Monday, Jul 13, 2020

صفحه نخست » "خامنه ای یکی از دستیاران مورد اعتماد خود را همراه با سند به چین فرستاده بود"

china_071320.jpgرادیو پیام اسرائیل - کنجکاوی پیرامون این موضوع که چه کسی در تدوین قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین پیشگام بوده است، همچنان در ایران ادامه دارد. در یک خبر گفته شده بود که این توافق هنگام دیدار رهبر چین از تهران به دست آمده است. اکنون، فردی که "یک مقام نزدیک به علی خامنه‌ای" توصیف گردیده، فاش می سازد که اعلام سند همکاری بعد از ارسال پیام خاص رهبری توسط فردی خاص به چین فرستاده شد " و "او" بود که به عنوان نماینده خامنه ای با رئیس جمهوری چین گفت‌و‌گو کرد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه "ایران" در این زمینه افزود: او در حمایت از این سند افزود: «مگر چین هم جدای از دنیا است؟ اتفاقاً این یکی از اتهاماتی است که مرتب مطرح می‌شود که "ما نمی‌توانیم در قطع ارتباط با دنیا زندگی کنیم" چه کسی گفته است با دنیا قطع رابطه کنیم؟ حتی با آمریکا هم ما قطع رابطه نکردیم، این آمریکایی‌ها بودند که رابطه سیاسی خود را با ایران قطع کردند».

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: «تا پیش از این، این عزم در رفتار دولت ما دیده نشد. چه نسبت به چین، چه نسبت به روسیه. طبعاً این دو کشور هم تا کشوری با آنان ارتباط راهبردی نداشته باشد، روابطی نخواهند داشت.»

او افزود: شماری از موافقین و مخالفین این سند خواستار انتشار جزئیات آن شده‌اند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، یکی از مقامات ارشد حکومت ایران به حساب می‌آید. او رئیس کمیته فقهی سازمان بورس کشور است و با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است.

مصباحی‌مقدم درباره جزئیات پیام علی خامنه‌ای و یا هویت فرد خاص که او به چین فرستاده توضیحات بیشتری نداد. او همچنین درباره تاریخ دیدار فرستاده ویژه با رئیس جمهوری چین نیز صحبتی نکرد.

پس از این اظهارات، مصباحی مقدم درباره سند ۲۵ ساله همکاری ایران با چین محافل سیاسی کشور را بیشتر به ابهام فرو برده و این ظن را تشدید کرده است که انعقاد این قرارداد راهبردی تصمیم شخص علی خامنه‌ای است.

محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در چین نیز با ارسال توییتی در ارتباط با سند ۲۵ ساله با چین گفت: برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین یک نقشه راه است و این برنامه چیزی با عنوان "معاهده یا قرارداد" نیست بلکه در واقع نوعی تفاهم میان دو کشور برای توسعه زمینه‌های همکاری میان دو کشور است.

کشاورز زاده این قرارداد را مانند نقشه راهی برای روابط با چین توصیف کرده و گفت : این سند چراغی است که مسیر روشن را نشان خواهد داد. در چارچوب این برنامه صرفا وارد کننده کالا نخواهیم نبود، توسعه زیرساخت‌های کشور از بعد زمینی، هوایی و فضایی می‌تواند شامل این برنامه ۲۵ ساله شود.»

کشاورز زاده تاکید کرد: «جزء به جزء این برنامه در وزارتخانه‌های مختلف و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است و اگر گوشه‌ای از آن خلاف منافع کشور باشد قطعا قابل پذیرش نخواهد بود.»

این در حالی که پاسدار مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که مجلس از قرارداد ۲۵ ساله با چین اطلاعی ندارد.

احمد توکلی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفته است: به احتمال ظریف متن قرارداد ٢۵ ساله با چین را هم نخوانده و اگر هم خوانده ، نفهمیده چی نوشتند؟

محمدجواد ظریف، در نشست روز گذشته (یکشنبه ۲۲) تیر با این کمیسیون در دفاع از سند همکاری ایران و چین، بحث «فروش جزیره کیش و نفت ارزان» به چینی‌ها را «شایعه» خوانده است.

به گفته ابوالفضل عمویی، آقای ظریف تاکید کرده که «منافع ملی» در تدوین این سند در نظر گرفته و مخالفت‌ها با آن «ناشی از غرض‌ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین است».

این نماینده مجلس افزود: «روند تدوین این سند با سفر شی‌جین پینگ به تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و دو کشور در این سفر تصمیم گرفتند که نقشه راه بلندمدت را طراحی کنند. این سند پس از تبادل نظر طرفین هنوز در حال مذاکره است».

عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با ارسال توییتی نوشت: «حالا که همه بخش‌های دولتی و حاکمیتی، به نتیجه واحدی در مورد رابطه راهبردی با چین رسیده‌اند، لازم است با ابهام‌زدایی، حمایت مردمی برای رابطه راهبردی با چین همراه شود.»

انتشار این خبر، مخالفین و موافقین زیادی را در داخل و خارج از ایران به همراه دارد: شماری از مخالفین این سند می‌گویند در این معاهده چینی‌ها دست برتر را دارند و ایران زیر سلطه اقتصادی و سیاسی چین خواهد رفت.

شمار دیگری از آنان می گویند: نکته‌ مهمی که "همه بخش‌های دولتی و حاکمیتی" فراموش کرده‌اند وضعیت مسلمانان چین است. حکومت ایران در برابر سرکوب خونین و وحشتناک مسلمانان اویغور تاکنون سکوت اختیار کرده‌ و حتی اغلب موافقین و مخالفین قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین هم از سرکوب مسلمانان چین توسط رژیم کمونیستی سخنی به میان نیاورده‌اند.

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس نیز گفته است: باید قبل از امضا، تکلیف دو میلیون مسلمان چینی که در اردوگاه‌های اجباری شکنجه و مساجدشان تخریب می‌شود، روشن شود.

این در حالی که علی خامنه ای به عنوان کسی که خود را ولی امر مسلمین جهان می داند، در باره مسلمانان چین سکوت کرده، و تا به حال به سرکوب مسلمانان چین اعتراضی نکرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy