Sunday, Jun 21, 2020

صفحه نخست » ضارب "ایرانی" فعال کُرد در هلند کیست؟

kurd_062020.jpgالعربیه - منابع امنیتی هلند جمعه 19 ژوئن از سوءقصد بر یک فعال سیاسی کُرد در شهر لوردان این کشور خبر دادند.

به نقل از روزنامە تلگراف هلندی، صادق زرزا فعال سیاسی کُرد در هلند روز جمعه 19 ژوئن ساعت 15:26 در مقابل ایستگاه مرکز قطار شهر لوردان، با ده ضربه چاقو مورد حملە ضارب 38 سالە قرار گرفت.

بعد از این حمله پلیس و نیروهای امدادی صادق زرزا را به بیمارستان انتقال دادەاند. طبق آخرین خبر بە یک چشم آقای زرزا آسیب جدی وارد شده است. براساس این گزارش، تحقیقات پلیس ادامە دارد و هنوز خانوادە و پلیس توضیحی در مورد این ترور اعلام نکردەاند.

زرزا 64 ساله، اهل اشنویە، خواهرزادە دکتر عبدالرحمان قاسملو و از مسئولین حزب دمکرات کوردستان ایران در هلند است. خانوادە او می‌گویند ترور سیاسی است و باید زوایای کامل این جنایت مشخص شود.

7777.jpgپس از ترور نافرجام «صادق زرزا» فعال سیاسی کُرد در شهر لوردان هلند، اسم و مشخصات فرد ضارب توسط منابع خبری «العربیه فارسی» افشاء شد.

به گزارش منابع خبری «العربیه فارسی» فرد ضارب شخصی به اسم «رحمان پردآبادی» اهل روستای کُردنشین «گورگاوی» نزدیک شهر «اشنویە» از توابع آذربایجان غربی است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

طبق این گزارش خانوادە صادق زرزا تاکید کردند که «پدر ضارب از ایران با صادق تماس گرفتە کە پسرم بە راهنمایی تو احتیاج دارد و زمانی که زرزا هم تلفنی محلی را برای دیدار تعیین می‌کند؛ بە محض رسیدن قبل از پایین آمدن از ماشین مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.»

دکتر «طاهر زرزا» برادر صادق در مصاحبەای با جراید هلندی اعلام کرد «برادرش از ناحیە سر، چشم و معدە آسیب جدی دیدە است.»

او این سوءقصد را کاملا «سیاسی و طراحی شدە از طرف نظام ایران» می‌داند.

گفتنی است این چندمین بار است کە صادق زرزا مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.

زرزا 64 ساله، اهل اشنویە، از بیماری «ام اس» رنج می‌برد. او خواهرزادە دکتر عبدالرحمان قاسملو و از مسئولین حزب دمکرات کردستان ایران در هلند است. خانوادە او می‌گویند ترور سیاسی است و باید زوایای کامل این «جنایت» مشخص شود.

سابقه ترور رهبران کُرد

عبدالرحمن قاسملو رهبر پیشین حزب دموکرات کردستان ایران در 13 ژولای 1989 برابر با 22 تیر 1368 در وین ترور شد.

منابع جمهوری اسلامی می‌گویند که او توسط «گروهی ناشناس» کشته شد اما حزب دموکرات کردستان ایران تأکید دارد که این رهبر برجسته کُرد ایرانی در حالی که برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مساله کرد با تنی چند از نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی ایران در وین بر سر میز گفت‌وگو نشته بود به همراه عبدالله قادری آذر به دست نمایندگان دولت ایران به قتل رسید.

دیگر رهبر کُرد و جانشین دکتر قاسملو، صادق شرفکندی هم روز پنج‌شنبه 17 سپتامبر 1992 برابر با 26 شهریور 1371 در رستوران میکونوس در شهر برلین به همراه تنی چند از سران حزب دموکرات کردستان ایران کشته شد.

این حزب «عوامل یا مأموران جمهوری اسلامی ایران» را مسئول عملیات ترور می‌داند، ولی دولت ایران همواره این مسئله را تکذیب کرده ‌است.

در دادگاهی که در شهر برلین برای بررسی این واقعه تشکیل شد، مأمورین جمهوری اسلامی ایران در مظان اتهام قرار گرفتند و در پی شهادت یک مامور سابق وزارت اطلاعات که از دستگاه امنیتی ایران بریده بود مشخصا سیدعلی خامنه‌ای رهبر ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری وقت و علی فلاحیان وزیر اطلاعات سابق به دادگاه فراخوانده شدند.

شاهد در این دادگاه اظهار داشت که «تمامی ترورهای خارجی در نتیجه تصمیم یک کمیته پنهان ترور؛ متشکل از رهبر، رئیس‌جمهوری، وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه صورت می‌گیرد.»

به دنبال شهادت این شاهد، مقامات قضایی آلمان سران وقت جمهوری اسلامی و در صدر آن‌ها سید علی خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی را عاملان اصلی این ترور معرفی کردند.

ترور دیگر مخالفان رژیم ایران در هلند و اروپا

این نخستین باری نیست که مخالفان رژیم تهران در کشور هلند در معرض سوءقصد وترور قرار می‌گیرند.

در سال 2018 دو دیپلمات ایرانی به اتهام دست داشتن در ترور دو مخالف جمهوري اسلامى ایران، توسط مقامات هلند اخراج شدند.

یکی از ترورشدگان محمدرضا صمدی کلاهی، از نزدیکان به سازمان مجاهدین خلق ایران بود که در شهر آلميره نزدیکی آمستردام در سال 2015 کشته شد، و دومین مخالف رژیم ایران یکی از رهبران سیاسی عرب اهوازی و از رهبران «جنبش مبارزه عربی برای آزدای الاحواز» به نام «احمد نیسی» است که در نوامبر سال 2017 در مقابل خانه خود در شهر لاهه هلند به ضرب گلوله ترور شد.

اتحادیه اروپا همچنین در ماه دسامبر سال 2018 علیه بخش امور داخلی وزارت اطلاعات ایران، به اتهام آمریت در ترور مخالفان ایرانی در هلند و سایر اقدامات مانند بمب‌گذاری و ترور مخالفان در فرانسه و دانمارک از اعضای گروه‌های مخالف، تحریم‌هایی را اعمال کرد.

پیشتر در 6 اوت 1991 برابر با 15 خرداد 1370، «شاپور بختیار» آخرین نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی پیش از انقلاب، به همراه منشی خود «سروش کتیبه» در خانهٔ مسکونی بختیار در حومهٔ پاریس به صورت وحشتناکی به قتل رسیدند.

مخالفان می‌گویند، ترور بختیار توسط گروهی 3 نفره متشکل از فریدون بویر احمدی، محمد آزادی و علی وکیلی‌راد که در قالب حامیان و دوستداران بختیار به اقامتگاهش نفوذ کرده بوند صورت گرفت.

پس از چند روز «علی وکیلی‌راد» در لوزان سوئیس دستگیر شد و به فرانسه تحویل داده شد. او در جریان محاکمه‌ در 1993 اعتراف کرد که «این ترور با دستور مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران انجام شده ‌است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy