داده است که هرگونه تلاش آمریکا برای ضربه زدن به منافع پکن با "واکنش قاطع" این کشور روبرو خواهد شد.

وزارت خارجه چین با این هشدار از تصمیم آمریکا برای اقدام علیه دانشجویان و شرکت‌های چینی در ایالات متحده و همین طور بازنگری در "روابط ویژه" واشنگتن با هنگ کنگ انتقاد کرده است.

کنگره ملی خلق چین هفته گذشته لایحه اجرای قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ را با وجود مخالفت‌ها و اعتراض‌های خیابانی تصویب کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصویب این قانون را "یک تراژدی" برای مردم هنگ کنگ خوانده و گفته این اقدام تعهد چین به خودمختار ماندن هنگ کنگ را نقض می‌کند.

آقای ترامپ دستور داده که کابینه‌اش روندی را برای پایان دادن به روابط ویژه آمریکا با هنگ کنگ با هدف تنبیه چین آغاز کند.

آمریکا قانونی دارد که بر اساس آن در مبادلات تجاری و اقتصادی هنگ کنگ را جدا از جمهوری خلق چین در نظر می‌گیرد. هنگ کنگ به صورت نیمه خودمختار زیر نظر دولت مرکزی چین اداره می‌شود.

روابط چین و آمریکا در ماه‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله انتقادات مقام‌های آمریکایی از برخورد چین با شیوع کرونا و اعتراض‌های هنگ‌کنگ به شدت وخیم شده است.

چین درباره اعتراض‌های آمریکا چه می‌گوید؟

چین که در جریان اعتراض‌های هنگ کنگ از سوی کشورهای غربی و آمریکا به خشونت علیه معترضان متهم شده بود، اکنون برخورد با اعتراض‌ها در آمریکا را نشانه "استاندارد دوگانه" این کشور در زمینه حقوق بشر می‌داند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که ناآرامی‌های آمریکا در روزهای اخیر حاکی از "مشکلات شدید نژادی و خشونت پلیس" در این کشور است و برخورد با معترضان در آمریکا استاندارد دوگانه واشنگتن را نشان می‌دهد.

آقای ژائو در واکنش به مرگ جورج فلوید به دلیل خشونت خشونت پلیس و اعتراض‌های بعد از آن در آمریکا گفت: "زندگی سیاهپوستان هم مثل زندگی دیگران مهم است. حقوق بشر باید برای آنها هم تصمین شود... نژادپرستی علیه اقلیت‌ها در ایالات متحده بیماری مزمنی در جامعه آمریکایی است."

هوا چون‌یینگ، یکی از دیگر از سخنگوهای وزارت خارجه چین هم در توییتر خود واشنگتن را هدف قرار داده است.

خانم هوا توییت انتقادی مورگان اورتگاس، همتای آمریکایی خود علیه چین را با عبارت "نمی‌توانم نفس بکشم" پاسخ داده است. این آخرین کلمات جورج فلوید است که در حالی که گردنش زیر فشار زانوی مامور پلیس است می‌گوید "نمی‌توانم نفس بکشم."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy