Saturday, Jun 20, 2020

صفحه نخست » عراق، از حکومت ایران دورتر می شود، سفر نخست وزیر جدید به آمریکا و عربستان

iraqPres_062020.jpgرادیو اسرائیل - در بغداد اعلام شد که نخست وزیر جدید عراق، مصطفی الکاظمی حدود دو هفته دیگر به ایالات متحده و پس از آن به عربستان سفر می کند. انتشار این خبر می تواند موجب نگرانی حکومت اسلامی ایران گردد، زیرا نشان دیگری از دور شدن دولت جدید عراق از دخالت های فتنه گرانه حکومت اسلامی ایران در آن کشور است.

این خبر پس از آن منتشر می شود که الکاظمی به فرمانده جدید سپاه قدس اسماعیل قاآنی دستور داد که از این پس هرگاه بخواهد به عراق برود، باید از سفارت آن کشور ویزا بگیرد.

در گذشته، قاسم سلیمانی با استفاده از آشوب و بی ثباتی در عراق، آزادانه به آن کشور رفت و آمد می کرد و برای گروه های چریکی شیعه در عراق پول با خود می آورد.

ولی در آخرین سفر قاآنی به عراق، وی با دست خالی به دیدار سرکردگان گروه های چریکی شیعه رفت و به جای پول، انگشتر نقره به آن ها هدیه کرد.

الکاظمی کوتاه مدتی پس از آن که به نخست وزیری رسید، دوباره اعلام کرد که همه گروه های مسلح در آن کشور باید منحل شوند و افراد علاقمند می توانند به ارتش بپیوندند، ولی از آن پس، باید پیرو دستورات ارتش باشند و خودسرانه عمل نکنند.

اکنون در بغداد اعلام می شود که نخست وزیر جدید به زودی به واشنگتن و ریاض می رود. رژیم ایران، هر دو کشور ایالات متحده و عربستان را دشمن خود می داند و سفر الکاظمی به آن دو کشور ضربه سیاسی دردناکی نسبت به رژیم ایران محسوب می گردد.

ایالات متحده در اندیشه کاهش شمار سربازان خود در همه کشورهای خارج از آمریکا و از جمله عراق و آلمان و افغانستان می باشد و ممکن است که الکاظمی از این تصمیم به نگرانی دچار شده است.

دولت عربستان، با امکانات مالی گسترده ای که دارد، می تواند برای حل مشکلات مالی عراق بسیار کارساز باشد. در دولت های پیشین نیز تماس های نزدیکی بین رهبران عراق و عربستان انجام گرفته بود.

رژیم ایران از هنگام به دست گرفتن قدرت در کشور، همیشه کوشیده است بر حاکمیت عراق و لبنان مسلط شود ولی همیشه این تلاش به شکست کشانده شده است. عراق و لبنان به طور نسبی، دارای بزرگترین شمار اهل تشیع در منطقه و جهان هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy