Sunday, Jul 12, 2020

صفحه نخست » انتقاد دو نهاد صنفی روزنامه‌نگاران از تلویزیون ایران اینترنشنال

bbc.jpgبی بی سی فارسی - دو نهاد صنفی حامی روزنامه‌نگاران، تلویزیون فارسی زبان ایران اینترنشنال در لندن را متهم کرده‌اند که مانع عضویت کارکنانش در اتحادیه صنفی دلخواه‌شان شده است.

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند با نام اختصاری "ان‌یو‌جی" که بزرگ‌ترین اتحادیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بریتانیاست، در اطلاعیه‌ای گفته تلویزیون ایران اینترنشنال راه دستیابی کارکنان این شبکه را به تشکلی صنفی که نماینده منتخب خودشان باشد، دشوار کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بلژیک هم با اطلاعیه‌ای از اتحادیه سراسری‌ روزنامه‌نگاران بریتانیا حمایت کرده و گفته با توجه به عضویت روزنامه‌نگاران ۱۴۶ کشور جهان در این فدراسیون، از نفوذ و حمایت بین‌المللی خود برای طرح شکایت در سازمان بین‌المللی کار استفاده خواهد کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اضافه کرده است: "ما شبکه ایران اینترنشنال را به خاطر از بین بردن قدرت اتحادیه‌های صنفی و نقض آشکار استانداردهای جهانی کارگری محکوم می‌کنیم."

"ان‌یوجی" که با ۳۴ هزار عضو از بزرگترین تشکل‌های روزنامه‌نگاری در جهان است، می‌گوید با مدیران ایران اینترنشنال رایزنی کرده تا شعبه این اتحادیه در این تلویزیون فعال شود، اما ایران اینترنشنال هنوز با اين اتحاديه به توافق نرسيده و در اين زمينه از همكارى با یک نهاد دولتی بریتانیا هم كه وظيفه میانجیگری بين كارفرمايان و اتحاديه هاى كارگرى را دارد پرهيز كرده و با یک تشکل صنفی که تا پیش از این عضوی از این شبکه نداشته، به توافق رسیده است.

به گفته ان‌یوجی، روزنامه‌نگاران تلویزیون ایران اینترنشنال که مانند بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشورشان تحت فشار حکومت ایران هستند، باید بتوانند تشکل صنفی دلخواهشان را خودشان انتخاب کنند.

میشل استنیستریت، دبیرکل اتحادیه سراسری روزنامه‌نگاران بریتانیا اضافه کرده است: "اعضای ما در ایران اینترنشنال به دلیل حرفه‌شان با آزار و ارعاب حکومت ایران مواجه شده‌اند. این‌که حق آنها برای پیوستن به تشکل موردنظرشان چنین پایمال شود، بی‌عدالتی بزرگی است که اتحادیه سراسری روزنامه نگاران هر چه بتواند انجام می‌دهد تا آن را برطرف کند."

ان یو جی گفته به مذاکراتش با ایران اینترنشنال ادامه خواهد داد و در صورت ادامه این وضعیت آمادگی دارد که این اختلاف را به دادگاه و سازمان بین‌المللی کار یا حتی پارلمان بریتانیا ارجاع دهد.

در بریتانیا وقتی یک تشکل صنفی با کارفرما به توافق می رسد و در محیط کار به رسمیت شناخته می شود، می تواند در مذاکره با کارفرما به نمایندگی از کارکنان برای بهبود حقوق صنفی و شرایط کار چانه زنی و توافق کند.

تلویزیون ایران اینترنشنال، متعلق به شرکت ولانت میدیا در بریتانیا است و فعالیتش را از اردیبهشت ۱۳۹۶ به عنوان یک تلویزیون خبری فارسی زبان ۲۴ ساعته در خارج از ایران آغاز کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy