Friday, Jul 10, 2020

صفحه نخست » استراتژی اسرائیل برای رویارویی با بمب اتمی ایران

isr_070920.jpgرادیو پیام اسرائیل - از واشنگتن خبر رسید که اسرائیل از ایالات متحده درخواست کرده موعد تحویل دو فروند هواپیمای سوخت رسان به ارتش اسرائیل را جلو بیاندازد. همزمان خبر رسید که اسرائیل قصد دارد ذخیره سوخت هواپیماهای جنگنده را به مقدار بسیار زیاد افزایش دهد. برخی کارشناسان نظامی این دو خبر را با برنامه های اتمی حکومت ایران در ارتباط می دانند و وقوع انفجار در کارگاه مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز را حلقه ای از این زنجیز تلقی می کنند.

با این همه، درخواست اسرائیل برای تحویل گرفتن هواپیماهای سوخت رسان از ایالات متحده، اکنون چنند سال است که با ایالات متحده در میان گذاشته شده و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

این هواپیماها برای نیروی هوایی کشورهای که قصد دارد هدف هایی را در یک کشور نسبتا دوردست بمباران کند، از اهمیت حیاتی برخوردار است. زیرا به علت دور بودن هدف، جنگنده ها پس از انجام عملیات، و در راه بازگشت به کشور خود، نیاز فوری به سوختگیری دارند.

البته، از این نظر، جنگنده های رادارگریز از نوع اف - ۳۵ قادر به رفت و برگشت هستند - ولی جنگنده های نسل پیشین از نوع اف - ۱۶ که ستون فقرات قدرت تهاجمی ارتش اسرائیل را تشکیل می دهد، به سوخت رسانی نیاز حیاتی دارند تا بتوانند ماموریت های دوردست را انجام دهند.

انتشار این دو درخواست اسرائیل از ایالات متحده، در شرایطی دوباره عنوان می شود که حکومت ایران در مسیر خروج از برجام قرار دارد و دیر نخواهد روزی که رسما اعلام کند غنی سازی اورانیوم را در سطح چندین برابر خواهد رساند و خود را به ساخت بمب هسته ای نزدیک تر خواهد کرد.

هواپیماهای سوخت رسان، معمولا نوعی هواپیماهای مسافری یا باری بوئینگ می باشد که برای انجام این هدف تغییرات لازم در آن داده می شود. اسرائیل در حال حاضر نوع قدیمی آن را که بر اساس بوئینگ ۷۰۷ ساخته شده در اختیار دارد، ولی مایل به دریافت نوع جدیدتری است که از نظر تجهیزات و امکانات، امتیازات بیشتری دارد.

آگاهان می گویند که انجام سفارش اسرائیل به چهار سال زمان نیاز دارد ولی اسرائیل درخواست کرده آن را در فاصله زمانی کمتری دریافت کند.

این هواپیماها نیز که "پگاسوس" نام دارد ساخت بوئینگ است و بهار کلی آن بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بالغ می شود. قرار است این مبلغ را اسرائیل از محل کمک های نظامی سالانه ای که از ایالات متحده دریافت می کند بپردازد.

نیروی هوایی اسرائیل بارها پرواز به سوی هدف های دوردست و بمباران آن ها و بازگشت به کشور را تمرین کرده است. برخی از این تمرین ها بر فراز دریای مدیترانه، و برخی دیگر، در حریم هوایی یونان و چند کشور اروپای مرکزی انجام گرفته است.

کارشناسان می گویند: نزدیک ترین موعدی که ایالات متحده بتواند هواپیماهای سوخت رسان را به اسرائیل تحویل دهد دو سال دیگر خواهد بود.

در این میان، ایالات متحده با درخواست اسرائیل مبنی بر خرید ۹۹۰ میلیون گالون (حدود سه میلیارد و پانصد میلیون لیتر) بنزین هواپیما به اسرائیل موافقت کرده است. این پول نیز از محل یک کمک نظامی به مبلغ ۳۸ میلیارد دلاری تامین می شود که در آخرین هفته های دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما، اعطای آن به اسرائیل مورد تصویب قرار گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy