Friday, Jun 12, 2020

صفحه نخست » از سر گرفته شدن اعتراضات در عراق و لبنان؛ اوضاع به زیان جمهوری اسلامی پیش می‌رود

Libanon.jpg کیهان لندن - شرایط سیاسی در سوریه، عراق و لبنان که اصلی‌ترین پایگاه‌ها در «جغرافیای مقاومت» جمهوری اسلامی به شمار می‌روند برخلاف منافع تهران درحال تغییر است.

همزمان با تظاهرات ضدحکومتی در چند شهر سوریه اعتراضات گسترده‌ای نیز در لبنان و عراق دوباره از سر گرفته شده است.

گزارش‌ها از بیروت حاکیست در دو هفته گذشته نیروهای حزب‌الله و امل بارها با معترضان درگیر شده و به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند. اعتراضات مردم علیه وضعیت اقتصادی است. بعضی رسانه‌های لبنانی گزارش داده‌اند که شبه‌نظامی‌ها به مردم عادی تیراندازی و چند نفر را زخمی کرده‌اند.

هواداران حزب‌الله به صورت گروهی در نقاط مختلف بیروت تجمع کنند تا اعتراضات مسالمت‌آمیز را به خشونت بکشانند تا بتوانند با خیال راحت به ضرب و جرح و سرکوب معترضان بپردازند. نیروهای امنیتی و دولتی لبنان تلاش می‌کنند از درگیری میان دو طرف جلوگیری کنند با این حال حزب‌اللهی‌‌ها هم مسلح‌اند و هم تجهیزات مختلف برای آسیب رساندن به مردم دارند!

این در حالیست که معترضان خواستار خلع سلاح حزب‌الله که با حمایت جمهوری اسلامی در سال‌های نخست دهه هشتاد میلادی تشکیل شده هستند. شعارهای آنها علیه حسن نصرالله رهبر این گروه تروریستی- شبه‌نظامی هواداران او را خشمگین می‌‌کند. در طرابلس هم درگیری‌ها شدید است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

بی‌بی‌سی جهانی در گزارشی می‌نویسد با افزایش قیمت ارز التهابات در لبنان افزایش می‌یابد.

اعتراضات لبنان حدود چهار پنج ماه پیش با شیوع کُرونا متوقف شد اما بار دیگر از سر گرفته شده و دولت این کشور برای کنترل اوضاع نشست اضطراری برگزار کرده است. کرونا اقتصاد لبنان را نیز مانند دیگر کشورهای جهان تحت تاثیر قرار داده و بر شدت اعتراضات افزوده است. معترضان خیابان‌ها و جاده‌ها را می‌بندند. خوراک و مواد غذایی و مورد نیاز مرتب گران می‌شود و مردم توان خرید ندارند.

بر اساس گزارش‌ها، شش میلیون نفر از شهروندان لبنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و یک سوم نیروی کار جزو بیکاران هستند. دولت لبنان در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است تا وام اضطراری از این نهاد جهانی دریافت کند.

تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نیز سبب کاهش کمک‌های رژیم ایران به لبنان شده و این مسئله در به راه افتادن اعتراضات بی‌تاثیر نیست. بر اساس طرح پیشنهادی کنگره آمریکا که جمهوریخواهان ارائه داده‌اند کمک‌های آمریکا به لبنان باید قطع شود زیرا نیروهای حزب‌الله به عنوان یک سازمان تروریستی در دولت این کشور پست و مقام دارند.

در عراق که نفوذ جمهوری اسلامی و شمار گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن بیشتر است، اوضاع نیز پیچیده‌تر و درگیری‌‌ها گسترده‌‌تر به نظر می‌رسد. از یکسو معترضان علیه دخالت‌‌های رژیم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعار می‌‌دهند و از سوی دیگر شبه‌نظامیان وفادار به جمهوری اسلامی بر شدت خرابکاری‌ها می‌افزایند. حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد و پرتاب راکت و نارنجک به پایگاه‌‌های آمریکا در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

در اعتراضات عراق مردم به صراحت علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند و عکس‌های خامنه‌ای و خمینی را آتش می‌زنند. تعداد بیشتری از دفاتر و نمایندگی‌های احزاب مورد حمایت رژیم ایران در عراق در حال تعطیل شدن هستند.

اینهمه در حالیست که دولت عراق و نمایندگان آمریکا بر سر خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از این کشور در حال مذاکره‌اند.

پایگاه خبری «نشنال» گزارش داد در عراق به دستور مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید این کشور برای تحقیق مستقل درباره صدها کشته و زخمی در جریان اعتراضات دو سال اخیر در عراق «کمیته حقیقت‌یاب» تشکیل شده است.

یحیی رسول سخنگوی رسمی نیروهای مسلح عراق در توییتی نوشته که باید تحقیق شود چه کسانی به نیروهای امنیتی عراق حمله می‌کردند و مردم معترض را کشته‌اند.

برخی نمایندگان پارلمان عراق که وابسته به جمهوری اسلامی ایران هستند معترضان را عامل آمریکا معرفی کرده و بعضی احزاب را متهم می‌کنند که از غربی‌ها کمک می‌گیرند. عدی عواد نماینده پارلمان از فراکسیون «صادقون» واشنگتن را متهم به ایجاد هرج و مرج در عراق کرده و گفته «برخی گروه‌ها از سفارت آمریکا پول می‌گیرند».

همزمان با آغاز نخست‌وزیری الکاظمی، دولت عراق همکاری‌های خود با رژیم ایران را به شدت کاهش داده است. سردار ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی در بغداد روز جمعه ۲۳ خرداد در توییتی نوشت: «‏وزیران محترم خارجه و بهداشت عراق وعده همکاری همه‌جانبه دادند، باز شدن تدریجی مرزها هفته‌ای دو روز برای مبادلات تجاری، مجوز ورود کارکنان ایرانی باهماهنگی با بهداشت عراق و اجرایی کردن توافقات راهبردی روسای دو کشور را بررسی کردیم. شرایط برای سفر به عتبات عالیات فعلا ممکن نمی‌باشد.»

کارشناسان می‌گویند الکاظمی به خاطر سابقه‌اش در دستگاه اطلاعاتی عراق ابزار بیشتری برای پیشبرد سیاست‌‌های خود دارد. دست‌کم در مدتی که او بر سر کار است نشان داده می‌خواهد عراق را مستقل از جمهوری اسلامی و درگیری‌های آن با ایالات متحده آمریکا نگه‌دارد. تلاش برای کاهش تاخت و تاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازوی خارجی آن، سپاه قدس، در عراق با محدودتر کردن شبه‌نظامیان وابسته به تهران و همچنین مذاکره برای خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از اقدامات او در آغاز بر عهده گرفتن مسئولیت‌اش در ریاست دولت به کار می‌رود.

نباید فراموش کرد که عراق آبستن رویدادهای تکراری است و تا زمانی که جمهوری اسلامی در ایران حاکم است و مشابه اعتراضات عراق و لبنان در ایران نیز تکرار می‌شود، هیچکدام از این کشورها و مردمان آن روی آرامش نخواهند دید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy