Friday, Jun 5, 2020

صفحه نخست » وزیر فعلی و سابق‌ دفاع در تقابل با رئیس‌جمهوری آمریکا؛ پاسخ تند و خشن ترامپ

dm_060320.jpgیورونیوز - مارک اسپر، وزیر دفاع فعلی آمریکا در حالی در اظهاراتی متناقض با سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد با اعزام نیروهای ارتش به شهرهای بزرگ مخالف است که جیمز متیس وزیر دفاع پیشین ایالات متحده نیز در بیانیه‌ تندی علیه ترامپ موضع‌گیری کرده است؛ بیانیه‌ای که واکنش تندتر ترامپ را در پی داشت.

جیمز متیس در بیانیه خود گفته است: «دونالد ترامپ، نخستین رئیس جمهور در طول زندگی من است که سعی نمی‌کند مردم آمریکا را متحد کند، حتی وانمود به این کار همم نمی‌کند. در عوض او تلاش دارد بین ما شکاف بیاندازد.»

رئیس سابق پنتاگون اضافه کرد: «آنچه شاهدش هستیم عواقب سه سال تلاش عامدانه است. آنچه شاهدش هستیم عواقب فقدان رهبری بالغ در طول سه سال است. »

دونالد ترامپ، نخستین رئیس جمهور در طول زندگی من است که سعی نمی‌کند مردم آمریکا را متحد کند، حتی وانمود به این کار نیز نمی‌کند. در عوض او تلاش دارد بین ما شکاف بیاندازد.
جیمز متیس
وزیر دفاع سابق آمریکا

بیانیه متیس در حالی منتشر شد که بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا پس از انتشار ویدئویی از برخورد پلیس مینیاپولیس با جورج فلوید که منجر به مرگ این مرد سیاهپوست شد، صحنه اعتراض و ناآرامی شده‌اند. این اعتراض‌ها نهمین شب خود را نیز پشت سر گذاشت.

جیمز متیس که حدود دو سال در دولت دونالد ترامپ وزیر دفاع بود، در دسامبر ۲۰۱۸ از مقام خود استعفا داد.

وی در بیانیه خود تصریح کرد: «وقتی ۵۰ سال پیش وارد ارتش شدم، قسم خوردم که از قانون اساسی دفاع و حمایت کنم. اما هرگز در خواب هم نمی‌دیدم به نیروهای نظامی که همان سوگند را یاد کرده‌اند، دستور داده شود حقوق هموطنان آمریکایی خود را که در قانون اساسی به آن اشاره شده است، نقض کنند. هیچگاه تصور نمی‌کردم آن‌ها بخواهند فرصتی برای گرفتن عکس‌های عجیب را برای فرمانده منتخب کل قوا در حالی که فرماندهان نظامی کنار او ایستاده‌اند، فراهم کنند.»

اشاره متیس به حضور روز دوشنبه رئیس جمهوری آمریکا در کلیسای سنت جان در نزدیکی کاخ سفید است که وی با پای پیاده روانه این کلیسا شد و روبروی آن انجیلی را با دست بالا برد و سپس با افراد حاضر عکس یادگاری گرفت. پیش از این برنامه، مسیر عبور ترامپ از حضور معترضان با استفاده از گاز اشک‌آور و ابزارهای دیگر خالی شده بود.

متیس در بیانیه خود تاکید کرد که وقایع این هفته آمریکا را با عصبانیت و وحشت‌زده تماشا کرده است. وی از خواسته معترضان که «عدالت برابر طبق قانون» است، حمایت کرد و گفت: «این شعار چیزی است که مردم معترض به‌حق خواهان آن هستند.»

ترامپ: خوشحالم "سگ دیوانه" رفته است

اما این بیانیه واکنش تند ترامپ را در پی داشت به‌طوریکه وی در توئیتی نوشت: «شاید تنها وجه مشترک بین من و باراک اوباما در این است که هر دوی ما افتخار اخراج جیمز متیس را داریم.» وی تاکید کرد که از متیس خواسته بود که استعفا دهد و از این بابت احساس خوبی داشت.

شاید تنها وجه مشترک بین من و باراک اوباما در این است که هر دوی ما افتخار اخراج جیمز متیس را داریم
دونالد ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا

ترامپ به لقب متیس اشاره کرد: «لقب او "آشوب" بود که من آن را دوست نداشتم و به "سگ دیوانه" تغییر پیدا کرد.»

وی در این رشته توییت نوشت که او به متیس یک زندگی تازه داد اما از پسش برنیامد. ترامپ در نهایت تاکید کرد از اینکه او رفته است خوشحال است.

وزیر دفاع فعلی نیز بر طبل مخالفت کوبید

اما همزمان با جدال ترامپ با وزیر دفاع سابقش، وزیر دفاع فعلی نیز بر طبل مخالفت کوبید. در روزهای اخیر، ناآرامی‌های داخلی ترامپ را ترغیب کرده است تا فرمانداران ایالت‌ها را برای استفاده از روش‌های سخت‌گیرانه تر و نیروهای بیشتر برای مقابله با معترضان فراخواند. وی همچنین تهدید کرد اگر ایالت‌ها قادر به فرونشاندن ناآرامی‌ها نیستند او ارتش را به میدان می‌آورد.

موضوعی که واکنش وزیر دفاع فعلی آمریکا را نیز در پی داشت و او در یک نشست خبری تاکید کرد که استفاده از نیروهای ارتش تنها در وخیم‌ترین شرایط اضطراری و به‌عنوان آخرین گزینه مجاز است.

وی به قانون معروف به «قانون شورش» اشاره کرد. این قانون در سال ۱۸۰۷ به تصویب رسیده است و اگر رئیس جمهوری آمریکا بخواهد نیروهای ارتش را به ایالت‌ها بفرستد باید این قانون را به اجرا بگذارد.

مارک اسپر در سخنان شب گذشته خود تاکید کرد که موافق اجرای قانون شورش نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy