Thursday, Jun 4, 2020

صفحه نخست » دختر ۱۷ ساله‌ سقزی که به جای لباس عروس، کفن پوشید

suicide_060420.jpgتازه ۳ ماه است که سال ۹۸ جای خود را سال ۹۹ داده است، اما در همین مدت کم ماجرای خودکشی دو دختر نوجوان که هر دو روستایی بوده و هر دو به دلیل فقر خانواده دست به خودکشی زده‌اند تیتر رسانه‌ها شد. اولی زینب ۱۱ ساله نوجوان ایلامی بود که به دلیل عدم توانایی خانواده برای خرید لباس عید خود را حلق آویز کرد و دومی هم مفیده ۱۷ ساله اهل کردستان که به دلیل ناتوانی خانواده برای تامین جهیزیه‌اش خود را به دار آویخت. صد البته که این تنها خودکشی‌هایی است که خبر آن به رسانه‌ها رسیده است و درباره سایر موارد کسی چیزی نمی‌داند.

رویداد۲۴ - شادی مکی: مفیده که روز ۳ خرداد به زندگی خود پایان داد، قرار بود این روز‌ها به عنوان تازه عروس در کنار مردی که مدت‌ها شیفته یکدیگر بودند زندگی کند. اما او یک هفته پیش از آغاز زندگی مشترک و زودهنگامش در سن ۱۷ سالگی خود را دار فقر آویخت.

مفیده اهل روستای قباغلو از توابع شهرستان سقز استان کردستان بود. خانواده او کشاورز بوده و گاهی پدر در فصل زمستان خطر کولبری را به جان می‌خرد تا بتواند معاش خانواده را بگذراند. پدر خانواده با همه تلاشی که دارد به دلیل مخارج سنگین زندگی آنهم در استانی که بیکاری و محرومیت در آن موج می‌زند نتوانست جهیزیه دختر نوجوانش را تامین کند. فقر و ترس از شرمنده شدن در مقابل خانواده همسره انقدر برای مفیده سنگین تمام می‌شود که او براساس احساسات افسارگسیخته نوجوانی و غرور خاص این دوره دست از زندگی شسته و خانواده و اهل روستا را به سوگ خود بنشاند.
یکی از آشنایان این خانواده ماجرا را برای رویداد۲۴ اینگونه تعریف می‌کند: والدین مفیده ۴۰ تا ۴۵ ساله، اما بی‌سواد هستند. ۳ فرزند دارند که مفیده دختر بزرگ خانواده بوده است. تنها دلیل خودکشی این دختر فقر شدید خانواده بوده است.
او ادامه می‌دهد: آن‌ها توان تامین جهیزیه را برای مفیده نداشتند. درحالیکه مفیده تا چند روز دیگر باید مراسم عروسیش را برگزار می‌کرد. این دختر نوجوان ناگهان احساسش بر منطقش غلبه کرده و والدین هم نتوانستند موضوع را به صورت حکیمانه به او بگویند و او را در نهایت تسلی دهند. در نهایت این دختر با شال لباسش خود را در خانه حلق‌آویز می‌کند و جسدش را خواهر کوچکترش پیدا می‌کند.
این فرد آگاه می‌گوید: شاید والدین روی‌شان نمی‌شده است که پول جهیزیه او را قرض کنند. البته در مناطق کردنشین تاکید زیادی روی جهیزیه نیست. مگر اینکه چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها باعث چنین حالتی در این دختر شده باشد.
وی با تاکید دوباره بر فقر خانواده به عنوان علت خودکشی مفیده عنوان می‌کند: این دختر از اینکه نتوانسته بود حتی یک انگشتر برای نامزدش تهیه کند معذب شده بوده و احساس می‌کرده که در مقابل خانواده شوهرش شرمسار شده است. این در حالیکه است رابطه دختر و پسر مانند لیلی و مجنون بوده و خیلی عاشق هم بوده‌اند.
این فرد می‌گوید: مردم روستای ما به لحاظ اقتصادی در وضعیت فقیر تا متوسط ضعیف قرار دارند. غالبا دامدار و کشاورزند و جوانان هم بیشتر کارگری می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy