Friday, Jun 19, 2020

صفحه نخست » استراتژی اتحادیه اروپا: اعمال فشار بر ایران، اما نه به اندازۀ آمریکا

rfi_062020.jpgرادیو بین المللی فرانسه - وزیران خارجۀ فرانسه، آلمان و بریتانیا، با صدور بیانیه‌ای، بر سیاست بینابینی خود در قبال ایران تأکید کردند و توأمان رفتار تهران و واشنگتن را مورد انتقاد قرار دادند. ۳ کشور، برای نخستین بار صریحاً گفتند که از تلاش آمریکا برای فعال کردن "مکانیسم ماشه" حمایت نمی‌کنند. آنها در عین حال با پایان دادن به تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند.

بعدازظهر جمعه ۳۰ خرداد/١٩ ژوئن، هایکو ماس، ژان ایو لودریان و دومینیک راب، وزرای خارجۀ آلمان، فرانسه و بریتانیا در پایان گفتگوهای خود در برلین، بیانیه‌ای صادر کردند و موضع‌گیری سه کشور را در مقام امضاکنندگان برجام، شرح دادند.

آنان از یکسو اعلام کردند که پایان دادن به تحریم تسلیحاتی ایران می‌تواند به امنیت و ثبات منطقه لطمه بزند و از سوی دیگر هشدار دادند که رفتار واشنگتن می‌تواند توافق اتمی با ایران را به کلی نابود کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

سه کشور اروپایی که به تازگی قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رساندند، در عین حال مایل نیستند که پروندۀ ایران به شورای امنیت کشیده شود. با اینحال، صدور قطعنامۀ شورای حکام خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است. شب گذشته - جمعه - محمد جواد ظریف با به رخ کشیدن ناتوانی اروپاییان در برابر واشنگتن، در توئیتر نوشت: "سه کشور اروپایی پشت نقابی که به چهره زده‌اند،‌همدست ترامپ و نتانیاهو شده‌اند"...

تلاش آمریکا برای ارسال پروندۀ ایران به شورای امنیت و مخالفت اروپاییان

در این وضعیت آمریکا سخت تلاش می‌کند تا از دو مسیر، پروندۀ ایران را به شورای امنیت محول کند: مایک پمپئو وزیر خارجۀ آمریکا سخت در تکاپو است تا تحریم تسلیحاتی ایران را از طریق این شورا تمدید نماید. واشنگتن همچنین مایل است که برای فشار بیشتر به ایران "مکانیسم ماشه" را فعال کند. "مکانیسم ماشه" که در برجام پیش‌بینی شده نیز باید از طریق شورای امنیت به کار بیفتد. فعال شدن این مکانیسم، تمامی تحریم‌ها و مجازات‌ها علیه ایران را به وضعیت قبل از برجام باز خواهد گرداند.

اما روز گذشته - جمعه - سه وزیر خارجۀ اروپایی اعلام کردند که "ما اطمینان داریم که هر نوع اقدام یکجانبه برای توسل به مکانیسم ماشه پیامدهای سنگین خواهد داشت".

منابع دیپلماتیک اروپایی نیز صریحاً گفته‌اند که اگر آمریکا طرح قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت عرضه کند، فرانسه، آلمان و بریتانیا از آن پشتیبانی نخواهند کرد و در نتیجه آمریکا "تنها خواهد ماند".

اروپاییان برای حل مسئلۀ تحریم تسلیحاتی ایران مایل به رایزنی‌اند

منابع دیپلماتیک برای روزنامۀ لوموند توضیح داده‌اند که سه کشور اروپایی مایل نیستند تحریم تسلیحاتی ایران دوباره عیناً تمدید شود، اما در عین حال نظر خوشی نسبت به لغو این تحریم‌ها ندارند. ظاهراً اروپاییان تلاش می‌کنند تا مسئله را با گفتگو و رایزنی با روسیه، چین و حتی اسرائیل و امارات متحد عرب حل کنند. آلمان، فرانسه و بریتانیا به خوبی می‌دانند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران احتمالاً به نفع پکن و مسکو تمام خواهد شد، اما در مقابل، نارضایتی و نگرانی شدید اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را برخواهد انگیخت. به درستی معلوم نیست که اروپاییان دقیقاً چه راه حلی را پیشنهاد می‌کنند.

در بیانیه‌ای که شب گذشته صادر شد، سه کشور اروپایی نارضایتی خود از سیاست‌های آمریکا در قبال برجام را نیز ابراز کردند. اروپاییان نگرانند که برقراری دوبارۀ همۀ تحریم‌های قبل از برجام باعث شود که ایران یکباره تمامی تعهدات خود را در قبال توافق اتمی کنار بگذارد و حتی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بیرون بیاید و مثل کرۀ شمالی، به تولید سلاح اتمی مشغول شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همین نگرانی شدید موجب شد که حتی بریتانیا که اینک از اتحادیۀ اروپا خارج شده، به رغم روابط ممتاز با آمریکا، تماماً با فرانسه و آلمان همراهی کند. در پاریس، منابع نزدیک به دولت گفته‌اند که فرانسه، آلمان و بریتانیا فعلاً امیدوارند که گفتگوهایی را در سطح وزیران با ایران آغاز کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy