Monday, Jun 1, 2020

صفحه نخست » مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران را به دخالت در ناآرامی‌های آمریکا متهم کرد

nationalSec_060120.jpgدویچه وله - مشاور امنیت ملی آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی ایران، چین، روسیه و زیمبابوه را به دخالت در ناآرامی‌های اخیر آمریکا متهم کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به رابرت اوبراین گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با برنامه "این هفته" شبکه تلویزیونی ABC از "دخالت سه کشور در ناآرامی‌های اخیر آمریکا" سخن گفت.

رابرت سی.اوبراین در این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایالات متحده به "دخالت" چین، روسیه و زیمبابوه در ناآرامی‌های اخیر آمریکا گفت: «بله، ایران هم مطمئنا در این موضوع فعال است. ما خیلی فشرده با متحدانمان روی این موضوع کار می‌کنیم. من تمام آخر هفته تلفنی با مشاوران امنیت ملی [در سایر کشورها] صحبت کردم. در روزهای آینده با آنها ملاقات خواهم کرد. این دموکراسی‌ها در کنار هم خواهند ماند.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

شنبه شب (۳۰ مه) مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته اطلاعات و امنیت سنا در حساب کاربری خود در توییتر از فعالیت‌های "بسیار فشرده" در شبکه‌های اجتماعی درباره اعتراضات اخیر در آمریکا نوشت و در این پیوند به حداقل سه کشور خارجی اشاره کرد: «آنها این اختلافات را به وجود نیاورده‌اند اما تحولات را به صورت فعال پیگیری و خشونت و درگیری را از جنبه‌های مختلف تبلیغ می‌کنند.»

رابرت سی. اوبراین در مصاحبه با ای‌بی‌سی این مسئله را کاملا تایید کرد و گفت که توییت‌هایی از طرف چین دیده که رضایت و خشنودی از ناآرامی‌ها در آمریکا را نشان می‌دهند. او سپس در کنار چین به ایران و زیمبابوه نیز اشاره کرد.

او همچنین از ترامپ که این گونه توییت‌ها را سبب تشدید خشونت در آمریکا دانسته است، دفاع کرد.

اوبراین در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه "همانطور که در گذشته فعالانه تلاش کرده به ناآرامی‌های نژادی در آمریکا دامن بزند"، سعی در تشدید ناآرامی‌ها دارد یا نه، گفت که ممکن است فعالیت‌هایی از سوی کاربران روسی در شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد، اما تفاوت روسیه با چین در این مورد مشخص در این است که توییت‌های مشاهده‌شده مستقیما از سوی مقامات چینی نوشته می‌شوند.

روز شنبه ۱۰ خرداد سخنگوی وزارت امور خارجه چین توییت مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نگرانی دولت آمریکا درباره هنگ‌کنگ و قانون جدید چین را در حساب توییتری خود منتشر کرد و در این باره نوشت: «نمی‌تونم نفس بکشم».

این جمله‌ای است که جرج فلوید و اریک گارنر در آخرین لحظات زندگی‌شان بر زبان آوردند؛ دو مرد سیاه‌پوستی که در پی خشونت شدید پلیس در آمریکا کشته شدند.

هوآ چان‌یینگ سپس گزارش تلویزیونی شبکه روسی راشیا تودی درباره ناآرامی‌ها در آمریکا را در حساب توییری خود بازنشر کرد.

در روز شنبه همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره ناآرامی‌های آمریکا توییت کرد. ظریف عکسی از بیانیه مطبوعاتی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد درباره "ماجراجویی‌های" دولت ایران در سوریه، حمایت از حزب‌الله، حماس و حوثی‌های یمن و نیز حمایت تلویحی از اعتراضات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی. ظریف به همراه عکس این بیانیه که برخی کلمات آن تغییر داده شده است، به انگلیسی توییت کرد: «مبارزه جهانی علیه نژادپرستی مدتهاست که به تاخیر افتاده است.»

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز دوشنبه ۱۲ خرداد به سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان داد. او گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد.»

موسوی در کنفرانس خبری هفتگی خود در این باره گفت: «کشوری که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کرده و از بیان این دخالت ابایی ندارد، آمریکا است. این نوع اظهارات از شخصی مانند ترامپ بعید نیست. او در اداره آمریکا، اقتصاد این کشور و مقابله با کرونا شکست خورده و دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران اتفاقات اخیر در آمریکا را "نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم و اتباع آمریکایی" دانست.

او در عین حال هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد کرد و گفت: «آمریکایی که مدعی حقوق بشر است و برخی مسائل را به رخ دیگر کشورها می‌کشد، وحشیانه‌ترین سرکوب‌ها را علیه شهروندان خود به‌ویژه رنگین‌پوستان انجام می‌دهد که موجب تاسف و ناراحتی همه است.»

در جریان ناآرامی‌های ایران در سال ۱۳۹۷ و ۹۸ مقامات جمهوری اسلامی همواره ایالات متحده را به دخالت در این اعتراضات متهم می‌کردند.

جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست ۴۶ ساله آمریکایی، روز دوشنبه پنجم خرداد به دلیل خشونت بیش از حد نیروهای پلیس هنگام دستگیری جان باخت. یکی از چهار افسر پلیسی که در مرگ او دست داشت، بازداشت و به قتل غیر عمد متهم شده است. این افسر پلیس بی‌توجه به درخواست کمک فلوید که به زحمت می‌گفت نمی‌تواند نفس بکشد، زانوی خود را ۹ دقیقه روی گردن فلوید فشار داد.

فیلمی که توسط یک رهگذر از این صحنه ثبت شد، به سرعت در اینترنت پخش شد و خشم هزاران شهروند آمریکا را برانگیخت. اعتراض به این اقدام پلیس به خشونت کشیده شده و به مناطق مختلف آمریکا سرایت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy