Friday, Jun 26, 2020

صفحه نخست » نیروهای امنیتی عراق شماری از فرماندهان شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را بازداشت کردند

iraqIRI_062520.jpgایران اینترنشنال - رویترز به نقل از مقامات دولت عراق گزارش داد نیروهای امنیتی این کشور روز پنج‌شنبه به دفتر مرکزی کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در جنوب بغداد حمله کردند و در این حمله چند راکت را توقیف کرده و سه فرمانده این گروه را در محل دستگیر کردند.

رویترز به نقل از یکی از مقامات دولتی عراق همچنین گزارش داد که یکی از فرمانده‌هان دستگیر شده ایرانی است. به گفته مقامات عراقی، حداقل ۲۰ پیکارجوی دیگر نیز در این حمله دستگیر شدند.

این حمله از سوی نیروهای ویژه سرویس ضد تروریسم عراق صورت گرفته است.

ایران و کتائب حزب‌الله هنوز در این مورد هیچ نظری نداده‌اند. مقامات آمریکایی، کتائب حزب‌الله را به حمله راکتی علیه مواضع آمریکا در خاک عراق، متهم کرده‌اند.

به گزارش رویترز، این رویداد یکی از شدیدترین حمله‌هایی بود که طی سال‌های گذشته علیه یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران اتجام شده است. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق دارای قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی بالایی هستند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق که همزمان مورد حمایت ایران و آمریکاست، در ابتدای روی کار آمدن خود عنوان کرده بود که با شبه‌نظامیانی که به پایگاه‌های آمریکا حمله می‌کنند برخورد سختی خواهد کرد.

رویترز نوشت که حمله جدید نیروهای امنیتی عراق به دفتر کتائب حزب‌الله، که در نیمه شب پنج‌شنبه اتفاق افتاده است، اولین نشانه از عملی شدن وعده‌های نخست‌وزیر جدید است.

این اتفاق پس از چندین حمله راکتی به نزدیک سفارت آمریکا در بغداد و سایر مواضع نظامی آمریکا در هفته‌های اخیر صورت گرفته است.

یکی از مقامات دولت عراق به رویترز گفته است یکی از سه فرمانده دستگیر شده ایرانی است.

کانال تلگرانی نوزنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، ایرانی بدون یکی از فرماندهان بازداشت شده را رد کرد و نوشت که «در تماس با استخبارات عراق خبر بازداشت شهروند ایرانی صحت ندارد.»

از سوی دیگر، سخنگوی ائتلاف نظامی بین‌المللی ضد داعش در عراق خبرهای قبلی مبنی براینکه این سه فرمانده به ارتش آمریکا تحویل داده شده‌اند را رد کرد.

طی یک‌سال اخیر، تنش‌های بین ایران و آمریکا به ویژه در خاک عراق شدت گرفته است.

در ماه ژانویه، پس از چند حمله راکتی به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی و حمله متقابل آمریکا به چند مقر کتائب حزب‌الله، شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق حمله کردند.

در پیامد حمله این شبه نظامیان به سفارت ایالات متحده بود که ارتش آمریکا، قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، را در یک حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشت و پس از آن حملات راکتی شبه نظامیان به مواضع آمریکا در عراق تداوم داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy